Semantik på eftermiddagen.

Idag snackade jag en liten stund med SACO:s ombud (konstigt, specar inte de sin fackförening? Det hade ju aldrig stått LO:s ombud på min expedition på tiden det begav sig) på min arbetsplats. En skärpt tjej när det kommer till lag, skulle tro att hon är med i JUSEK, men när det kommer till organisationsteori och semantik som hör ihop med arbetsmarknadsfrågor är hon inget vidare.

Vi pratade om att jag söker nytt arbete. Hon sa att det då gällde att hitta en ny arbetsgivare.

- En ny arbetsköpare, rättade jag lite snusförnuftigt.
- Men, sa hon, jag tyckte du sa att du inte ville starta företag?

Jag gav henne hela
förklaringen utan att hon bad om den. Att den som anställer dig köper din tid och din arbetskraft, han eller hon GER dig verkligen inte något alls. På måndag ska jag prata borgerligt nyspråk med henne.


Kommentarer
Postat av: Rommedahl

Arbetsköpare och arbetssäljare håller jag med om är bättre begrepp. Dock så är de arbetsgivare/tagare mer vedertagna som begrepp.

2009-08-23 @ 01:07:14
Postat av: Nicklas Eriksson

Jag vet att de är det, men det är nyspråk som inte anger vad det är fråga om. Jag TAR inget som arbetare och min anställare GER mig ingenting.

2009-08-23 @ 14:51:50
Postat av: Rommedahl

Jo. Men jag vet inte riktigt vad som du menar är borgerligt nyspråk med arbetstagarbegreppet. Det är väl mer tradition och vana än en ideologisk tanke bakom ordvalet.

2009-08-23 @ 17:48:32
Postat av: Nicklas Eriksson

Nejdå inte alls, det finns definitivt en ideologisk tanke. Om du studerar historien runt tiden då arbetarrörelsen började formeras så existerar inte begreppen alls. Ungefär trettio år efter SAF:s tillkomst börjar de användas.



Och SAF gjorde inget som inte var ideologiskt.

2009-08-23 @ 21:22:10
Postat av: Rommedahl

Det bevisar ju inget alls. Att ordet började användas 30 år efter att SAF bildades.



Om jag får spekulera så kan det ju ha att göra med det började framträda en stor mellanklass i Sverige som inte var arbetare i klassisk mening och att man ville ha ett ord som även innefattade dem.



Ordet löntagare lanserades ju, vad jag fått erfara, av socialdemokraterna just för att de ville behålla bredden och kunna företräda både arbetare och mellanklass.

2009-08-23 @ 23:24:50
Postat av: Nicklas Eriksson

Ordet löntagare ja, DET kan nog stämma. Det var ju i den vevan som sossarna började högra till sig på riktigt.

2009-08-26 @ 04:18:21
Postat av: Ola Berg

Håller med. Arbetsköpare och arbetssäljare ska det vara.



Det lustiga är att jag hela tiden blir rättad av folk vänsterut som inte gillar att jag påminner om att arbetaren är en försäljare av sina produktionsresurser.

2009-09-08 @ 14:58:47
URL: http://apelsineld.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Ola, är det partiaktiva sossar du menar med "folk vänsterut"? De har ju alltid försökt avskaffa klassamhället med att låtsas att det inte finns bara för att de flesta har toalett inne.



Har aldrig träffat en enda från vänsterpartiet och vidare som använt den här terminologin.

2009-09-08 @ 20:03:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0