Sakine Madon gör mig rätt besviken.
Inget kunde vara mer fel. Det finns nog ingen som är mindre rasist än han. Av Dragan Klaric och vissa telefonörer med sprucken röst som tycker jag ska "passa mig" väntar jag mig detta tröttsamma rasistgråtande, men Sakine hade jag högre tankar om faktiskt. Jaja, det är ju tur att husnegrerna får bra betalt för att vara inställsamma och uppsmilande i alla fall. För oss fältnegrer blir det ännu en dag på åkern.
För Sakine Madons skull, och för alla andra som medvetet vill missuppfatta ordet "husneger" och vad det innebär rekommenderar jag den här länken där en viss Malcolm X reder ut begreppet lite för er. Googlar ni sedan på det namnet kommer ni ännu närmare sanningen. Men jag tror, eller snarare är övertygad om, att ni lider av en skamcancer djupt inne i er över att ni har sålt ut och blivit just detta, och att den gör er så ont att det är därför ni väljer att plocka upp rasistkortet, era stackare.
Jag förstår inte varför Sakine måste racka ner på allt och alla och framför allt vänstern: http://www.expressen.se/ledare/sakinemadon/1.1281798/sakine-madon-varfor-ar-alla-tjejer-vanster
Jag har inte förstått begreppet husnegers plats i en diskussion idag även fast jag vet vad det betyder. Kan du förklara?
Alexandra: för att Sakine antagligen tycker att "Guuu, kan dom inte äta briocher om de inte har bröd!".
Ja, Daniel. Det är för att få de som förtrycks lika mycket som vi övriga, men som väljer att löpa med förtryckarna att begripa hur uselt de beter sig, ändra uppfattning, och istället solidarisera sig med oss. Även om jag såklart förstår att en plats vid grytorna som Sakines ger man inte upp i första taget.
Jag vet inte hur det är med just Sakine, men jag vet precis vad husnegerbegreppet innebär. Det är när allt kommer omkring dock ett fånigt och alltför kollektivistiskt sätt att se på saker och ting. Det blir en markör med vilken all kritik och debatt kan stoppas upp; "Jaha, han/hon är en husneger [ergo: dum, har fel, missledd] och vi behöver inte lyssna på vad hon han/hon har att säga". Slappt är bara förnamnet på den typen av argumentation!
Släpp den kryckan och diskutera på ett vettigt sätt istället. Man behöver inte agera efter något etniskt eller klassmässigt kollektiv bara för att man råkar tillhöra den ena eller den andra gruppen på grund av slumpen. Och inse att bara för att detta med att se efter sin herres hus må gälla för vissa, så gäller det inte implicit för andra. Det är möjligt att nå samma typ av ställningstaganden som de ni anklagar för att svansa efter diverse flockledare, utan att dessa faktiskt gör det.
Och om man nu prompt måste använda detta uttjänta uttryck, varför gör ni det närmast enbart om folk med annan etnisk bakgrund än så kallat helsvensk? Det borde ju vara precis lika applicerbart på "klassförrädare" enligt dumsocialistisk argumentation..? Det gör åtminstone mig lite illa till mods att ni verkar anse att med en viss DNA-uppsättning kommer vissa politiska idéer som man "måste" följa, annars blir det spott och spe från kollektivet. :P
Ey ffs jag har sagt det till svenskar med... hilfe vilket gnäll det ska bli.
förlåt - jag ska verkligen inte kala nån husneger igen eftersom ni alla spricker i sömmarna så fort man gör det. Jag menar jesus det är ju som att säga materialist det gamla maoister eller nåt (seriöst testa det dom blir helt vansinniga)
Jag lovar släppa den kryckan om ni släpper följande:
"frihet", "demokrati" (för att justifiera allt och som helig ko), "individualism" och "kollektivism"... när ni klarar av att rensa ut era debattkryckor så kan vi börja snacka. Annars kan jag ju köra samma grej som er och dra till med "upp mot väggen" argument hela tiden.
Äh Gustav, nonsens! Läs Ohyras inlägg istället. Det är fullt av vettiga saker, och husneger kommer med på slutet (jag tror t.o.m. att det är ett av de allra sista orden).
Jag skrev faktiskt "närmast enbart"..! Men de enda jag på rak arm kan dra mig till minnes som brukar råka ut för det då och då, det är Sakine, Rojas och ett par till. Inga av dem faller inom "svenskmallen" eller vad man skall kalla den. Men om du använder ditt buzzword mer generellt, så visst, bra där.
Sväng dig med vilka uttryck du vill, jag säger bara att det inte är speciellt konstruktivt. Exakt vad tillför man till en debatt om någon specifik fråga genom att kalla endera sidans debattörer för husnegrer? Det skulle jag vilja veta. Jag tror att de flesta inser att det finns ett egenvärde i personlig handlingsfrihet i många fall, om man tar en liberal käpphäst. Värdet som uppnås genom att kalla folk husnegrer är däremot högst oklart. ;)
Jag har även läst inlägget och jag tycker att Sakine har mer rätt än Ohyra har. Jag är precis nybakt student också, så jag kan ju säga från erfarenhet att det i de allra flesta fall inte är så jäkla svårt att få det att gå ihop, om man planerar lite. Vissa hamnar i kläm och där bör man skjuta till lite pengar, men det är inte alls fråga om något generellt armod bland studerande i Sverige.
Sen har jag märkt att jag måste lära mig skriva kort :|
Hur är inte husneger ett negativt, rasistiskt begrepp? Sakine är husneger på grund av sin etniska bakgrund eller kön, medan vi andra svennar som har samma åsikter är något annat. Inte bara är Sakine en speciell sort, i begreppet ingår också ett anklagande om att hon som kvinna/invandrare sviker sitt kön och/eller sin ras, medan vi svennar kan välja att sympatisera med folk friare. I princip betyder alltså husneger att du som medlem av en grupp inte bör avvika från gruppen. När det handlar om etnicitet och ras blir det extra obehagligt, för då betyder husneger i princip rasförräderi.
Äh Gustav skriv långt ffs... alltså i mitt fall kör jag på långa texter eftersom jag egentligen inte är så mycket intresserad att folk ska läsa det (faenjag säger så mycket dumt att det är överraskande att husneger var det första folk reagerade på)
Att jag kallar folk husnegrer är väl egentligen inte svårare än att jag kallar folk för "idioter", "fjollor" eller ber dom att "suga min icke-existerande klitoris". Egentligen e jag lite tagen på sängen - att en enkel lagerarbetare och truckförare helt plötsligt har fått en krönikör i expressen med anhang att reagera är ju mest skoj för min del :)
Men du har helt rätt att det oftast används mot invandrare - antagligen är det kopplat till invandrarfientliga beslut som togs av ... rojas tror jag och det resulterade i att han kallades husneger av ett gäng socialister (med "invandrarbakgrund"). Var nog första gången jag hörde det.
Om jag ska förolämpa nån ligger det kanske närmare till hands, vad vet jag... Ska komma ihåg att köra det på nån annan... Ehm Hillevi Wahl?
Jag är inte intresserad av att snacka med Sakine - med dig och andra vanliga lallare kan det vara skoj eller folk som det finns nåt verkligt att få ut av det. (folk på jobbet och så)
Sen kallar hon mig för antingen en jävla slashas eller att jag inte kan kallas vänster... Vette faen men det känns som om hon viftar med röda skynken får hon vill ta att nån kallar henne lite skit. Och när dan e slut är hon fortfarande krönikör och broiler med bakgrund i LUF och jag e samme snubbe som kör runt löspall... hajjar inte vad hon bölar om egentligen.
Gustav skriv långt - jag kommer läsa det ändå (plus folk som skriver kort har vanligen nåt att dölja i min erfarenhet - ju mer du säger desto mer ammo ger du motståndaren - jag är inte här för debatten som sagt, inte med Sakine utan med såna som dig. Inte för att vinna - för vi kommer inte kunna övertala varandra - men för att snacka skit. Vi gillar bara politik båda två... annars har du andra hobby's? Jag e lite av en nörd personligen med en massa spel i bakfickan så om du vill snacka det eller musik så e jag på det med (bara så du vet) lovar att inte kalla dig husneger förens du börjar dissa Portal eller förneka nörderiets bakgrund
"Och om man nu prompt måste använda detta uttjänta uttryck, varför gör ni det närmast enbart om folk med annan etnisk bakgrund än så kallat helsvensk? Det borde ju vara precis lika applicerbart på "klassförrädare" enligt dumsocialistisk argumentation..? "
Du kanske vet något jag inte vet, men jag känner inte till Sakines traditionella klasstillhörighet. Shit, jag känner en kurdisk prinsessa som bor i Nordöstra Göteborg. Både hon och Sakine tillhör en grupp som är förtryckta i Sverige och Västvärlden, men den senare har inte valt att försöka liera sig med makten utan försöker bekämpa den. Sakine kommer bara att vara önskvärd så länge hon kan sitta riktigt fint, den dagen hon eventuellt slutar med det åker hon ut.
Varför är det "dumsocialistisk" tradition att se genom mönster och strukturer och kalla saker vid sitt rätta namn?
Escapist: "Rasförräderi" är något som inte är möjligt eftersom det bara finns en mänsklig ras. Många variationer, javisst, men bara ytliga och inget som giltiggör något som helst "rastänk".
Nicke, borde inte alla som hyser liknande åsikter som Sakine vara personer som försöker "liera sig med makten"? Hon ligger exempelvis rätt nära mig åsiktsmässigt.
Om det nu skulle visa sig att jag inte är etnisk svensk och/eller kommer från arbetarklassen då kan man från vänsterhåll kalla mig för husneger alternativt klassförrädare.
Man kan fråga sig vad användandet av dessa termer bidrar till i sak. Blir dialogen mer konstruktiv? Lär sig man någon väldigt viktigt av att det "mönster" eller den "struktur" som min etniska eller sociala tillhörighet utgör blir känt? Kan inte mina argument bedömas som de är?
Jo det stämmer. Jag har dock inget som helst intresse av att hålla dialogen mer konstruktiv än vad jag anser passande och inget intresse alls av att liberaler och konservativa ska slippa höra sanningen. Jag har ingen som helst att stå till svars för politiskt, det är det som är så oerhört skönt med att slippa ett förbannat parti som hänger över axeln på en och ska lägga på en en dagordning man inte ställer upp på. Känner sig Sakine eller någon annan förolämpad för h*n väl gå till polisen och göra en anmälan.
Jag tycker att man lär sig massor av det. Det ger ett fint perspektiv på hur stor trovärdighet det någon försöker lägga fram får.
"Shit, jag känner en kurdisk prinsessa som bor i Nordöstra Göteborg. Både hon och Sakine tillhör en grupp som är förtryckta i Sverige och Västvärlden, men den senare har inte valt att försöka liera sig med makten utan försöker bekämpa den."
Du anser att Sakine bör uppföra sig på ett speciellt sätt på grund av hennes "ras". Det är rasism. Försök att se bortom dina fördomar.
(Jag antar att du syftar fel när du skriver att Sakine inte lierat sig med makten)
Nejdå Jonas, du har inte rätt. Jag anser inte att det finns mer än en mänsklig ras. Alltså har du fel.
Ah, tack för påpekandet. Det hade du rätt i.
Nicke, du skriver: "Jag tycker att man lär sig massor av det. Det ger ett fint perspektiv på hur stor trovärdighet det någon försöker lägga fram får."
Hur skulle trovärdigheten påverkas i mitt fall om det visar sig att jag är invandrare (och därmed förvandlas till "husneger") eller om min socioekonomiska bakgrund är arbetarklassen (och jag därmed förvandlas till "klassförrädare")?
Sättet att stämpla folk som svikare och misstänkliggöra deras motiv för att de uttrycker åsikter som de inte bör ha eftersom de råkar tillhöra ett visst kollektiv (exempelvis socioekonomisk grupp eller etnisk gruppering), är ett bekvämt och enkelt sätt att avfärda någon.
En vit sydafrikan som under Apartheid arbetade för den svarta befolkningens lika rättigheter kunde avfärdas som "rasförrädare", Palme kunde avfärdas som "klassförrädare" av besvikna överklasspersoner på högerkanten och Sakine kan avfärdas som "husneger" av vänsterpersoner.
Jag tror knappast att Sakine känner sig så förolämpad att hon ens skulle drömma om att göra en anmälan hos polisen. Hon är betydligt mer hårdhudad än så. :-)
För övrigt har hon varit ute i debatten och just kritiserat den här överdrivna känsligheten som gör att folk ständigt känner sig kränkta hela tiden.
"En vit sydafrikan som under Apartheid arbetade för den svarta befolkningens lika rättigheter kunde avfärdas som "rasförrädare", Palme kunde avfärdas som "klassförrädare" av besvikna överklasspersoner på högerkanten och Sakine kan avfärdas som "husneger" av vänsterpersoner. "
Kunde väl av vissa, men det finns det ju ingen som helst legitimitet i sedan det sen många år är vetenskapligt bevisat att det bara finns en mänsklig ras.
Klasser däremot är högst reella. Och både jag och Ohyra kallar oss ju gärna för fältnegrer. What´s the big deal?
"Hur skulle trovärdigheten påverkas i mitt fall om det visar sig att jag är invandrare (och därmed förvandlas till "husneger") eller om min socioekonomiska bakgrund är arbetarklassen (och jag därmed förvandlas till "klassförrädare")?"
Likadant. Men det är inget jag alls skulle bli förvånad över, då de flesta som idag är liberaler och har gagnats mest av en sorts vänsterpolitik är de som är mest emot den typen av politik.
Skulle min trovärdighet påverkas om jag berättade att jag gifter mig med en sydamerikansk tjej om tre veckor och att min ex-flickvän var iranska?
"Nejdå Jonas, du har inte rätt. Jag anser inte att det finns mer än en mänsklig ras. Alltså har du fel."
Det var därför jag satte ras inom citationstecken. För det spelar ingen roll vad du kallar det, det viktiga är att du bedömer människor olika beroende på deras kulturella bakgrund istället för bara utifrån deras handlingar.
Du kan ersätta "kulturella" ovan med "etniska" om du vill. Same shit.
Hmm, du menar variationer inom den mänskliga rasen då antar jag?
Ja, det är möjligt att jag gör det ibland. Vem är perfekt?
Visst kan uttryck som "husneger" användas litet löst ibland - lika löst som Sakine använder bilden av lattepimplande studenter och låtsas att det passar in på alla som pluggar utan att jobba hela tiden - men att det finns mediala husnegerr är obestridligt. Och en viktig del av dweras uppgift är att hålla uppe regeln att det som är tillåtet och fint för de etablerade blir fult och loppigt för de son står längre ner.
Sakine, Mauricio Rojas och andra predikar nån sorts asketisk sparsamhet - lägg inte ut ett öre innan du själv tjänat ihop pengarna - och låtsas som om det skulle fungera; det gjorde det kanske på 50-talet men då såg relationen mellan plugg och arbete helt annorlunda ut, och startsträckan till jobb var kortare. Deras kompisar på Stureplan och de studenter som glassar med kreditkort överallt har naturligtvis aldrig levat efter den maximen: att vara en sparsam och grå mus är inte det minsta hippt, och att plugga på mollbudget är idag omöjligt. Men det funkar bra att kräva idog sparsamhet av arbetare och förortsblattar.
Samma mekanism gör t ex att killar med cred förväntas vara slarviga och litet halvlagliga, medan tjejer som kör rock'n'rollattityd eller fightas hela vägen till målsnöret har haft mycket svårare att bli accepterade (aktuella exempel: Amy Winehouse och Hillary Clinton).
Håller med, Magnus.
Man behöver f ö inte vara Freud för att känna revanschlusten, trycket av att under långa år ha varit utestängd i det Sakine skriver om studenter. Föreningar hon inte hade tillfälle att jobba med, samtal och efterfester där hom inte släpptes in därför att hon saknade det där rätta stuket och inte hade chansen att satsa ett år på karriärbyggande aktiviteter utan att tjäna många kronor på det vid den tidpunkten. Tre-fyra år senare och med en kolumnistplats på den stora kvällstidningen tar hon chansen att ge igen på dem som inte såg henne - men siktar litet snett. Moget.
Antagligen. Jag vet inte hur det går till i de övre akademiska lagren. Jag går bara en KY-utbildning på 70 KY-poäng och där är det betydligt viktigare att vi verkar attraktiva för framtida arbetsköpare än för någon klubb för inbördes beundran, den som Sakine inte tycks ha släppts in i.
Tycker lite synd om henne i så fall.
Nicke, jag har förstått din poäng om det där med att det inte finns mänskliga raser. Jag kan inte se att någon i den här debattråden har påstått det heller. Det är ju precis som Jonas skriver -- ordet "ras" är inte det intressanta i sammanhanget utan benägenheten att avfärda någon på grund av fel åsikt i kombination med fel etnicitet, klass eller kön.
Sedan är det möjligen ingen "big deal" om ni kallar personer som har fel etnicitet för att tycka vissa saker för "husnegrer". Jag blir inte speciellt upprörd och jag tror faktiskt inte att Sakine blir det heller. Hon tycker nog mest det var smaklöst. Ungefär lika smaklöst som att kalla någon för "klassförädare" eller "rasförädare".
Magnus psykologiserande runt Sakines person är smått bisarrt. Hon vill ge igen mot dem som "inte såg henne", "siktar fel" (oklart varför) och ger sig istället på en helt annan grupp. Eh...?
Nicke, du illustrerar ju för övrigt min poäng genom att fråga hur din trovärdighet skulle påverkas av att din blivande fru är sydamerikansk och ditt ex var iranska. För mig påverkar inte det din trovärdighet. Dina argument blir vare sig bättre eller sämre om jag får reda på din nuvarande och före detta partners bakgrund. På samma sätt som jag inte tycker att Sakines bakgrund borde påverka hennes trovärdighet. Man bör lyssna på folks argument istället.
I förskott måste jag också passa på att säga grattis till giftermålet! :-)
Fast Tiger, jag tycker att en vanlig arbetares argument för att rösta på moderaterna blir mycket sämre än en från mellanskiktets givet klassintresset som jag anser står över alla individuella intressen.
Mej, Jonas har inte påstått det heller, det är därför jag inte ser varför det är relevant alls. Vi är ju överens om saken. Både jag och Ohyra anser att såväl husneger som fältneger är begrepp som mycket väl kan användas istället för klassförrädare eller svartfot. Jag vet att dessa begrepp måste känns irrelevanta för folk som inte erkänner klass eller skikt som begrepp, men för mig och Ohyra är de fullt relevanta, och man för ju diskussion utifrån vad som är relevant för en själv och applicerbart på en själv eller ens grupp.
Åh, och tack så mycket! Det glömde jag skriva.
"Fast Tiger, jag tycker att en vanlig arbetares argument för att rösta på moderaterna blir mycket sämre än en från mellanskiktets givet klassintresset som jag anser står över alla individuella intressen."
Kan du förklara hur klassintresset står över individuella intressen?
Visst kan personer visa lojalitet med sin "klass" men på vilket sätt är det inte en direkt effekt av det individuella intresset? Det som påverkar en grupp som du tillhör påverkar dig själv både direkt och indirekt genom de andra som tillhör gruppen och som du interagerar med. Det finns inget magiskt med grupper, de är bara en samling individer som hålls samman av gemensamma intressen.
Ytterst tröttsamt eftersom jag har gjort det så många hundra gånger förut: arbetarklassens intressen står över individens eftersom individen är så svag gentemot andra, ovan stående klasser som mellanskiktet (ägarklassen, borgarklassen) och överklassen. Därför måste arbetarklassen organisera sig.
En individ från arbetarklassen blir svag gentemot sin arbetsköpare och samhället, som sitter på den ekonomiska makten såväl som den sociala över hans/hennes liv därför krävs organisering så att arbetsköpare, mellanskikt och överklass inte kan knäcka individen.
"Visst kan personer visa lojalitet med sin "klass" men på vilket sätt är det inte en direkt effekt av det individuella intresset?"
Eftersom organiseringen ska bottna i den djupa insikten om att vi som är födda fattiga inte har en chans om vi inte organiserar oss och att mitt väl också är min kamrats väl. Nu är det inte så, jag gratulerar till väl utförd propagandaspridning över åren som ni utfört tillsammans med sossarna!
"Det finns inget magiskt med grupper, de är bara en samling individer som hålls samman av gemensamma intressen."
Helt rätt, men det intresset blir en bitch för särskilt ägarklassen och arbetsköparna när alla begär samma lön.
Oj, här har det hänt mycket sen jag skrev något.. ;)
Ohyra:
Jag hänger med bättre i din argumentation nu, tackar för förklaringen. Dock är det nog så att du har lite förutfattade meningar om hur mycket som skiljer t ex Sakine från oss andra lallare, det är nog inte speciellt mycket. Min erfarenhet är att de flesta sunda människor inte är särskilt fina i kanten när det kommer till kritan, oavsett om man har kommit att få ett bra jobb eller en privilegerad position.
Jag får bejaka nörderiet i en annan tråd tror jag, men jag skall inte bestrida det ;)
Nicklas:
Jag har sällan stött på det här om att man måste "sitta fint" för att man skall få respekt och accepteras, även om man inte riktigt passar in i ett visst sällskap från början. Det går nästan alltid bra att ha starka åsikter om man för fram dem på ett lugnt och vettigt sätt.
Med dumsocialistisk menar jag kanske snarare en väldigt rigid och regelmässig syn på saker och ting inom samhället. Man har helt enkelt byggt ett system och en struktur i teorin och försöker pressa in världen i den för att den skall stämma med ideologin. Då blir plötsligt folks motivation entydig, orsaker till handlingar endast ett fåtal, vad som är det bästa för alla människor - som man egentligen inte har en aning om vad de önskar - blir klart och tydligt. Det är liksom lite för lätt och ingen bra bild av verkligheten.
Sen kan jag rapportera från de halvhöga(?) akademiska lagren att det inte är så värst mycket inbördes beundran utan nog även där en önskan om att vara attraktiv på arbetsmarknaden och kunna tillämpa det man lärt sig som är det vanligaste.
"Det går nästan alltid bra att ha starka åsikter om man för fram dem på ett lugnt och vettigt sätt. "
Visst, tills du blir ett hot. Jag har sett det hända med egna ögon flera gånger.
Då menar du med andra ord inte mig då efter som jag är frihetlig socialist.
Jag syftade på att ni omedelbart kopplade ihop att Sakine hade annorlunda synpunkter än er på något med att hon då självklart måste göra detta pga att hon vill krypa inför makten/är husneger/vill ha revansch/et cetera. Det kan väl också helt enkelt vara så att hon hyser dessa åsikter efter moget övervägande också? :)
Långt övervägande kan jag gå med på, men inte särskilt moget. Sett till människans själviska natur helt förståeligt, men samtidigt så föraktansvärt. Som Dragan Klaric, Samuel Älgemalm och de andra invandrarna som gått med i Sverigedemokraterna för att hindra att andra får del av det de har fått.
Det handlar inte så mycket om Sakines "andra åsikter än vi" (hell, jag och Ohyra tycker inte samma saker om allting!) som att analysen fattas och skits i totalt. Så länge lilla fröken Madon får flasha på ledarsidor och i fina sammanhang, så to hell with och pigjobb åt alla andra.
Gustav: det slående med Sakine är att hon inte fixar att driva den här synen på studenter, eller t ex unga föräldrar, utan att hela tiden försöka klassa dem som svarar på hennes insinuationer som snobbiga lattekladdande studenter/losers/parasiter själva. Av bara farten griper hon till retoriska frågor av typen "har du inte vett att söka sommarjobb på våren utan väntar till juni lille vän?" "Aldrig lärt dig att vara sparsam, va?" "Varför tror studentnissarna alltid att de är den svagaste gruppen? de lever ju lyxliv nästan" etc. Samma billiga grepp som att bemöta den som vill diskutera arbetsförmedling, försvunna jobb och a-kassa med ett "sluta snacka, klipp skägget och skaffa dig ett jobb". Att männijksor kan vara ngagerade i de här frågorna utan att det handlar om deras egen sjuka mor vill hon inte begripa. Sedan blir det ju inte mindre giltigt att man ger sin syn på en fråga för att man talar av egen erfarnehet, men det betyder inte att alla (vänster-)åsikter är direkta reflexer av egenintresse och avund.
Hon insinuerar att a) alla (ja, 98% då) som är kritiska mot hennes beskrivning av studenternas akonomi gör det för att de be själva har varit "slösaktiga" och sitter fast i skiten, och b) det inte handlar om något politiskt problem, uteslutande om ett privatekonomiskt. Dessutom slipper hon att försöka underbygga sina svepande påståenden med någon form av rejäla belägg i stället för anekdoter och skvaller av typen "på fiket här runt hörnet..." Det där gör förstås intryck på en del av hennes meningsfränder men i sak är det kasst och argumentbefriat, dessutom nedsättande.
Det påminner en del om när Strinmdberg (i företalet till Giftas II) skulle bevisa att kvinnofrågan var bluff och att kvinnor lever som prinsessan poå ärten. Han räknar upp dom som gör kvinnans arbete, utan att märka att de flesta av dessa var just - kvinnor, längre ner på samhällsstegen. Men att Sakine som skriver ledae på Expressen är blind för sociala realiteter är ju inget förvånande.
Pch för att knyta ihop två argumentlinjer och svara till Gustav: jo, jag tror nog att Sakine är ärligt övertygad om att skatt är stöld, att utbildning bör vara hårt inriktad på specifika jobb, att välstånd uppstår genom nedsippring från de rikas bord (därför är lönedumpning motiverad om det håller nere arbetslösheten) och att Sverige är ingekterat av kommunism sedan femtio år. Men det ständiga behovet av retoriska överbud avslöjar henne på något sätt som en inställsam, opportunistisk klättrare. De som kommer från en trygg bakgrund, inte har behövt retuschera den eller hela tiden lägga om sin prsonliga styling och inte heller bytt från en tidigare brinnande övertygelse för att det skulle gagna karriären (kommunisten som blir konservativ katolik och flyttar in lojalitet från Stalin till påven och Nixon) - de brukar heller inte ha det här våldsamma behovet av att betyga sin lojalitet, att alltid vara litet mer högljudda och utagerande än sina meningsfränder för att veta att de blir accepterade. Det mönstret känns mycket tydligt mned just Sakine, hon har ett enormt behov av att markera "Titta jag klarade mig och gjorde karriär för att jag slutade lita på farbror staten"
Magnus, tack för ett äkta "huvudet-på-spiken"-inlägg.
Jag känner inte Sakine Madon personligen, men blir inte ett dugg förvånad om det skulle visa sig att det beskriver henne på pricken.
Du har en poäng, Magnus. Men precis som du säger att alla vänsteråsikter inte bottnar av avund och egenintresse (det gör de ju inte!), så behöver heller inte Sakines åsikter (eller vem som helsts, egentligen) komma sig av en vilja att betyga lojalitet och tillhörighet för att nå acceptans. Jag begriper inte varför vissa alltid försöker hitta någon slags sociala orsaker till åsikter och ståndpunkter..? Det behöver kanske inte finnas några sådana? Åtminstone inte alltid.
Och jag kan faktiskt hålla med i stort på hennes syn om studenter; jag har varit en under de senaste sex åren, mer eller mindre och det som skrivs stämmer överens på min bekantskapskrets till största delen. Vi ÄR ingen svag grupp. Om man har extrajobb under terminerna har man rätt gott om pengar (jag hade det inte, men jag hade å andra sidan lite besparingar sedan värnplikt och sommararbete). Och om man väntar med att söka sommarjobb till juni - jag har gjort det också - så får man ha tur eller ha pengar undanlagda. Det är liksom elementära sanningar hon kommer med, så det är inte svårt att hålla med.
Jag tycker heller inte att det handlar om ett politiskt problem i första hand utan just ett privatekonomiskt. Om man har för vidlyftig ekonomi får man begränsa den, helt enkelt. Man balanserar utgifter efter inkomster. Detta är möjligt för en stor del av alla studerande idag, de som inte har extrema specialbehov. Samtidigt tycker jag att visst, man bör inflationsjustera studiemedlet regelbundet.
Ett tillägg. Överbudsretoriken tror jag stammar ur någon slags frustration över den rådande situationen, snarare än en vilja att klättra och ställa sig in. Jämför med motsvarande överbudsretorik från vänster efter valet eller egentligen när som helst: "Nu dör konsten och kulturen", "De hatar de fattiga och vill rensa ut dem", et cetera. Menar du verkligen att alla den typen av förbannade röster på vänsterkanten försökte ställa sig in och klättra i karriären när de tog till storsläggan? Eller gäller det bara höger och liberaler? :P
Nej, politik framkallar nog känslor, helt enkelt. Känslofull argumentation behöver inte vara ett tecken på att man är opportunist med vilja att imponera.
Gustav: Apropå Sakine så kan jag väl säga så här: hennes bild är att "gnälliga vänsterdebattörer" - till och med bland gästerna på hennes blogg, som hon inte känner till något om - är direkt styrda av sin ekonomiska situation, uppbundna av den, och hjärntvättade av sitt keonomiksa beroende av staten (samma tanke att klienten blir hjärntvättad finns i Bruce Bawers While Europe Slept, vilket Andreas Malm påpekade i DN när den boken var på tapeten). Jag menar att överbudsdebattörer av typen Thomas Gür, Mauricio Rojas (båda var kommunister på 70-talet) eller Norman Horowitz - redaktör för sjövilda Frontpage, www.frontpagemag.com, en amerikansk Per Ahlmark men ännu vildare - delvis drevs av en önskan att göra karriär på åsiktsmarkanden och att de läste av kasten i kojunkturen, dels att de kan ha en undertryckt motvilkja mot dem som tdighare såg ner på dem och den bitterhetn måste t vägen nånstans. Obervera att Sakine skirver om lattedrickande studnte, inte om slackers som super gratis vodka och likör helt gratis på nationsfester. Det senare är antagligen ett större fenomen och har mer långtgående följder, men alkoholbruk är gubevars hippt bland unga storstadsdandies och därför var det inte lika okej att välja den vinklingen.
Commie-to-catholic-konvertiternas opportunim är på litet längre sikt. Och nej, jag menar inte att alla som byter åsikt den vägen gör det för att krypa för makten, men jag menar att det är en mycket kraftfull faktor.
Studenter är ingen homogen grupp. Så sent som i början av 80-talet var de allra flesta aktiva svenska högskolestuderande mellan 18 och 30 år, och det är den bilden som fortfarande sitter fast på näthinnan hos beslutrsfattare, politiker, tidningsredaktörer och många vanliga människor. Säg student och de flesta tänkwr en 22-åring med vit mössa och grogg, höga ambitioner, låg hyra och litet charmigt oordnad vardag. Men idag är minst en av tre studenter över 30, ganska många har barn och kämpar med en knackig ekonomi och har helt andra slags kostnader än en singelkille som bor billigt på nation; desutom har kostnader för sådant som boende, el och kommunikationer rakat i höjden. Jag förmodar att du håller med mig om at det är chanslöst att plugga idag - efter första terminen i alla fall - utan att ha en någorlunda modern dator och internetuppkoppling hemma på rummet. Många som kommer från medleklassen får en egen dator - eller pengar till den - som studentpresent eller tar med en när de flyttar hemifrån, och de tar gärna för givet att det är så för alla. Men det är ingalunda självklart om du heter Azad eller Robertsson och kommer från en förortsfamilj utan någon akademisk nakgrund. Men den sortens kostnader talas det mycket sällan om i den lattifierade studentdebatt vi har idag.
Jag skulle helt ovetenskapligt påstå att det är mycket vanligt att studenter från medelklassen får ett par tusen hemifrån mer eller mindre regelbundet för att dryga ut studiemedlet. Men det säger man nturligtvis inte ill omgivningen. Det är alldeles tydligt att studenter i gemen idag (jag har pluggat i Lund och en del utomlands, för tillfället plugg/jobb fifty-fifty) är en mycket utsatt grupp, och de har framförallt små möjligheter att snabbt göra något åt sin situation eftersom nivån på studielånen är låsta till skrattretande 7000 i månanden, studiemedel inte utgår efter början av maj, nivån inte har räknats upp på allvar sedan 90-talet och det är svårt att hitta lämpliga extrajobb utan att ha kontakter att sätta igång från, och den typen av kontakter får man ofta just från tidigare jobb eller från de närmaste bekanta). Nej, nu orkar jag verkligen inte köra vidare med denna roundup av varför den vanliga bilden av studentens ekonomi och livsstil är åt skogen. God eftermiddag!
Studiemedlet totalt är strax över 7000 i månaden givetvis, inte studielånet (som jag knattrade nmer ovan). Men det är alldeles givet att både bidrag och möjliga lånenivåer borde höjas. Studenter i t ex England har halt andra och flexibla möjligheter att ta lån (dessutom finns det fler stipendier där) och där är det ändå rätt vanligt - i väl bemedlade skikt - att föräldrarna betalar en stor del av utbildningen. Det senbare är ingen bra modell, men det understryker att det svenska studiefinansierings-systemet från statskassan sett inte lever med kniven på strupen; Sverige är ett rikt land. Vi skulle ha råd med en mer generös policy och då skulle också studenter komma igenom snabbare, prestera bättre och få jobb fortare.
Jag måste säga att det talas en hel del om att det även finns äldre studenter idag och hur man skall kunna göra det bättre för dem. Jag har hängt med i den debatten ett tag nu och det var längesen man utgick ifrån att alla var 20 år gamla. Men fortfarande målar du bilden för mycket i svart. Jag har gått tillsammans med studenter även i lite högre ålder än normalt och det är väldigt olika, för vissa går det bättre och för vissa sämre. Men att det skulle vara något slags oöverstigliga hinder, det stämmer inte.
Jag tror inte att man blir hjärntvättad av ett ekonomiskt beroende, men klart är att vissa kommer att dra sig för att bita den hand som föder dem - det är precis samma princip som du anför för överbudsretorikerna och åsiktsbytarna, det är inget måste men en kraftfull faktor.
Tackar för din roundup, den var ju bra även om jag tycker att den definitivt gick för mycket i moll. God eftermiddag!
Nu postar vi förbi varandra verkar det som ;)
Jag tycker precis som du att man bör skriva upp studiemedlet med inflationen och andra faktorer, samt öppna upp för mer flexibla lånemöjligheter. Får förresten inte äldre studerande möjlighet till tilläggslån redan idag?
Sen är det ju ingen dålig idé egentligen att väl bemedlade betalar sin egen studiegång istället för att låna. Alla måste inte ha samma och bidrag skall helst bara gå ut när de krävs, och inte när folk redan har råd. Det här med generella utpytsningar av pengar är diskutabelt, det beror på hur det utformas. Men rent generellt bör det ju premieras om man klarar av att leva utan att plocka till sig skattefinansierat stöd - något i stil med Friedmans negativa inkomstskatt kanske.
"Alla måste inte ha samma och bidrag skall helst bara gå ut när de krävs, och inte när folk redan har råd."
Fast de som redan har råd är ju stora skattebetalare. Ska inte de ha något tillbaka då?
Vi tycks ha sett litet olika erfarenheter runt om oss men det är skönt att kunna diskutera de här frågorna utan att det ryker upp en massa personangrepp ocjh insinuationer. Tack.
"Jag måste säga att det talas en hel del om att det även finns äldre studenter idag och hur man skall kunna göra det bättre för dem. Jag har hängt med i den debatten ett tag nu och det var längesen man utgick ifrån att alla var 20 år gamla."
Ja, kanske de syns ibland, men det görs ju inte ett skit. Varken för dem eller för yngre studenter egentligen. Politiker, media och t om banker utgår fortfanarde från bilden av att studenten är en 2o-25-åring med mössan på svaj. Och varkjen studentkårerna eller SFS är tillräckligt starka aktörer för att kunna ändra på den saken.
Här i Lund kostar de studentbostäder som byggdes under 90-talet på nationerna typ 000-3.500 kronor (för ettor) i månaden. Halva studiemedlet, tolv månader om året! När man lade ut en plan för nya studentbostäder för några år sedan gick kontraktet till en firma som snabbt och på egen hand beslöt at den större delen skulle bli omkring hundra insatslägenheter - ettor till pris av minst en halv miljon i köpesumma. Kommunen hade ingen kraft att sätta emot detta trots att det var klart för alla att det ju knappast var något för dem som hade svårt att hitta bostad i nuläget. Kontrakten var ju redan skrivna (det är kopnstant bostadsbrist här i stan när syttudenterna anländer i augusti-september). Så ser det ut med studentens lyckliga dag.
3.000 - 3.500 kronor/månad alltså - och det är inte billigare om man hyr i andra hand.
Jo, det är ju alltid bättre när man kan diskutera utan att skälla för mycket, hehe.
Det verkar ju vara rätt märkligt agerat av kommunen i Lund. Jag skulle tro att det är kommunen som förtjänar ordentliga bannor i det fallet, för inte är det svårt att få tomter bebyggda direkt... men vågar man inte sätta krav så vågar man inte. En arkitekt i min bekantskapskrets har klagat en hel del över svenska kommuners flathet där, det går tydligen bra att ställa krav i andra länder men här verkar upphandlingar vara mer av walk-over än förhandling.
Men visst är hyrorna höga, det är de.