Tobias Persson, jag bugar mig!

Tobias Persson, komiker och debattör skriver så bra i Expressen idag att jag nästan tappar hakan! Här är hans übergrymma debattinlägg om fenomenet som är en del i att sakta men säkert föra människosläktet mot utplåning: Dumkonsumtion.

"Häromdagen skrev Isabella Löwengrip, "Blondinbella", att kritiker ska sluta gnälla på hennes blogg. Isabella, jag, miljöpartiets Maria Wetterstrand, Ebba von Sydow med flera deltog på SVT Debatt nyligen. Därefter har debatten om modebloggar blossat upp. Inledningsvis, Isabella Löwengrip och Ebba von Sydow: Jag vill ogärna gå i polemik (nej, det är inget klädmärke) utan vidga debatten, bortom era bloggar.

För det första: Bespara mig referenser om "Jante" och "den svenska avundsjukan". Att jag, och förmodligen andra, vänder mig emot det ni står för, via era ( här kommer det ord ni älskar mest ) "varumärken", har inte med avund att göra. Jag ogillar värderingarna, helt enkelt. Detta, gott folk, vet von Sydow innerst inne, även om hon i "Debatt" med sina teatraliskt himlande ögon och indignerade öppna mun såg ut som om hon svalt havsvatten i fyra minuter. Att planlöst konsumera för att må bra och konstant framhäva ytan som det viktigaste i livet är, tycker jag, ett sorgligt beteende ( oavsett ålder och kön. Det handlar alltså inte om, som du, Ebba Von Sydow, med retorisk rutin hävdade i tv-debatten att jag missunnar unga kvinnor att tjäna pengar. Herregud! Jag är inte ute efter er personligen för att ni är kvinnor eller tjänar mer än vad jag gör. Jag bugar för ert driv och affärskunnande men jag ogillar skarpt det ni representerar ) det är en väsentlig skillnad!

Visst tycker jag biltidningar för killar med all sin primitiva, stereotypa machoreklam för parfym, klockor och annat är lika vedervärdigt som när tjejer uppmanas köpa mascara i alla blaskor men nu var det er och era bloggars konsumtionshets debatten gällde, för den här gången. Det är som att protestera mot kriget i Irak och få frågan: Men kriget i Kenya då? Det gör faktiskt mer ont i mig när just unga tjejer tar sms-lån för att köpa en svindyr märkesväska de inte behöver än när en medelålders man köper en platt-tv till toaletten. Dessutom mår, som bekant, unga tjejer sämre än unga killar vilket för oss in på ert ansvar med er mediemakt. Ni vet att många tjejer värderar nya bröst och botox mer än ett bra slutbetyg. Jag säger inte att ni med era bloggtips bär ensam skuld (långt därifrån) men ni bidrar! Ni påverkar dessa unga själar, oavsett om ni vill erkänna det för er själva eller inte! Med ert ständiga poserande i dyra plagg signalerar ni dessa värden (därav skyltdockor-referensen i tv). Jag anser att man på ett större plan, eller "global marknad", som ni skulle sagt ,har ett ansvar för allt man sänder ut offentligt.

Hur kan ni tro att ni inte pådyvlar tusentals osäkra tonåringar ännu mer osäkerhet med er absurt ytliga livsstil? "Jag vill få upp tjejers dåliga självförtroende och självkänsla" säger Löwengrip i en intervju i TV8 nyligen. Jag lyfter på hatten för detta (ingen märkeshatt men ändå). Dock undrar jag hur du planerar att genomföra dessa beundransvärda visioner. Genom att fotografera fler lattemuggar? Genom att tipsa om dyra jackor de inte har råd med? Anser du att man kan sminka sig lycklig och fnittra sig allmänbildad? Kom inte och säg att du förespråkar "man duger som man är"-filosofin. Det skulle inte ens Ebba tro på. Visst, ni kan skratta hela vägen till banken och hävda att ni är starka "varumärken" men frågan är ju: vad står dessa varumärken för? Vad ska vi ha dem till? Om jag förstår er rätt så kvittar detta, så länge det genererar pengar!

"Egoism är positivt, det är ju därför jag har lyckats, jag är väldigt självgod av mig" säger Löwengrip. Jo, tack! Jag ser dagligen de som delar dina värderingar skrika på tunnelbanan, fnysa åt uteliggare och behandla stan som en privat catwalk i väntan på att bli "upptäckta" för att (gud bevars) slippa ha ett vanligt jobb! Jag vet att merparten av de unga i dag är reko och faktiskt bryr sig om sin omvärld, även om det är lätt att glömma. Samtidigt ser jag en navelskådande, blasé och världsfrånvänd generation som med putande läppar och förakt i blicken spänns fast på räkmackor och kräver att knuffas mot sin talkshow. För 150 år sedan byggde ungdomar vår järnväg, våra hus, vårt samhälle, i dag fotograferar de sin fika. God natt jord! "

SÅ JÄVLA BRA TOBIAS!!!

Kommentarer
Postat av: Kraka

Suveränt bra! Slutklämmen är dessutom något i särklass: "För 150 år sedan byggde ungdomar vår järnväg, våra hus, vårt samhälle, i dag fotograferar de sin fika. God natt jord!"

2008-03-24 @ 21:47:49
URL: http://kraka.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja den fick mig i spinn riktigt. Jag delar hans frustration över vad ungar idag tycker är viktigt. Hoppas by god att de växer ifrån det, men varje generation verkar ju bära på en allt större skräck för att bli vuxen.

35-åringar med Nalle Puh-tröjor kan till och med göra mig förbannad på allvar:)

2008-03-24 @ 22:22:48
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se
Postat av: Amour

Vad gör du själv åt konsumtionen? Ska vi gå tillbaka till planekonomi?

2008-03-25 @ 08:06:26
URL: http://ecobeauty.blogg.se
Postat av: Amour

Tycker ni klagar så mycket utan att komma på något alternativ till skiten. Visst, det är en sjuk kultur, all hail Tobias men vad gör han själv än att sitta och klaga på sitt feta fläsk om han nu inte vill bli så smal som modebloggarna skriver om?

Jag har startat en blogg där jag skriver om ekologisk hållbar kosmetika. Jag skriver om handel som är hållbar i mänskliga aspekter som lön, arbetsvillkor och arbetsmiljö. Sluta klaga och börja källsortera istället. Gör något nytta och shoppa rättvist. Ebba Von Sydow har fel i att det skulle vara så dyrt, skriv till henne och gör något istället för att klaga, hon vill ha tips om vad man kan skriva om i Veckorevyn, jag skrev att hon kunde ta med mer ekologiskt om hudprodukter osv. Hela Hollywood pratar om organics just nu, så varför inte?

Tror ni, era jävla stalinistiska vänsterpack att vi ska gå tillbaka till sovjet eller? Tror ni att handel ska upphöra? Läs mycket väl att jag inte gillar svinet och Federlay som påstår att kapitalism ska rädda världen samtidigt som råoljeföretagen mördar människor och fördriver dem från sina hem. Jag tycker bara att ni borde komma med alternativ istället för att snacka så mycket skit!

Läs mer om vad rättvis handel är för något i min blogg!

2008-03-25 @ 08:12:59
URL: http://ecobeauty.blogg.se
Postat av: Nicklas Eriksson

Vad jag gör för att minska konsumtionen?

* Jag har kvar samma tv som jag fick i 18-årspresent av mina föräldrar. Nu är jag 34.

* Jag köper det jag kan Rättvisemärkt. Jag är student, så det är inte allt som jag har råd med, men när jag börjar jobba igen kommer jag definitivt att öka konsumtionen.

* Jag skaffar ny mobil/mp3/dator när den gamla är TRASIG och inte för att det kommit en ny modell. DVD har jag ingen. Vårt play station ärvde vi av svågern när han skaffade ett nytt.

* Jag köper ytterst sällan nya kläder, dels för att skinheads inte sliter så mycket kläder och dels för att jag inte är så brutalt intresserad.

* Jag har ingen bil. Är året-runt cyklist eller åker kollektivt dit jag ska.

* Jag sorterar papper, metall, kartong, glas och återanvänder plastpåsar från ICA.

* Jag röker inte.

* Jag dricker inte.

* Jag knarkar inte.

Räcker det för dig, vännen?

2008-03-25 @ 23:11:29
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se
Postat av: Amour

Ja så varför pratar du inte dig varm om rättvis handel då när du har öppen käft som du kan använda?

Nu börjar vi äntligen prata allvar...

Men istället pratar du om att sänka konsumtionsvanor, hur ska du få Blondinbella att sluta shoppa? Hur ska du få hennes läsare på din sida? Med en tråkig politisk blogg utan design och klocka som ingen mer än inbitna skäggpolitiker läser?

Snälla, skärpa dig är väl du som ska göra. Jag har i alla fall lite visioner om framtiden, jag har tvingat mig själv mot min vilja att gå in i en skitbransch som mode och sminkbranschen och tagit en utbildning för att ha något att säga till om. Jag startade bimbobloggen ecobeauty.blogg.se för jag vill påverka de som faktiskt köper skitsminket.

Smart va? Och jag får till skillnad från vad Maria Wetterstrand tror, väldigt många som vill sponsra mig. Jag kanske blir den största ecoblondinbella i sverige här näst och jag har redan kontakter med redaktörer som vill skriva om mig fastän jag startade bloggen typ för ett par dagar sen.

Förstår att du är en sömnig idealist som inte kommer någon vart än att stalka dina läsare per mail. Och det är ok, jag har också varit en drömmare och är det i stor del fortfarande. Men att drömma gör ingen skillnad, man kanske på sin höjd blir känd och får hålla tal men där står väl knappast du idag?

2008-03-26 @ 10:21:33
URL: http://ecobeauty.blogg.se
Postat av: nicklas eriksson

Nej, och vill inte heller. Då hade jag fortsatt inom sossarna och LO.

Det jag däremot INTE vill är att bli förolämpad via min egen blogg av folk jag inte känner som kallar mig för saker jag inte är och som inte orkar läsa sig till bloggadministratörens åsikter innan hon dömer.

Jag kanske är en sömnig idealist, men jag har i alla fall gjort en samhällsanalys som låter mig förstå att man nite räddar världen genom ansiktskräm.

Snygga till käften, annars har du satt ditt sista inlägg.

2008-03-26 @ 13:27:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0