Är Gudrun Schyman verkligen så korkad?

Enligt Aftonbladet (a.k.a. Nya Se&Hör) tror Gudrun Schyman och Stig-Björn Ljunggren att män över 65 lämnar sossarna på grund av Mona Sahlin. Fair Enough, det gjorde jag med. Men Schyman och Ljunggren tror att det beror på hennes kön, och se DET tror inte jag. Jag var ändå ordförande för en sossekrets (motsvarande en arbetarkommun) i Göteborg i ett par år, och i den hade Sahlin i stort sett inget stöd alls, vare sig bland kvinnor eller män, äldre som yngre.

Vi stödde Carin Jämtin vid den nomineringen, en annan kvinna, men en som inte hade fastnat med fingrarna i maktens ljuva syltburk, inte var marknadsliberal och inte hade sagt att facket skulle vara tysta. Dessutom sa hon sitt hjärtas mening om Israels apartheidmur, det gjorde nog sitt till.

Men framför allt trodde vi på Carin Jämtin. Att hon är kvinna hade inget med den saken att göra. Och vi blev väldigt besvikna när hon "valde att inte ställa upp" som det hette. Tro det den som vill...

Jaja. Mona Sahlin är expert
på att reta upp folk med dels sina skandaler i bakgrunden, sin ohämmade flört med högern (för de allra flesta sossar är trots att de är reformister, vänstersinnade!), sitt sätt att titta ner på folk utmed sin långa näsa och, kan jag som lantis mycket väl köpa, sin "ståkkhååålmska".

Många vanliga bönner som jag
ser dessutom Miljöpartiet som hon valde att gifta ihop sossarna med som ett direkt hot. Det stärkte nog inte hennes aktier direkt. Så om Gudrun Schyman och Stig-Björn Ljunggren ska hitta orsaken till varför män lämnar sossarna så får de nog göra det lite svårare för sig och söka utanför sin egen stockholmska politiskt korrekta ankdamm. Då hittar nog även de felen med kejsarinnan Mona Sahlin.

Kommentarer
Postat av: Jonte (karlstad)

Tror du har rätt där faktiskt. Inte många här omkring gillar Sahlin så mycket heller faktist.

2008-11-27 @ 19:21:20
Postat av: Gennet Awalom

På vilket sätt flörtar Mona med högern?

2008-11-27 @ 19:54:15
Postat av: Nicklas Eriksson

På vilket sätt gör hon det inte? Genom att låsa sig vid det borgerliga partiet miljöpartiet kanske? Genom att tveka på återställare? Genom att inte driva en vänsterpolitik som ska locka centern och folkpartiet=

2008-11-27 @ 20:59:16
Postat av: Arnold

det stora tappet är bland män över 65, kan inte det tyda på att liiiiite lite sexism finns inblandat?

2008-11-27 @ 21:38:11
Postat av: Nicklas Eriksson

Nej det tror jag faktiskt inte. Ja det är klart, en del säkert men konstigt att det inte börjar synas förrän nu då?



Det handlar nog mer om att de varit med förr och vet när det börjar osa katt.

2008-11-27 @ 22:50:23
Postat av: Karl-Alfred, en ung sjöman

Vet inte om jag tror det heller. MS verkar inte vara skarpaste yxan i sosse-skjulet och det tror jag folk fattar. De som klagar på att folk inte "röstar på en ideologi utan väljer bort partiet för en persoooon", kan ni lägga fram lite bevis för att sosseriet faktiskt HAR en politik då?

2008-11-27 @ 23:29:27
Postat av: Malin

Jag har hört bland en del fackliga medlemmar att anledningen till att de inte länger vill stödja Mona är att de är mer åt v än åt mp. Dvs, man tycker ett v+s är ett bra samarbete, medan s+mp är åt helvete. Vi glömmer inte vilka som såg till att förändra i LAS!

2008-11-28 @ 08:04:28
Postat av: Peter Ingestad

sossen e som polyfem

enögd, tycker folks problem



är ofina, för underklass

dom ska ha det riktigt kass



"rörelsen" vår struntelit

tycker vanligt folk är skit



läxar upp oss varje da

säjer bara bla bla bla



floskler floskler floskler blaj

inte minst på första maj!



+



nog fanken e man liberal

oljigt inställsam och hal



överklassen kan nog dra

maktens slipsten ganska bra



kallar sig vår frihetsvän

älskar bara pånboken



den egna, haha, vilken sköld

för rätten, tycker skatt är stöld



vill ni komma ingenstans?

rösta på vår Allians!

2008-11-28 @ 09:08:52
URL: http://kraxpelax.blogspot.com/
Postat av: Gustav

Ser att Nalin Pekgul och Anders Ehnmark är på gång om Sahlin på Newsmill.se. Det verkar mest vara strunt om att äldre män inte "förstår" vad Mona vill, att hon står för en ny stil som folk inte begripit förtjänsterna med, et cetera. Illustrerar med följande pekoral:



"Mona Sahlin har en egen stil, som faller ur mönstret. Hon är på en gång resonabel och fräck. Ytan är fräck och innehållet resonabelt. Hon gör vilka filosofiska distinktioner som helst utan att ett ögonblick låta som något annat än en tjej i en förort. Hon låter som om hon inte säger något särskilt, men spetsar man öronen förstår man. Hon säger hela tiden något särskilt" /Ehnmark



Jag vet inte riktigt om grundkravet för ett bra partiledare är att de är "fräcka"... känns onekligen som om sossarna står och stampar lite. ;)

2008-11-28 @ 11:26:17
Postat av: Nicklas Eriksson

Karl-Alfred får pris för hela den här bloggens mest unika nickname!



Malin: vem glömmer det sveket mot arbetarklassen? Inte många verkar det som.



Gustav: nej, "fräckhet" är inte direkt grundkravet jag vill sätta upp för en ledare för ett parti som jag kan tänkas rösta på. Jag vet inte ens vem som är partiledare för (sp) som jag skulle ha röstat på om inte (v) hade behövt en taktikröst, men det spelar inte någon roll eftersom jag är tilltalad av deras partiprogram.



Jag gör ett undantag för herr "Kraxpelax" och låter hans dikt stå kvar eftersom den var rätt träffsäker- den här gången. Kommer han med dumma oneliners a la "Jag är heterosexuell" igen åker han på nytt.

2008-11-28 @ 12:54:01
Postat av: Gustav

Nej, jag tycker inte heller att partiledare spelar så stor roll. Grundkravet för en partiledare för mig är att han eller hon kan föra sig ordentligt, agera talesperson och inte står i vägen för själva sakfrågorna.



Däremot tycker jag att det ju ändå är hur partiet röstar i beslutande församlingar som spelar roll, inte vad som står i programmet eller vilka paroller de har. Alla partier i Sverige säger sig stå för frihet, välfärd och ett gott liv, ungefär. Det betyder inte att de faktiskt agerar i enlighet med vad dessa begrepp betyder för mig... :P

2008-11-28 @ 13:08:17
Postat av: livelev

Tröttsamt. Gudrun har bara blivit värre och värre sen hon fick sparken från Vänstern.



Jag förstår inte riktigt uppståndelsen runt Mona Sahlin. Hon gör ju absolut ingenting nytt. Tittar man på riksdagsprotokollen sedan 70-talet och framåt, så ser man ganska tydligt vilken som är den vanligaste alliansen i riksdagen. Socialdemokraterna driver igenom saker med stöd av moderaterna. Så mycket för demokratin. Vad är det för vits med flerpartisystem om de ändå gör gemensam sak så fort de är valda?

2008-11-28 @ 23:40:51
URL: http://blogg.passagen.se/livelev
Postat av: Nicklas Eriksson

Livelev: visst är det så. Sossarna ar ju också långt gångna planer på utförsäljning, bara det att de vill ta det på längre tid än moderaterna.

2008-11-29 @ 22:25:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0