Logisk stringens vs vardagen

Dagens citat:

"Efter att ha gjort stora, raljerande utläggningar om samhällsparasiter så fick nyliberalernas runkobjekt Ayn Rand lungcancer och tog statliga bidrag för att bekosta sina medicinska räkningar. Typexempel på dubbelmoral, trots att hon ansåg sin "filosofi" vara logiskt stringent.

Det är lätt att ha en inhuman människosyn när ens liv står i zenit.
Spräng nyliberalismen!"



Mannen eller kvinnan som kallar sig Det är bättre att spränga saker än att privatisera dem

Kommentarer
Postat av: John Ström

Att avstå att ta del av det statliga man betalat för är som att vägra ta tillbaka sina pengar för att de blivit stulna. Irrationellt, minst sagt... Så visst är stringensen obruten. Men visst spränger man gärna människor som fritt sluter avtal med varandra. Fullkomligt logiskt...

2011-07-13 @ 20:05:47
Postat av: Martin

Logiskt är inte samma som sant. De största idioterna tror att de kommit på något för att de klarar hålla en intern logisk stringens.



Om premissen i stort är falsk kan aldeles så mycket logik inte få den över sann.



John,

vadå fritt? Frihet och civilisation kan inte existera samtidigt, så du har nog hittat på din egen definition, eller köpte du Ayn Rands rakt av?

2011-07-13 @ 23:54:59
Postat av: John Ström

Jag tror vi talar över huvudet på varandra här, om du avser fri bemärkelsen att människan är ofri som inte kan välja att sluta andas och fortfarande leva blir diskussionen givetvis överflödig.



Om du däremot avser fri som i att sluta tjänsteavtal med den du anser rimlig är det däremot en helt annan sak.



Att tala om logik kring falska premisser är ungefär lika givande som att fråga sig vilken färg tisdag har.



Angående det sista påståendet ligger bevisbördan på dig, det du inte lett i bevis kan jag avfärda utan bevis.

2011-07-14 @ 00:08:10
Postat av: Martin

Frihet är barbari, en överenskommelse mellan två individer negerar bägges frihet, frihet finns inte inom en civilisation. Därför är snack om frihet inom en civilisation lika relevant som bordskick inom barbariet. (För att göra putslustiga och menlösa liknelser.)



Du menar att Ayn Rand skrivit massa böcker om tisdagens färg, ja då håller jag med, helt klart lika intressant.

2011-07-14 @ 00:30:42
Postat av: John Ström

Okej, lycka till med ditt obetydliga liv :)

2011-07-14 @ 09:53:36
Postat av: Nicklas Eriksson

Woooa, vänta en stund här Ström. Du får ju stryk! Ska du inte ens upp med garden? Vet du säkert att Rand ens betalade skatt?

2011-07-15 @ 22:18:20
Postat av: Martin

En fri individs liv blir betydelselöst ja. Men å andra sidan, vad fan är betydelse och vad har det för värde för individen? Vill man bli betydelsefull så är man slav för omgivningen, för jag antar att du menar betydelsefull i en annan bemärkelse än att jag är betydelsefull för mig själv. Men jag jobbar med saker som jag tror kan vara till nytta för världskollektivet, människan.

2011-07-16 @ 09:04:07
Postat av: Martin

Som jag skrev hos lasse: Nån riktig frihet finns inte inom en civilisation, så är det bara. För att tala om frihet måste man därför definiera om ordet och definitionerna av det finns lika många som användare av ordet. Det enda jag kan komma fram till att ”frihet” är inom en civilisation är en känsla, det är inget riktigt tillstånd utan ett känslomässigt tillstånd. Därför är all politik som talar om frihet bara känslomässigt styrd politik utan rationalitet och förnuft.



Inom civilisationen så är tal om frihet förvillande. För den finns inte, debatten står då mellan olika former av ofrihet. En vill att individens livsvillkor skall bestämmas av andra enskilda individer som tillskansat sig makt och kontroll över produktionstillgångar, en annan sorts ofrihet är att individens livsvillkor bestäms av det omgivande kollektivet i samråd med individen.

2011-07-16 @ 10:24:26
Postat av: Johannes

Nej men fick du också ett "lycka till med ditt obetydliga liv" från John. Det fick jag med! Han verkar känna oss ganska väl, då han tydligen vet att våra liv är obetydliga;).

2011-07-21 @ 16:44:32
URL: http://johannesc.wordpress.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Han är ju helt pantad. Lovar att han är en av dårarna i "liberala partiet" som bara finns på första maj. Noterade även Ströms rasistiska strömning. Han går i den liberala traditionen allright.



Det var lite kul att retas med "Liberala Partiet" förr om åren innan de började utnyttja skattefinansierad verksamhet och krävde polisskydd. Hycklande as.

2011-07-21 @ 19:05:35
Postat av: Johannes

Ja, eller hur. I för sej, i början när han kommenterade hos mig gick det ju bra tyckte jag. Han delade inte mina åsikter, fine men sen tillsist vet jag inte om det slog slint för helt plötsligt hatade han min blogg (vem tvingar honom att läsa den?), att jag inte gillar högern och allt därtill. Han spårade ur helt enkelt. Ska väl erkännas att han inte är den enda som spårat ur för trots att min blogg är väldigt liten och att jag inte skriver allt som oftast, så får jag en del tokar titt som tätt (förmodar att det är likadant för dig).

2011-07-22 @ 20:18:24
URL: http://johannesc.wordpress.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja förr var det i stort sett bara nyliberala dårfinkar, pro-sionister och annat patrask här. Men de verkar, till min stora och oförställda glädje ha migrerat:)

2011-07-23 @ 15:15:41
Postat av: Martin

I det stora hela är vi alla betydelselösa, jag tog det som ett tecken på att han nått den nihilistiska ändstationen, den man når när man jagat en lögn länge nog. Man ville så gärna att den skulle vara sann.



I Staterna sa man att det var de lättpåverkade studenterna som satte sig att läsa Ayn Rand, som då förvandlas till rövhål. Förmodligen med en lätt våldtäktsfetish.

2011-07-24 @ 09:15:32
Postat av: Hans Odeberg

Så här post-Breivink känns det där med "Spräng nyliberalismen!" inte helt fräscht. Nån stolle kan tro att även nyliberalisterna skall med ut i badvattnet.

2011-07-25 @ 20:19:39
URL: http://bubbavel.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Felslut.



Ska man resonera på det viset kan man inte sätta upp skylten "sprängning pågår" eftersom någon kan få för sig att arbetsplatsen måste sprängas.

2011-07-27 @ 17:30:41
Postat av: Martin

Tror inte historieintresserade ungdomar som Breivik nånsin skulle ge sig på liberaler. De har ju varit nyttiga idioter åt nazister förr..

2011-07-30 @ 01:57:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0