SAC - garanterat störst i stan.

Jag visste att det skulle hända. SAC:s demonstrationståg var överlägset störst i Göteborg i år. Vi var mellan 2500-3000 pers. Bara förra året var vi 1700, och då spöregnade det från morgonen till kvällen. Idag sken solen som smält honung, staffen badade i Sponsringen och livet var lätt och roligt trots ilskan över bland andra Volvos tjuv och rackarspel ute på Tuve.

Det roliga var att Vänsterpartiet garanterat var runt 1500 pers. Ärrarna var skitmånga i år för att vara dem, säkert 500, och RS tåg såg jag inte så mycket av, men garanterat något liknande.

Sossarna hade nog inte så kul. Bara runt 1200 pers o tåget och ingen vet hur få på Götaplatsen. Jag var i alla fall inte där. Men det är inte så underligt, folk har rätt att vara arga och besvikna på LO och sossarna. När Anneli Hulthén går ut i debattartikel tillsammans med borgare och miljöpartister om hur rätt det är att skära ner på hamnarbetarnas arbetstider och deras säkerhetsarbetare och hur bra det är att vilja privatisera hamnen, ja då ska hon stå där själv och skämmas på ett ödsligt Götaplatsen med bara de närmast sörjande samlande.

Vi i SP hade inget eget tåg utan vi gick i valfria. Förutom att ljudanläggningen ballade ur lite då och då tycker jag att apellerna var mycket bra.

Nästa år blir vi
garanterat många fler! Oavsett om vi tagit över eller inte, som Anneli, SAC:s konferencier sa!

And remember: your means of production are belongs to us!

Kommentarer
Postat av: Martin

Här i Stockholm hade SAP sina egna problem med sin ändå stora demonstration.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5044114.ab



Tydligen är det odemokratiskt att yttra sitt missnöje med ledningen i SAP. Demokratin, det är jag. Kan ju vara ett valspråk för ledningen.

2009-05-01 @ 21:21:20
Postat av: Gustav

Jag var faktiskt ute och spanade i stan i det fina vädret och tittade på folk och demonstrationer, även om jag inte sympatiserar med vad som sägs. Det är ju rätt trivsamt ändå, även med alla tokerier man kan gå runt och lyssna på.



Hur som helst måste jag säga att jag hade skämts ordentligt om jag varit sosse. Vad menar de egentligen med att använda arbetarnas helgdag till att lobba för nån snubbe som de vill ha in till EU-parlamentet?? De draperade konstmuséet med en vansinnigt stor bild på någon Olle Ludvigsson(vem är det? aldrig hört talas om honom.) istället för att köra nån slags allmän partiverksamhet och gräsrotssamling. Det är inte direkt att visa respekt för den här helgdagen, om man frågar mig...



Förresten, är RS någon slags lokal franchise till Irans Arbetarkommunister(?) eller? Det såg så ut på deras demonstration i Brunnsparken i alla fall, det var mer som handlade om den gruppen där än om något annat. :)

2009-05-02 @ 02:13:45
Postat av: Dr Love

Vinkade som vanligt

Pappa Göran gick längre bak, mycket längre bak, bland sina metallkompisar från SKF.

Stora förändringar för Göran Johansson, men en sak följde gamla spår:

När han passerade under sin gamle "antagonist" moderaten Johnny Magnusson uppe i hans takvåning vinkade han som vanligt och Johnny vinkade tillbaka.

6 500 personer hade mött upp på Götaplatsen för att lyssna till stans nya ledare, Anneli Hulthén. Hennes tal berörde bland annat det kärva läget för kommunens ekonomi och staden Göteborgs betydelse för Väst-sverige och hela riket.



2009-05-02 @ 10:01:22
Postat av: Nicklas Eriksson

Nej RS och Irans arbetarkommunistiska parti är inte samma sak (jag kan inte det där med deras internationaler, de kan vara medlemmar i samma). RS har ofta täta samarbeten med andra partier, PKK brukar gå med dem (om jag inte minns helt fel) till exempel.



I övrigt håller jag med dig. Jag ska skaffa mig en Olle-knapp och dra ett distinkt kryss över honom.

2009-05-02 @ 20:02:20
Postat av: Jimmy Windeskog

Ni verkar ju inte ha någon större solidaritet inom AI i Gbg...

2009-05-03 @ 14:23:37
Postat av: Nicklas Eriksson

Vi har som tidigare nämnts, av olika orsaker beslutat att inte samarbeta med RS i Göteborg.



2009-05-03 @ 17:02:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0