Förbannade Häcken!

I skrivande stund leder laget från Göteborgs yttre skärgård BK Häcken med 3-0 mot vilket bondlag de nu möter. Det innebär att de är i allsvenskan!

Fan vad arg jag blir! Lag som Häcken har inte i Allsvenskan att göra! De har ingen publik, en arena som inte ens var modern som nybyggd och ingen är intresserad av att få upp dem! Det enda de har är Gothia Cup och tack vare den skiten kan de köpa sig såpass bra spelare att de kan gå upp!

Göteborg ska inte
ha fyra lag i högsta serien. Det såg vi redan år 2000 då vi hade hela fem! Staden är inte tillräckligt stor för det.

Ner med Häcken
och Örgryte till de roller de ska ha; som farmarlag i lägre serier till de två enda äkta göteborgslagen; GAIS och Bananerna i pyjamas, IFK.

Kommentarer
Postat av: Anders

Loserlaget Gais har heller ingen publik värt att nämna.

Lika usla som Häcken fast med sämre ekonomi....





2008-10-29 @ 10:25:10
Postat av: Nicklas Eriksson

Klas Krantz:



Ni är för få. Intresset är i princip noll. Ingen ser fram mot matcherna mot er, inte mer än mot en match mot Trelleborg eller Panos.



Att Örgryte är äldst, exakt hur har det bärighet? Att du påstår dig tala för en majoritet (i ditt fikarum?), skulle det hindra mig från att ha en åsikt i frågan?



Jag har också sett Häckens supportrar. De går in på Woopsi Daisy allesammans.



"och vi skrattade gott år inlägget"



Ni i fikarummet?

2008-10-30 @ 16:27:37
Postat av: Nicklas Eriksson

Anders: oh vad den där derbytorsken svider i det lilla mjölkvita änglaskinnet va..?

2008-10-30 @ 16:31:56
Postat av: Klas Krantz

Hej Niklas,



Först några klargörande. 1) Jag har aldrig påstått att ÖIS är äldst. Vad jag skrev är att ÖIS är en av landets äldsta klubbar, bildad 1887. 2) Jag är inte Häckensupporter (ÖISare som grabb). Skrattandet fortsätter (i fikarummet)... Jag vill nog mena att jag talar för en majoritet. De flesta fotbollsvänner inser att allsvensk fotboll i första hand handlar om sport. Var supportrarna äter sina måltider, eller att det inte "håller" att Göteoborg har fyra lag i serien, eller andra irrelevanta frågor, har inte har med själva sporten att göra. Vad som ytterst rättfärdigar ett lags existens i serien är att de vinner sina matcher och tar sina poäng (och går ihop ekonomiskt). Jag själv är betydligt mer intresserad av vad ett lag presterar på plan än vad supportrarna har för sig i sina små föreningar. Även om man inte gillar ett lag eller en eskild idrottsman måste man i första hand respektera och värdera de rent idrottsmässiga prestationerna. Men jag kan hålla med dig om en sak - Häcken mot Panos är nog ingen höjdare direkt! Jag ser nog hellre en match från den italienska ligan...

2008-11-02 @ 23:40:44
Postat av: Nicklas Eriksson

Nä, Klas, det kanske kräver ett förtydligande från min sida - Öis är äldst i stan. F.ö. även Sveriges äldsta ännu existerande fotbollsklubb, Hammarby bildades tidigare, men då som roddarförening.



Jag anser inte att du har rätt mer än tekniskt. Hela fotbollssverige hatar Örgryte, Häcken och alla små sketlag som inte drar mer publik och skapar mer stämning än de här gör. Det är intrycket jag fått efter ett decenniums resor runt i samma fotbollssverige i alla fall.



Jag måste inte alls respektera deras prestationer eftersom det inte förekommer några. BK Häcken existerar tack vare Gothia Cup och Örgryte tack vare familjen Rosén och ett antal stenrika byggimperium till. Öis hade varit ett föga saknat minne blott om inte bl. a. nyss nämnda familj varit med och puttat in 30 miljoner kronor i föreningen för ett år sedan. Vilken lycka att få gå på exekutiv auktion för Öis-gården! Häcken hade också rensats bort rent darwinistiskt från elitsammanhang utan äckelcupen Gothia varje sommar och fått nöja sig med derbyn mot Lundby.



Jag tycker personligen inte alls om italiensk fotboll. Överbetalda divor som faller av en vindpust bara de ser skymten av ett straffområde. Uppskattar inte alls O jogo bonito, "det vackra spelet" utan är betydligt mer inne på kampen och gutsen att stå upp i straffområdet.



Därför är Ivan Ottordahl och L-G Carlstrand två gamla hjältar hos mig. Ge mig en dimmig snorkall marsmatch i engelska tredje divisionen när som helst än ett gäng miljonärer som springer och längtar till golfgreenen säger jag bara.

2008-11-03 @ 16:11:12
Postat av: Klas Krantz

Niklas, du kan en del om fotboll det måste jag erkänna i alla fall. Jag förstår därför inte varifrån din upprördhet över BK Häcken och ÖIS kommer ifrån. Det är ingen som sagt att du måste se deras matcher eller älska deras spel. Det finns ju liksom ingen hemlig Idol-jury som röstar ut lag (eller dess fans) som du av någon anledning inte gillar. Målet i fotboll är fortfarande, vad jag vet, att vinna sina matcher och ta poäng. Engelsk fotboll ger jag inte mycket för just nu. Engelsk fotbolls bäst-före-datum har passerats för ganska många år sedan. Dina sista rader om engelsk fotboll ekar romantiskt från ett dimmigt förflutet. Eller också har du bara förläst dig på Buster och Benny Guldfot i unga år.



Fotboll är pengar. Idrott är pengar. Måste ett lag få sina inkomster genom försäljning av lotter och kakor för att få ditt godkännande? Var skulle den ryska fotbollens senaste uppsving vara utan en massiv infusion av oljemiljoner? För att inte tala om den ryska hockeyn under sovjettiden. Jag hatade systemet men beundrade spelet och spelarna.



Jag tror inte vi kommer längre i denna diskussion. Vi har två diametralt skilda synsätt på svensk fotboll. Jag försöker koncentrera mig på själva spelet och spelarna medan du funderar på var fansen dricker öl och hur klubbarna finansierar verksamheten. Du kanske skulle fundera på att följa en sport som wrestling istället, där rent utomsportsliga faktorer är en del av showen. (om man överhuvudtaget kan tala om sport i sammanhanget...).

2008-11-03 @ 20:27:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0