Fråga till borgarna!

Min högutbildade sambo är en av vinnarna enligt höstbudgeten. Hon tjänar jävla bra alltså, betalar värnskatt och grejer, men samtidigt är hon ju i UTANFÖRSKAP eftersom hon är halvtidssjukskriven.

Min fråga till mina borgerliga läsare är: är hon en vinnare eller i UTANFÖRSKAP?

Kommentarer
Postat av: Roger

Måste citera en vän här i Kalmar

"Alla är vinnare i den ny ekonomin, ingen kommer nu att falla utanför. Marknaden kommer att hjälpa de svaga"

Tur att man förstår hans goa ironi i detta....Annars hade jag nog inte velat kalla han vän längre

2008-09-22 @ 21:28:22
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja, ha ha!



Marknaden hjälper ingen om det inte finns pengar att tjäna på det. Marknaden har inte ens förutsättningar för någon sorts humanism, det enda den är skapad för är att dra in största möjliga vinst på satsat kapital.

2008-09-23 @ 16:15:28
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Stefan S

Varför vill du sätta in henne i en kategori. Var glad att hon tjänar bra då borde hon kunna ta av sin lön och betala för att bli friskare fortare, för det händer nog inte allt för fort i dagens orange/blå Sverige, och det hände definitivt inte fortare i det röda Sverige.



För övrigt så drog du nog lite för stora växlar av mitt inlägg på SD-bloggen, jag har inget med partiet och göra, jag röstar moderat.

SD är ett socialistiskt parti.

2008-09-23 @ 21:19:21
Postat av: Sambon

Stefan S: Den utredning/behandling jag behöver finns det inga pengar i, så den finns bara inom landstinget.

Dessutom ska man inte kunna köpa sig förbi i kön, det är illa nog som det är idag att man måste strida och vara insatt i sina rättigheter för att få behandling. Rätt och gratis vård till alla - ekonomi skall inte avgöra vilken vård man får.

2008-09-23 @ 22:38:09
Postat av: Sambon

För övrigt räknas jag som att jag är i utanförskap enligt borgarna - trots att jag jobbar 50% och inte känner mig särskilt utanför - mest frustrerad över att det inte verkar finnas resurser till att ge mig behandling inom rimlig tid. Det skulle vara mycket bättre för mig och för samhället.

Mycket bättre än att jag går med ångest för att jag riskerar att bli av med jobbet om jag inte går upp till 100% innan den 1 feb på grund av borgarnas nya sjukförsäkring.

2008-09-23 @ 22:41:03
Postat av: Stefan S

"Dessutom ska man inte kunna köpa sig förbi i kön, det är illa nog som det är idag att man måste strida och vara insatt i sina rättigheter för att få behandling. Rätt och gratis vård till alla - ekonomi skall inte avgöra vilken vård man får."



Det är synd att ideologiskt tänkande skall stå i vägen för att kanske kunna bli frisk.

Nu vet jag inte vad din sjukdom består av, så jag vill inte säga för mycket. Men jag kan säga att jag också har haft problem med den svenska allmänsjukvården då jag har en hudsjukdom. Jag fick ingen remiss av den läkare som behandlade mig via telefon!

Så jag gick till en privatläkare som på ett snabbt och bra sätt undersökte mig. Gav mig de recept jag behövde och även gav mig en remiss till den behandling som kunde göra mig bättre. En behandling som bara finns inom landstinget.



Rätt och gratis vård till alla. Javisst, men finns <b>möjligheten</b> att kunna betala för att bli friskare fortare, speciellt du som tydligen tjänar mycket pengar, då ska man ta den och lämna sin gratisplats åt någon som behöver den bättre.

2008-09-24 @ 07:55:26
Postat av: Robin

Stefan S, nu får du nog förklara dig. Skulle SD vara ett socialistiskt parti? Det är lite svårt att köpa då SD envisas med att ständigt smutskasta oss socialister. Det blir också svårt att köpa då SD nästan uteslutande röstar med Borgarpacket i de kommuner som de sitter i.

De är i sitt sätt att utrycka sig mer lika M och KD. Främst i sina ställningstagande när det gäller Skatt, Arbetsrätt, Försvar och Familjen. Jag har även svårt att tro att SD skulle kalla sig för ett socialistisktparti, de skulle nog kalla sig mer ett konservativtparti.

2008-09-24 @ 08:24:21
Postat av: Robin

"Det är synd att ideologiskt tänkande skall stå i vägen för att kanske kunna bli frisk."

Det ideologiska tänkandet står inte ivägen för att bli frisk.

Jag lider av en bindvävnads defekt som gör att mina ledband inte fungerar. Detta kommer på sikt göra att jag kommer att få liknande symtom som reumatism.

Jag började redan som liten att söka hjälp för detta. Men pga av ointresserade LÄKARE, inte ideologi utan att de läkarna som jag träffade inte orkade göra det de fick betalt för. Detta gäller både privata och allmänna. För jag har provat både och. Lyckades dock hitta en läkare inom de ALLMÄNNA vården som var intresserad och jag fick hjälp.

Problemet med vården är (som jag upplever det) ett systemfel som gör att det är läkarna själva som dikterar alla villkor. Tyvärr är det många läkare som får nått Gudskomplex, och det är där jag tror att felet ligger.

Sen förstår jag inte hur man kan försvara att det skall finnas en vård kanal som det går att få snabbare och kanske i vissa fall bättre vård bara man har pengar. Detta tänk finns ju

redan inom rättsväsendet stor plånbok = bättre ombud. Men det täcket kommer snart att föras över till brandkåren och polisen. De mäter din plånbok innan de rycker ut.



2008-09-24 @ 08:50:19
Postat av: Stefan S

Robin inlägg 1:

SD är inte representerat i min kommun så hur de rent fysiskt röstar vet jag ej, men enligt deras hemsida så pratar man om folkhemmet, solidaritet, skatt efter bärkraft, nej till eu etc. Ett i mina ögon socialistiskt synsätt. Men jag håller med dig om att de är konservativa i många fall, t ex deras syn på abort.



Robin inlägg 2:

Så du har gått till privat läkare. Då ber jag om ursäkt. Du skrev "Dessutom ska man inte kunna köpa sig förbi i kön", jag tolkade det som att ideologi gick före de facto att det går att gå till en privat läkare och att du därför inte hade provat det alternativet.

Jag håller med dig om Läkarnas Gudskomplex, min erfarenhet är att en läkare har svårt att erkänna att han/hon inte kan behandla den sjukdom som patienten har. Då är det frustrerande när man vet att man är sjuk och inte har möjlighet att vända sig någon annanstans för att få hjälp.

Ur min ideologiska synvinkel är alltså det systemfel, som du beskrev, resultatet av monopolet. Sjukvården behöver inte prestera på max för det finns ändå ingen annanstans att vända sig.



Rättsväsendet var en inte så bra liknelse. När man har en före detta justitieminister som advokat i en rättegång, med en domare som alltså kan få advokaten som sin chef. Det är upplagt för urholkning av rättssäkerheten. Jag kan som fattig anklagad fortfarande få ett känt ombud, t ex Leif Silbersky, men det måste ligga i hans intresse för att han skall ta mitt fall. Oavsett hur du vill ha det så kommer pengar alltid att kunna köpa bättre kunskap än den som har lite pengar. Tror du ngt annat är det bara naivt och verklighetsfrånvänt.



den dagen polis eller brandkår kollar hur mycket pengar du tjänar innan de rycker ut... suck... komigen bättre kan du.



2008-09-24 @ 13:08:45
Postat av: Nicklas Eriksson

Stefan, jag tar bort ditt anonyma inlägg eftersom det ser konstigt ut med dubbelposten, okej?

2008-09-24 @ 16:44:09
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Nicklas Eriksson

Stefan, varför skulle det vara orimligt? I många länder kontrolleras din kreditvärdighet innan typ av vård bestäms vid ambulansutryckning.



En brandkår som ENBART tjänade sina pengar på att släcka för folk som kan betala dem, skulle den på allvar vara intresserad av att släcka i Hjällbo när en enbart en automatlarmsutryckning går på minst sextusen kronor? Tror du det? Jag VET att de inte skulle göra det.

2008-09-24 @ 16:48:36
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Stefan S

Niklas inlägg1: Givetvis, jag la dubbelt när jag såg att jag glömde namnet.



Niklas inlägg2:

Jag vill inte skriva att det aldrig kommer att hända. Men inom en överskådlig framtid är det orimligt, även ambulansfrågan när det gäller Sverige är orimlig.

Med världens näst högsta skattetryck så skulle det bli revolution om något sådant genomfördes. Även jag skulle då stå på barrikaden.



Man kan ju iofs få betala en utryckning när det är falsklarm så helt fel har du ju inte. Men jag kan nog tycka att det är rätt ha det systemet.

Polis och försvar (brand & militärt) skall bekostas av skattesedeln. Jag tror att de flesta människor i Sverige resonerar så, vad tror du?

2008-09-24 @ 17:14:43
Postat av: Dr LOVE

Jag kommer fanimej rösta på ett nytt parti i nästa val. Trött på den JÄVLA skiten som styr detta land idag... Nu blir det RÖTT som faan

2008-09-24 @ 17:37:46
Postat av: Nicklas Eriksson

Fast Stefan, att det är orimligt idag betyder ju inte att det är det i morgon. Utvecklingen går med svindlande fart och om man hade frågat ens Mikael Odenberg om han hade trott att Sverige inte skulle leda skatteuttagsligan år 2008 för fem år sedan tror jag han hade skrattat. Sverige blir kallare och kallare fortare och fortare. Att min sambo som är en av de bästa inom sitt yrke i landet de facto kan sägas upp om hon inte är tillbaka i full tjänst i februari hade jag aldrig kunnat föreställa mig ens på valförlustnatten.



Jo jag tror att de flesta människor tycker så IDAG. Men som jag sagt så går utvecklingen (eller tillbakagången som jag ser det) fortare och fortare, så jag är inte säker på att folk kommer att resonera så för alltid. "Det har ju aldrig brunnit här, varför ska VI vara med och bekosta brandkåren?" typ.



Dr LOVE, menar du allvar??? Du förvånar mig! Vad har du tänkt dig då?

2008-09-24 @ 17:58:30
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Stefan S

Det var därför jag skrev överskådlig framtid, den kan vara kort ibland.

Min far, som är en riktig sosse, älskar att ta upp USA som exempel så fort skattesänkningar kommer på tal, men deras skattetryck är runt 27% (2007), det är en väldigt lång väg innan Sverige är där. Vad jag vet så fungerar fortfarande brandkår och polis utan inkomstkontroll, sjukvården vet jag är annorlunda men jag har inte varit där så jag vill inte ta till för stora ord.

2008-09-24 @ 18:59:12
Postat av: Roger

Satt och funderar lite kring SD. Om man privatiserar invandringen, och ser till att ngn sur bakåtsträvare tjänar sig en hacka på det. Det borde väl göra dom glada? Det är väl ändock egoism och plånbok som är en del av deras drivkraft.

2008-09-24 @ 20:09:22
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja, brandkår och polis är ju ett av det amerikanska samhällets stora stöttepelare fortfarande. Imponerad av att speciellt brandkåren kan bedriva verksamhet i storstäderna med tanke på deras genomusla infrastruktur som ligger på femtiotalsnivå.



Jag använder inte timbroordet "skattetryck". Skatteuttag är mer relevant anser jag.



Roger: antagligen.

2008-09-24 @ 20:49:03
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Robin

Stefan. Gällande att jag varit hos privat läkare var för att jag blev remiterad till en av en läkare inom den gemensamma vården. Det var alltså inte självvalt. Jag har alltså inte köpt mig före i kön.

2008-09-25 @ 09:25:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0