Ett rasförbud skapar fler problem än det löser.



Min lilla gris som rädda människor med makt vill förbjuda.


Mats Odell (KD)
joinade ju de här två från FP, Mathias Sundin och han som jag aldrig minns namnet på från samma parti i Järfälla som (enligt sig själv) förut ville ha rasförbud för ett antal hundraser. Mathias Sundin främst för bull-and-terrierhundar, de övriga av dansk modell där främst ovtjarkor och andra vall och vaktraser ska bort. Mathias Sundin har numera infört något slags listsystem där de översta raserna i praktiken får ett får ett rasförbud eftersom det kommer att bli så knövligt för folk att ha dem.

De kommer med argument där det ena är fånigare än det andra och avslöjar hur extremt okunniga de här herrarna är om hundar i allmänhet och de raser de vill ha bort i synnerhet.

Mats Odell till exempel, kom med den vanliga drapan om kaukasisk ovtjarka: "Ingen behöver en hund på 90 kilo som kan spöa en björn" sa han.

För det första: det finns en hel del folk som har börjat använda sig av ovtjarkan för att skydda sin tamboskap i skogslänen. De behöver sina hundar.

För det andra: ingen hund, oavsett vikt, kan spöa en björn. De har helt olika muskelsammansättning och styrka. En björn kan ligga i ide en hel vinter, vakna och direkt gå ut och knäcka ryggen på en älgtjur efter att ha sovit en hel vinter. Det fattar vem som helst att ingen hund i världen har en chans emot. Varför tror ni att alla björnar som användes vid hetsning var kedjade på något sätt? Jo, för att hundägarna inte ville ha sina hundar slitna i stycken av björnen.

För det tredje: ovtjarkan, i sin naturliga miljö, vaktar i flock och larmar vid rovdjursattack. Visst kan flocken gå samman för att skrämma och mota bort rovdjuret, men det är knappast som Mats Odell tror, att det kommer att ligga en filéad och klar björn när herden kommer, färdig att läggas på grillen.

De här rädda
och okunninga borgerliga herrarna tror att det kommer att ge resultat att förbjuda raserna i Sverige. Och det kommer det. Dåliga reslutat. När Sverige två korta år i slutet av nittiotalet förbjöd pitbullterrier så ställde det egentligen till med den dåliga situation vi har med företredesvis bull-and-terrierkorsningar vi har sett. Eftersom de seriösa ägarna till renrasiga American Pitbull Terrier inte alls ville skiljas från sina fina hundar så blev de av någon anledning blandraser över natten. Pitbullen räknas visserligen redan som blandis i Sverige eftersom de inte har stängt sin rasbok i USA och Svenska Kennelklubben inte har erkänt den som ras. Och eftersom de plötsligt blev blandraser blev stamtavlor inget värda och en massa konstigheter kom in i rasen.

Man ska inte blanda förarveka raser som har extremt mycket motor som pitbullen med en hund som har en stark vaktinstinkt som rottweiler. Man har ingen aning om vad man får. Man KAN få en jättego hund som lämpar sig väl som gårds- och familjehund, men har man otur får man ett djur som mist pitbullens förarvekhet och fått rottisens utmanande läggning och vakttendenser blandat med pitbullens motor. Båda hundarna är extremt muskulösa och vansinnigt starka, har starka käkar och en god portion kamplust (OBS: EJ detsamma som lust att döda!). Såna blandraser har det nästan alltid varit när en "kamphund" har varit inblandad i någon form av olycka. jag känner hundfolk från Ystad till Gällivare, så man får allt som oftast inside information när något har hänt. Och oftast har det varit ägaren som inte varit det minsta intresserad av att ha sin hund till något annat än penisförlängare alternativt haft någon egen dressyrmetod som han trott på men som såklart inte fungerat.

Nu vill alltså Mats Odell och hans små junkrar från FP se till att detsamma händer med American Staffordshire Terrier, vår amerikanska kusin. Amstaffklubben i Sverige har lagt ner ett riktigt hästjobb på att få ordning på avelsarbetet i sin ras och stängt rasboken (dvs man plockar inte in andra hundar mer) och har därför fått komma med i SKK. Det kommer att bli samma sak, för ingen amstaffägare vill börja utsätta sina vänner för munkorgar, kortkoppel, kastreringar och annan skit som borgerskapet vill lägga på dem i ett populistiskt försök att få nya röster. Det finns nu rätt många renrasiga amstaffar i Sverige, och ett rasförbud kommer att göra att samma sak händer med amstaffen som pitbullen gick igenom tack vare TVÅ ÅRS rasförbud. Politikerna kommer med andra ord att borra hål i båten de själva reser i.

Min ras, den betydligt mindre, men lika käcka och glada Staffordshire Bullterriern har undgått rasförbud i förbudens, idiotins och rädslans hemland Danmark, men är uppsatt på någon slags observationslista. De väntar väl på att en hund ska göra bort sig för att få tillfälle att klappa till en ras till antar jag. Den har heller inte varit på tal för förbud i Sverige, utom i Mathias Sundins osunda fantasier.

Unga, osäkra män har i alla tider försökt skaffa sig respekt genom att ha hund som kan inge det. På 70-talet var det Dobermann Pinscher, på 80-talet var det den andra kusinen engelsk Bullterrier och Schäfer, på 90-talet "Pitbulls" och på 10-talet kom så Ovtjarkan till Sverige. Förbjud ni raser, de här jönsarna kommer bara att hitta sig en ny hund dagen efter deras hund destruerats av svensk polis. Problemet kommer ni inte åt på det viset. Det enda ni åstadkommer är en massa sorg för oss seriösa ägare av hundar av före detta kampras, vi vill inte bli sämre behandlade än vi redan är.

Alla, och då menar jag alla, som haft fördomar mot vår lilla staffetjej har ändrat sig efter att ha hälsat på henne och fått se hur otroligt kelig och tillgiven hon är. Det gäller amstaffar och pitbullar också. Bull-and-terrierns mentalitet är att människor är vänner. De är också förarveka. Man kan knäcka en staff totalt för livet bara genom att skälla på den. Och det tror folk är "mördarhundar"!

I Black Country i England, när staffen användes som kamphund, använde man sig av en metod som liknar den amerikanska marinkåren använder för att göra soldater av människor: man bryter ner dem psykiskt, förgör den naturliga läggningen och bygger sedan upp något annat igen. Det gick nämligen inte att få staffar att kampa annars. Klart att två hannar kan ryka ihop om det finns en tik i närheten eller om det råder oklarheter om rangen, men det brukar bara bli en skråma eller två, sen är ordningen fastställd! Och den behandlingen går ytterst få hundar igenom i Sverige idag, tack och lov.

Nej, inför inget jävla rasförbud. Använd de lagar vi har redan, de är fullt tillräckliga. Avliva hundar som går till attack oprovocerad oavsett ras, ta ifrån ägaren hundar, inför hundförbud. Eller inför hundkörkort, jag är inte ett dugg orolig för att inte klara det.

Jag avslutar med att förklara min ståndpunkt i frågan: I´ll give up my staffie when they pry the lead from my cold, dying hands.

Och jag menar det.


Kommentarer
Postat av: Michael Häggqvist

Naturligtvis är ett förbud både konstigt och sjukt publikfriande.... "körkort" på hund tror jag däremot är en bra sak! Hur många gånger ser man inte te x alkisar med en STOR hund som dessutom är vanvårdad? I t ex Borlänge så regerar ju alkisarna i vissa parker tack vare sina stora hundar som löper fritt och biter ungar och andra...

2010-07-20 @ 17:02:36
Postat av: Jimmy Windeskog

Här har du helt fel, att dessa djur föds upp för att bli vapen är argument nog för att Odell har helt rätt.

2010-07-20 @ 17:55:24
URL: http://bssborlange.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Jimmy: läste du ens vad jag skrev: ett rasförbud kommer inte att fungera. Det fuckar upp aveln och ger ännu "värre" hundar. Dessutom hittar de bara en ny ras dagen efter, kan du inte lära dig av historien?



Michael: Hundkörkort vore jättebra. Lagen är redan adekvat, men det skulle komplettera.

2010-07-20 @ 18:10:29
Postat av: steffi

Bra skrivet!! Blir det ett förbud kommer det bara komma nya "farliga" hundar. och snart kommer chihuahuan vara förbjuden oxå... Suck! Alla raser går att göra farliga bara man vill!

Vi måste kämpa! Inte bara för våra amstaffs och liknande, utan för ALLA hundar!!



Här finns en lista som man kan skriva på. Om du inte redan gjort det. :)

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4725



Mvh, Steffi

2010-07-20 @ 18:18:47
URL: http://lillafiffilina.blogg.se/
Postat av: Nicklas Eriksson

Hej Steffi! Visst är det så, det finns klåfingrar som ska vara på och peta på ALLT.



Klart jag har skrivit på!

2010-07-20 @ 18:41:13
Postat av: Mathias Sundin

Hej,



Varken jag eller Peter förespråkar ett rasförbud. Inte Mats Odell heller i första hand. I första hand verkar han vilja ha licens.



Har du någon källa på att Mats Odell sagt sådär om ovtjarkan? Det tror jag nämligen inte att han har gjort.



Ska man anklaga någon för att vara okunnig kan det vara bra att ha de grundläggande fakta på plats, iaf.

2010-07-20 @ 19:01:46
URL: http://www.mathiassundin.se
Postat av: Nicklas Eriksson

Nej visst, Sundin som googlar sig själv, klart du inte har gjort det. Aldrig någonsin.



Odell sa så i Aftonbladet.

2010-07-20 @ 19:34:38
Postat av: Nicklas Eriksson

Förresten, då har du ändrat dig. För du ville i alla fall ha förbud på pitbullen förr i tiden. Det var innan du kom med din smygiga lista. Bra där...



Säg mig, hur känns det att vara så rädd för allt hela tiden som ni liberaler är?

2010-07-20 @ 19:36:05
Postat av: Mathias Sundin

Har du någon länk till när Odell säger det?



Ja, jag har ändrat mig - för över ett år sedan. Det licensförslag jag och Peter förespråkar hanterar hela problemet, det gör inte ett förbud.

2010-07-20 @ 21:42:43
URL: http://www.mathiassundin.se
Postat av: Jimmy Windeskog

@ Nicklas Eriksson:

Det är väl inte det utvecklingen i Danmark har visat.

2010-07-21 @ 13:15:27
URL: http://bssborlange.blogspot.com
Postat av: Jimmy Windeskog

@ Nicklas Eriksson:

Föresten, i den senaste Internationalen finns på sista uppslaget en kort debattartikel om konstbegreppet - hur ser du på den?

2010-07-21 @ 15:13:27
URL: http://bssborlange.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Här säger han det. Han vill ta efter den livrädda fega danska modellen, och det innebär förbud, hur kan ens en så okunnig i frågan som du få det till något annat, Mathias Sundin?



http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7450690.ab



Här säger han samma sak.



http://www.politikerbloggen.se/2010/07/11/34251/



Och hur dessa framstående NGO:er kan ha fått det så om bakfoten, det begriper jag då inte. Inse det, Sundin, ALLA fattar att han vill ha ett förbud.



http://kennet.skk.se/skk/innehall.aspx?ID=1104&Sprak=sv



http://www.djurskyddet.se/se/press/pressmeddelanden/2010/vad-menar-odell-med-kamphundsraser-



Till och med Eskil Erlandsson uppfattar det så:



"Hej!



Tack för ditt e-brev om förbud mot kamphundar. Du skickade brevet till kommun- och finansmarknadsminister Mats Odell men eftersom det är jag i regeringen som ansvarar för frågor som rör sällskapsdjur så lämnades ditt brev över till mig för besvarande.



Den 11 juli uttalade sig Mats Odell som kristdemokrat till TV4 Nyheterna om att han anser att kamphundar på sikt borde förbjudas i samhället. Uttalandet är inte gjort av Mats Odell som en representant för regeringen.



Regeringens ståndpunkt är att problemet med attackerande hundar hänger samman med hundägarnas ansvar och kompetens och inte är kopplat till vissa raser, vilket ofta hävdas i debatten. Därför har regeringen satsat på att skärpa hundägarens ansvar för att råda bot på dessa problem.



Som du kanske känner till trädde en ny lag ikraft gällande farliga hundar den 1 januari 2008. Kortfattat kan sägas att lagen innebär att samhällets möjligheter att ingripa i situationer där hundar orsakar, eller riskerar att orsaka, skada eller avsevärda problem ökat. En viktig del är att polisen kommer att kunna gripa in tidigare och mer kraftfullt när problem uppstår. Exempelvis får polisen besluta om att en hund ska omhändertas för att hindra att den orsakar skada eller andra problem om andra åtgärder inte hjälper. Polisen får även besluta om hundförbud, det vill säga förbjuda någon att äga eller ha hand om en hund, om personen i fråga allvarligt brister i tillsynen över sin hund. Förbudet kan avse en viss tid eller gälla tills vidare.



Med vänlig hälsning



Eskil Erlandsson

Jordbruksminister"



2010-07-21 @ 21:28:18
Postat av: Nicklas Eriksson

@Jimmy: Konst-ig. He he.



Nej, men ut vilken synvinkel menar du?

2010-07-21 @ 21:36:45
Postat av: Mathias Sundin

Odell säger inget om ovtjarkan i de länkar du ger.

2010-07-25 @ 01:27:28
Postat av: Nicklas Eriksson

Mathias, Mathias:)



Vilken annan ras kan han ha menat när han i Aftonbladet pratar om hundar som kan spöa en björn? För inte ens så okunnigt folk som ni hundmotståndare kan väl tro att en 30-kilos pitbull kan besegra en björn på 250 kg..?

2010-07-25 @ 20:29:36
Postat av: Cheezle

...och där var Sundin mosad med en rejäl tackling. Skoj!

2010-07-26 @ 21:23:31
URL: http://rodalund.wordpress.com/
Postat av: Nicklas Eriksson

He he, han kommer säkert igen om jag känner honom rätt. Han måste bara lära sig att hela världen inte är en plenisal...

2010-07-26 @ 21:37:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0