Sverige på plats fyra - nedifrån.

Var på Backaplan borta vi ÖB idag. Där blev jag än mer övertygad om vilket gargantuanskt misstag det var att lägga ner den institutionaliserade psykiatrin. Dit rekommenderas verkligen våra politiker en studieresa en fredag eftermiddag kan jag säga. Hur miserabel den än kan tänkas ha varit kommer den inte i närheten av en mänsklig misär som jag inte sett någon annanstans i Europa annat än runt Gare-du-nord, Hamburg Hauptbahnhof eller Termini. Detta i mitt Göteborg, i Sverige år 2008.

En kvinna i totalt obestämbar ålder raglade förbi mig. Hennes ansikte var bara en enda uppsvullen röra. Det gick knappt att urskilja ett enda av hennes drag. Hon yrade högt å¨någon sorts låtsasspråk, hon hade intorkat blod på kläderna, håret stod på ända och hon luktade som ett toalettbås i ett omklädningsrum från helvetet. Svett, spy, piss, skit. Hon försvann runt hörnet efter att en kvinnlig motorcyklist i föraktfull ton hade bett henne försvinna.

Runt om, i de annars fina grönområdena vimlade det av existenser som var nästan lika underliga som hon var. De flesta kanske inte psykiskt sjuka mer än av ensamhet, droger och allmän skit från samhället, men nog ser man (om man vill och inte bara håller sig på Avenyn) många människor runt om i stan som hade mått bättre av att vårdas inlåsta med personal som ser till att de får sin medicin och inte skadar sig själva. Den kvinnan jag såg vid ÖB hade nog mått bättre av i princip vad som helst tror jag.

Fyllona vid Olskrokstorget ökar ständigt och de blir allt yngre. Undrar om drogliberalen Federley är beredd att ta någon som helst ansvar för dem och deras drickande? Undrar om en socialdemokratisk regering är det?

Det tror inte jag.


Under strecket:

Jag springer mycket i Slottsskogen i Göteborg. Eftersom jag inte vill gynna privata gymägare tränar jag på utmärkta kommunala Slottsskogsvallen. Jag springer sällan på de asfalterade gångbanorna utan drar mig gärna ut i den terräng som är fullständigt utan stig alls, vilket är majoriteten av Slottsskogens yta. Det tråkiga med det är att man alltid snubblar på läger. Man löper igenom någons sovrum helt enkelt. Enligt den officiella statistiken bor det tre personer i Slottsskogen. Kommunen har tre fastigheter som man hyr ut. Men enligt min statistik bor det kanske femtio där. Om de gör det året runt vetefan, men de gör det definitivt på somrarna. En hade ambitiöst staplat pallrester för att slippa sova direkt på den kalla marken. En hade spänt lite linor som jag antar att h*n hängde filtar eller presenning över på natten.

Rester av brasor och och en vansinnig massa sopor. Park och Natur är inte jätteambitiösa utanför Azaleadalen...

Folk bor ute i Slottsskogen. Välkommen till det nya Sverige. Jag undrar hur långt det ska gå innan både de nya sossarna, som bäddat för det här och nya moderaterna som håller det uppe, åker åt helvete.

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Jag har svarat dig i min blogg nu:)

2008-09-19 @ 21:47:25
URL: http://ulrikarudqvist.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Tack! Skönt att det inte var som jag trodde!

2008-09-19 @ 22:28:31
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Ha ha nej, med tanke på att jag kallas kommunistfitta/hora ganska ofta i min blogg så är det nog ganska tvärtemot (sd och andra skämtpartier har så dålig fantasi när det gäller smeknamn)



ha en bra kväll!

2008-09-20 @ 00:36:11
URL: http://ulrikarudqvist.blogspot.com
Postat av: Stephen Graye

Nu är inte jag Federley, men jag är liberal och jag tror du missa poängen. Varför skulle han (eller jag i denna diskussionen) vara ansvarig inför den här människan? Det handlar ju tvärtom om att människan är ansvarig inför sig själv. Att legalisera droger och administrera det på något smart sätt med att heroinister och liknande kunde komma till nån slags mottagning och under kontrollerade former få droger parallellt med vård skulle frigöra massor med resurser hos polisen, små vardagsbrott skulle minska, de stora kriminella nätverken som lever på droginkomster skulle omintetgöras. Och framför allt skulle människor som hamnat i drogberoende ses som människor och inte bara "knarkare".

Dock håller jag med om att psyk-reformen var oerhört dålig, hur tänkte de?

2008-09-20 @ 08:02:18
Postat av: Nicklas Eriksson

"Nu är inte jag Federley, men jag är liberal och jag tror du missa poängen."



Det är möjligt, men det tror jag inte.



"Varför skulle han (eller jag i denna diskussionen) vara ansvarig inför den här människan?"



Därför att whatever was left av den människan inte kunde ansvara för sig själv.



"Att legalisera droger och administrera det på något smart sätt med att heroinister och liknande kunde komma till nån slags mottagning och under kontrollerade former få droger parallellt med vård skulle frigöra massor med resurser hos polisen, små vardagsbrott skulle minska, de stora kriminella nätverken som lever på droginkomster skulle omintetgöras."



Du har ju inte ens någon lösning själv, Stephen! "Något smart sätt" är lätt att skriva. Jag tror inte att narkotika var den här kvinnans största problem om det ens var ett bekymmer för henne. Obehandlad sinnessjukdom, skador eventuellt kombinerat med misshandel och fysiska sjukdomar plus undernäring tror jag var hennes bekymmer.



Nej, mitt recept är enkelt och lättfattligt. Återinför den institutionaliserade psykvården med inlåsning och översyn så att patienten tar sin medicin ordentligt. Det är betydligt bättre än att irra runt som en närgången halvmänniska på stan och bli utsatt för rädda människors spott och spe som inte hjälper till för fem öre.



De som sitter på Olskrokstorget och framför börsen i Göteborg är heller inte främst narkomaner. De är alkoholister. Ja kanske blandisar, har man kommit så långt ned i det mänskliga förnedringsträsket som de har gjort tar man vad man får tag i, men det är alkoholen som har omintetgjort deras liv och som håller dem på rock bottom.



Vissa människor KAN under delar av livet inte ta ansvar för sig själv, och de ljuva locktonerna från den fria, men olagliga till stora delar, marknaden hjälper inte till.





2008-09-20 @ 10:36:37
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Stephen Graye

Så om en människa inte kan ansvara inför sig själv är Federely ansvarig inför de? Nej jag spelar inte dum, jag försöker följa nån slags logisk linje i din argumentation. Du kallar ju honom själv för "drogliberal". Jag antar att du räknar in alkohol där, men eftersom vi idag har i stort sett västvärldens hårdaste alkoholregler (systembolag, utskänkningstillstånd osv) så borde ju de som vurmar för ett sådant system vara ansvariga inför personen. Inte någon som vill reformera systemet som tillåtit individen att hamna där.

Och fjolla dig inte nu, bara för att jag inte vet exakt hur något ska utformas hindrar inte att jag kan ha åsikter om i vilken ungefärlig riktning jag vill något ska utvecklas. Det fattar du alldeles säkert.

2008-09-21 @ 08:06:52
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja, faktum är att som riksdagsman för konungarikets Sveriges enda kammare så är han faktiskt det. Tillsammans med de andra 348. Det är inte jag som kallar honom "drogliberal". Det är han själv som gör det. Var det i höstas han var ute och erkände att han drar en lina på stureplans toaletter då och då?



Klart att alkohol är en drog! En av de som är absolut styggast mot kroppen, mind you!



Vem har sagt att jag vurmar för systembolaget? För jag antar att du tror att jag är sosse, och de är ju kända för att vurma för systembolaget.



Nej, min gode Stephen, jag är betydligt mer radikal än så i alkoholfrågor. Hade jag fått bestämma så tro mig, då hade du fått lära dig ha roligt utan sprit fortare än fan när han hämtar en prästsjäl en söndagmorgon. Jag är absolutist och helt emot alkohol och andra droger.



Jo det fattar jag, men det ger ett lite lamt intryck när jag har en färdig idé att bara treva lite vagt.

2008-09-21 @ 09:51:32
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0