Undangömda massprotester i Lissabon!



Från lördagens massprotester i Lissabon. GP tyckte inte det var nåt att skriva om.

Det smäller
runt om i Europa. De liberala regeringarna har låtit finanstrollen löpa amok med pengar som inte är deras, och slänga bort dem fullständigt ansvarslöst. Under tiden som det har skett har man suttit och glatt sig åt vilken fin fungerande liberal ekonomi man har haft.

Island, Grekland, Spanien, Italien har alla haft stora protester. I Island har man gått längst där den isländska befolkningen i princip gick hem till sin president och sa åt honom att avgå och ta sitt rövarband med sig. Hedervärt, men trots att man fick en annan regering så sitter ändå det isländska folket med Svarte Petter eftersom man är fast med skulderna som en liten klick av finanshögskolelöjdar har tillåtits leka bort. Självklart skulle dessa ha hållits personligen ansvariga för de enorma pengaförluster som de har orsakat och dömts till långa fängelsestraff för förskingring och stöld.

Det har smällt rejält i Aten, grekerna kan det där med protester. I Spanien är arbetslösheten 20% officiellt. De spanjorer jag har hört prata om det säger att den är över 30. EU:s liberala finanspolitik gör att Spanien inte har en egen centralbank och inte kan använda ett räntevapen för att försöka få igång ekonomin. Jag blir inte förvånad om det snart smäller i Madrid och Barcelona.

Men nu har
det smällt i Lissabon också. I elva portugisiska städer protesterade på lördagen flera hundratusentals portugiser mot stigande arbetslöshet, sämre anställningstrygghet och en levnadsstandard som blir sämre och sämre dag för dag. Flera hundra tusen portugiser! Portugal har drygt tio miljoner sexhundratusen invånare. I dagens GP (liberal...) finner man det för gott att i alla fall rapportera om saken. En TT-notis i pappersupplagan som är obetydligt större än ett Daniel-och-Victoriafrimärke. Detta sker alltså inom EU:s gränser! Men det är en regering som GP stöder, och det kanske är därför man är för feg för att skriva upp det lite större?

Även här i Sverige får vi det, trots allt som Anders Borg står och svamlar om, allt sämre. Han har köpt sig lite andrum mot kritiken genom att ge folket bröd och skådespel, men nästa "kris" (jag skriver "kris" eftersom det inte är någon kris utan en naturlig följd av sexveckorskapitalismen) är inte långt borta, skulle bli förvånad om det tar mer än två år innan allt går åt helvete igen.

Den moderata regeringen (det ska visst finnas ett par små andra med där också, men de spelar ju mindre roll, det är moderaterna som bestämmer) sitter med en arbetslöshet som för trettio år sedan hade kallats för massarbetslöshet på hand och är imbecillt glad över att runt 100000 enligt Annie Johansson (från ett av de där andra gängen) har fått jobb . Detta från en rekordhög nivå av arbetslöshet. Men sedan när, och med vad, är oklart. Eftersom hon skriver detta i ett privat mail till mig är det svårt att länka så ni som vill veta får väl maila Annie på egen hand.

Samtidigt som det regnar manna över den lilla klick i Sverige som är allra rikast så skär man ner på den sociala välfärd som det tog arbetarrörelsen (och de tidiga liberalerna, numera utrotade) över hundra år att bygga upp. Det är såklart ett måste när man gör de sanslösa nedskärningarna av skatteuttaget som Fredrik Reinfeldt et latronum ägnat sig åt i en vansinnig dans som faktiskt inte står de europeiska, nästan lika oansvariga kollergorna efter.

Kommentarer
Postat av: Lasse Strömberg

Förmodligen måste det bli sämre innan det blir bättre. Snart nog drabbas de som aldrig i livet trodde de skulle råka illa ut med en borgerlig regering och då, men först då, kan vi räkna med att det händer något bra.

När regeringen vann valet 2006 hade vi ju enligt moderaterna massarbetslöshet, den var på 5,7 procent, vilket är mycket. Den senaste siffran kom från SCB bara för någon vecka sedan och var då på 8,2 procent, vilket inte är att betrakta som massarbetslöshet när vi har moderatledd regering.

Jag har frågat moderater vad man ska kalla dagens arbetslöshet men av någon outgrundlig anledning får jag aldrig något svar...

2011-03-15 @ 14:19:37
URL: http://fotolasse.se
Postat av: Nicklas Eriksson

Inte så konstigt, det är ju deras stora misslyckande. De skulle lösa jobben och "utanförskapet" som Maud Olofsson trumpetade ut som en galen elefant 2006. Det förra lyckades de inte med och det senare gjorde de ännu större - regeingen har till och med minst ett människoliv på sitt samvete tack vare den omänskliga politik de för i ett land som har råd att bära sina sjuka men som ändå väljer att satsa på att rikt folk ska få det bättre.

2011-03-15 @ 17:38:24
Postat av: Anonym

Smått underhållande att läsa detta :). Först kan vi ju börja med att konstatera att inte alla länder du räknade upp hade liberala partier. Du nämner hög arbetslöshet och protest mot detta samt minskad trygghet för anställda. Måste verkligen ställa frågan om vad de/ni tror ska åstadkommas med protest mot arbetslöshet. Ska staten anställa de arbetslösa?

Sedan, när du kritiserar det kapitalistiska systemet bör du ha i åtanke att det är samma system som har lyft världen ur fattigdom och gjort den sociala välfärd du pratar om möjlig.

2011-03-15 @ 23:46:20
Postat av: Nicklas Eriksson

Jag brukar inte tillåta anonyma kommentarer men den här var ett utmärkt exempel på en liten MUFare som behöver ha ett par år till på expen för att kunna komma med något alls. Vi börjar:



"Först kan vi ju börja med att konstatera att inte alla länder du räknade upp hade liberala partier."



Men likväl en liberal politik.



"Du nämner hög arbetslöshet och protest mot detta samt minskad trygghet för anställda. Måste verkligen ställa frågan om vad de/ni tror ska åstadkommas med protest mot arbetslöshet. Ska staten anställa de arbetslösa?"



Staten ska upplösas som Marx föreskriver i Det kommunistiska Manifestet. Samhällets resurser, som när vi pratar i fördelningspolitiska termer utan undantag alltid beskrivs som ytterst begränsade, men när det gäller privatförmögenheter är i princip utan ände, ska omfördelas. Produktionsmedlen ska ställas till shorornas (arbetarråden på persiska, det är ett av de vackraste ord som finns!) förfogade och produktionen kommer att ställas om från det vi tror att vi vill ha till det vi behöver. Det finns arbete, mat och tak över huvudet åt samtliga människor på jorden, men det vill inte kapitalisterna att alla skall ha.



"Sedan, när du kritiserar det kapitalistiska systemet bör du ha i åtanke att det är samma system som har lyft världen ur fattigdom och gjort den sociala välfärd du pratar om möjlig."



Pissliberalt skygglappssvammel. Jag åker genom Götatunneln varje dag. När man kör upp på nordstadssidan ser man att tiotals människor bor under bron. Kan du beskriva hur de har lyfts ur fattigdom för mig, och vilken jävla välfärd de får del av?



Liberala snorhyvlar som du borde ha smisk med en livrem på bara rumpan bara för era korkade åsikters skull och sedan få tvångsarbeta på Stadsmissionen i tre år.

2011-03-17 @ 18:30:31
Postat av: Anonym

Ber om ursäkt för min kommentar, kom in hit genom någon sökning på google jag inte ens minns, insåg inte hur "extrem" bloggen var så jag ber om ursäkt och ska inte störa erat drömmande något mer.



"Liberala snorhyvlar som du borde ha smisk med en livrem på bara rumpan bara för era korkade åsikters skull och sedan få tvångsarbeta på Stadsmissionen i tre år."

Något du borde fråga dig själv är varför just dina åsikter och idéer skulle vara rätt. Det är väldigt svårt att vara opartisk mot sig själv men kan man verkligen vara säker på att det är ens egna åsikter som är de rätta när andra människor har precis lika berättigade idéer som en själv. Påstår inte att mina eller någons åsikter är mer rätt än dina men glöm bara inte bort att ifrågasätta även dig själv =)

2011-03-21 @ 23:25:13
Postat av: Nicklas Eriksson

"Något du borde fråga dig själv är varför just dina åsikter och idéer skulle vara rätt."



För att jag ständigt ifrågasätter och provar teori mot verklighet och för att jag aldrig blir motbevisad.



"Något du borde fråga dig själv är varför just dina åsikter och idéer skulle vara rätt. Det är väldigt svårt att vara opartisk mot sig själv men kan man verkligen vara säker på att det är ens egna åsikter som är de rätta när andra människor har precis lika berättigade idéer som en själv. "



Alla idéer är berättigade, alla praktiker är det inte. Det märks att du tänker för mycket och handlar för lite. Du har med största sannolikhet tillåtit dig själv att sitta på studentkorridoren och välja att bli liberal för att ideologin om "personlig frihet" tilltalar dig, men gissa vad? Jag har inte valt att bli socialist, jag är det av självförsvar. Jag är nämligen arbetare i ett inte alltför högkvalificerat yrke, och arbetslöshetsreserven som borgarna har till sitt förfogande är ett hot mot mig. Jag måste ta hand om det hotet, men det gör jag inte genom att så split och söndring i min klass utan genom att söka ening. Mot. Någon.



Extrem, jag. Jo tjena, hoppas du inte blir rädd för resten av internet.

2011-03-22 @ 20:03:34
Postat av: Jimmy Windeskog

Som lojal läsare av SP:s Internationalen sedan många år måste jag säga att de senaste nummren ger stor förvirring om vad dit parti egentligen tycker i frågan - om de nu tycker något alls.

2011-03-23 @ 17:20:45
URL: http://bssborlange.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Maila och fråga PS. Vi är ett parti som uppmuntrar till självständigt tänkande och har fri tendensbildning.

2011-03-24 @ 20:25:52
Postat av: Jimmy Windeskog

Jo, men tycker man två helt olika saker samtidigt så blir det ju ett trovärdighetsproblem. Minns C i EU-valet 1995 när man sa både Ja och Nej samtidigt med slogan "Nja Till EU". Kampanjen blev givetvis ett momentalt fiasko.

2011-03-26 @ 13:15:11
URL: http://bssborlange.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Jaha, nej, jag tycker nog att de partier som låter piskan vina har ett betydligt större problem med trovärdigheten. Alla kan inte tycka lika och konsensus är aldrig konsensus.



Dessutom är vi ett revolutionärt parti. Vi kommer aldrig att behöva sitta och skruva på oss när Fredrik Reinfeldt eller Sofia Arkelsten "avkräver" oss svar på hur vi har tänkt göra i fråga a och vilka vi tänkt samarbeta med i fråga b. Frågar de "hur ska detta finansieras" svarar vi "ta pengarna från dem som har och ge till dem som inte har".

2011-03-27 @ 20:45:55
Postat av: Jimmy Windeskog

Fast kräver en "centralistisk marxistisk" linje (fick jag termen rätt?) att man har en uttalad linje och att alla följer den?

2011-03-28 @ 14:08:03
URL: http://bssborlange.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Alla som har valt att gå in i ett parti har att rätta sig efter det partistyrelsen genom avdelningsstyrelserna beslutat såklart. Men som sagt, en öppen tendens är tillåtet att driva.

2011-03-28 @ 17:42:20
Postat av: Jimmy Windeskog

Fast förutsätter inte en tendens i ett trotteparti att den är organiserad.

2011-03-29 @ 09:22:38
URL: http://bssborlange.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Jo, det får den vara. Men inte utgöra en fraktion som antar egna stadgar etc.

2011-03-29 @ 18:57:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0