Lars Henriksson ger centern svar på tal.

Centerns mirakelkur fungerar inte


Under parollen ”Jaga utsläpp – inte bilister” bringar oss centerministrarna Åsa Torstensson och Andreas Carlgren i det glada budskapet att bilismen kan fortsätta växa som förut utan att klimatet påverkas. Och det låter ju väldigt bra. Lika bra som veckotidningarnas budskap om mirakelkurer: ”Ät hur mycket du vill och gå ner i vikt!”

 

Det tråkiga med mirakelkurer är att de inte fungerar. Men där bantningstipsen möjligen leder till att en och annan lättlurad får dras med övervikt är regeringens politik ett hot mot såväl klimatet som jobben för oss som arbetar i bilindustrin.

 

Lösningen är enligt ministrarna biobränslen, snålare bilar och skattemiljarder till bilindustrin. Det är helt riktigt att den törstiga svenska bilflottan under flera år har blivit något mer bränsleeffektiv. Dessvärre har dessa minskade utsläpp vägts upp och överträffats av ökade vägtransporter. Torstensson och Carlberg hävdar att detta nu vänt: "De totala utsläppen från vägtransporter minskar trots att trafiken ökar." Detta stämmer för år 2009 då den djupa ekonomiska krisen gjorde att trafikökningen inte riktigt hann ikapp de minskade utsläppen per kilometer.

 

Detta korta undantag från trenden av ständigt ökande utsläpp har redan brutits. I sin klimatbarometer skriver Trafikverket: ”Under den senaste 12-månadersperioden (juni 2009 till april 2010) har utsläppen av koldioxid från vägtrafiken varit oförändrade jämfört med motsvarande period ett år tidigare”. Carlgren och Torstenssons ”miljöframgång” var bara en liten vägbula på massbilismens tillväxtkurva.


Om inte regeringen planerar för en evig ekonomisk nedgång (en mycket intressant ståndpunkt i så fall) kommer transporterna nu åter att skjuta i höjden och äta upp de effektiviseringar som gjorts. Trafikverkets slutsats är därför densamma som all forskning dragit om vad som fordras för att klimatmålen ska kunna nås: ”En samhällsutveckling där den egna bilen spelar en mindre roll som transportmedel och där tillgänglighet skapas genom god kollektivtrafik och goda möjligheter att gå och cykla. ”

 

Lösningen är alltså inte en fortsatt skattesubventionering av bilindustrin utan massiva satsningar på att minska vårt bilberoende.


Men Carlgren och Torstensson lyssnar inte på forskningen. Och de är inte ensamma, alla prognoser talar om en fortsatt stark ökning av vägtrafiken och en självuppfyllande politik över blockgränserna ser till att de besannas genom nya jättelika vägsatsningar som Förbifart Stockholm och Mariehomstunneln. För varje miljard som på billobbyns önskemål grävs ner i motorvägar byggs vi allt djupare fast i bilberoendet.

 

Minskat bilberoende ingen inskränkning på friheten


Ett minskat beroende av bilen är inte att inskränka friheten, tvärtom. En satsning på kollektivtrafik och transportbesparande samhällsbygge vore en enorm frihetsreform för oss alla och skulle först och främst gynna dem som i dag kör bil minst: kvinnor och långinkomsttagare. Regeringen satsar i stället på rikemanspremier, subventioner för dyra elbilar som få ändå har råd med. Genom att sätta hoppet till orealistiska tekniska lösningar om ”gröna bilar” sprider regeringen blå dunster och gör sig till bilindustrins advokater.

 

Att desperat klänga sig fast vid massbilismen är ett av många sätt att låsa kursen mot en klimatkatastrof. Det äventyrar därmed jobben i bilindustrin som istället för att subventioneras fast vid ohållbara produkter så snabbt som möjligt behöver ställas om till produktion i samhällets och klimatets tjänst.

 

Nej, det är inte bilisterna som ska jagas om vi ska kunna anpassa trafiken till människors behov och klimatets krav. Det är billobbyn och dess politiska megafoner.


Lars Henriksson

bilarbetare

 


Kommentarer
Postat av: Martin

Biobränsle?! 1000 W per kvadratmeter en bra dag från solen, fotosyntesen tappar merparten av den energin. Min bil drar 115 kW, bara så man får det hela i perspektiv.



Befolkningsexplosionen gör att vi snart inte kan slösa med arealer på det viset.



Allt detta är naturligtvis känt sedan länge. Så man får anta att man beräknat att vissa skall svälta för att andra skall få köra bil.

2010-09-05 @ 23:19:13
Postat av: Michael Häggqvist

För alla som bor i Norrland så är bilen ett MÅSTE... Förbjud bil för alla söder om Sundsvall om ni vill, men alla Norr om den gränsen måste ha bil för att klara det vardagliga livet....



Sverige är inte bara kolonierna, dvs Skåne.

2010-09-06 @ 06:35:24
Postat av: Cheezle

Michael: Hellre bil än liv, alltså?

2010-09-06 @ 11:39:08
URL: http://rodalund.wordpress.com/
Postat av: Martin

Michael,

då jag bott i Norrland och har min familj där så vet jag att så är fallet. Men det är inte en egenskap hos norrland som gör att resorna blivit långa, det är en egenskap hos kapitalismen. För 100 år sedan var folk inte tvungna att transportera sig så långt för sina jobb. Det går att uppnå i dagens samhälle också.

2010-09-06 @ 14:10:56
Postat av: Nicklas Eriksson

Käre Michael Häggkvist: åk gärna till valfri ort i Värmland, Dalarna eller Småland (eller till och med lilla Dalsland) och säg om det där=)



Klart att man inte klarar sig utan bil på landet. Vi är inte miljöpartiet. Vi inser detta. Jag är själv född och uppvuxen i östra Värmlands Bergslag och vet betydelsen av bilen för att landsbygden ska kunna leva. Men att ha bil måste bli hållbart, och det är det inte idag.

2010-09-06 @ 21:15:05
Postat av: Michael Häggqvist

Niklas: jag skämtade givetvis om söder om Sundsvall....



Cheezle: Utan bil inget liv..... det är sanningen för oss i Norrland...



" Men det är inte en egenskap hos norrland som gör att resorna blivit långa, det är en egenskap hos kapitalismen."



Nja, om man bor i en liten by så behöver man bilen för att ta sig till te x bärplockning osv, inte bara till jobbet.



Nej i detta fallet så måste motståndaran till bilismen inse att de i sådana fall dödar hela bygder.....



2010-09-12 @ 05:30:22
Postat av: Martin

Michael,

ja, det är sorgligt hur den kapitalistiska ordningen dödar hela bygder.



Nej, min familj bor i en by i norrland. Deras bärplockningsresor är oftast till fots då byn har nära till skogen. Sen är exemplet löjligt för hur stor andel av familjens transporter utgörs av bärplockning. Nån promille kanske.



Nej, merparten går åt till att pendla till jobbet. Att fara till köpcentrumet utanför närmaste tätort för att handla mat osv. En ordning framtvingad av kapitalismen.



Det är inte miljön eller miljörörelsen som gjort att byn som hade en matvaruaffär, postkontor, bank, bensinstation osv. Förvandlats till ett villaområde utan någon som helst service.



Nej, under den fria kapitalismen går inte norrlandsbyn att rädda. I ett samhälle där arbete skapas där det är bekvämt för kapitalisten och inte där det behövs arbeten, så har norrlandsbyn ingen framtid.



Tvångsförflyttning av människor från sina hem är ett fruktansvärt brott. Den lågintensiva tvångsförflyttningen av människor inom kapitalismen är inte mindre vidrig bara för att det inte sker med en gevärspipa emot huvudet.

2010-09-12 @ 15:06:08
Postat av: Nicklas Eriksson

"I ett samhälle där arbete skapas där det är bekvämt för kapitalisten och inte där det behövs arbeten, så har norrlandsbyn ingen framtid. "



Exakt så var det ju när industrialiseringen började och bruken inte behövde ligga vid vattendrag för att få kraft längre. Avsiktligt förlades industrierna till storstäder för att där fanns ett stort trasproletariat som kunde förse kapitalisterna med det de helst ville ha; billig arbetskraft och en arbetskraftsreserv att hota med.



"Tvångsförflyttning av människor från sina hem är ett fruktansvärt brott. Den lågintensiva tvångsförflyttningen av människor inom kapitalismen är inte mindre vidrig bara för att det inte sker med en gevärspipa emot huvudet."



Word!

2010-09-12 @ 16:16:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0