Fångar är inte lika mycket värda som andra!

Vad grundar jag den rubriken på nu då?

Jo på detta. Fångar på riksanstalten Kumla får inte träna kampsport mer oavsett vad de har gjort. Vad är det med det då, undrar säkert Sveriges farligaste kompis, "Vän av ordning". Jo, dels eftersom Kumlaanstalten ägnar sig åt kollektiv bestraffning, och det vet jag bara ett annat ställe i landet där det är okej, nämligen i skolan.

Nä, men ärligt nu, tjatar vännen. Vad är det för fel med att de inte får träna kampsport då? De använder ju bara de kunskaperna till att begå nya brott när de kommer ut och dessutom kommer de att använda dem mot både vakter och medfångar.

Jo för det första, kompis till ordning, så är det fel eftersom Kumla stänger av alla från den här träningen. Jag har inga problem med att ledningen drar in förmåner för fångar som missköter sig. Men anstaltsledningen slår mot alla, även folk som liksom jag själv behöver kampträningen för att ventilera sig. Och det är inte rätt. Man skapar fångar som går runt som veritabla tryckkokare.

Vän av
ordning har säkert aldrig mött en enda fånge i hela sitt liv. Jag har jobbat som informatör på KRAMI i över två år och har vänner som har suttit inne. Gemensamt för dem alla har varit att de som har skärpt till sig har tränat såväl styrka som kamp, både inne på kåken och utanför. Okej, en enda fann Jesus också, men han hade frikyrklig bakgrund redan innan.

Det vän
av ordning (och numera svensken i allmänhet) tror och tycker ofta att frihetsberövande straff ska vara så jävliga som möjligt. "Hur ska de annars lära sig?". Men det är inte poängen. En bra sak som sossar och liberaler gemensamt införde var just detta att poängen med frihetsberövande straff var just frihetsberövandet. Inte att du ska behöva sova på lite mögliga trasor, bli analknullad i duschen, få rutten mat och lida så mycket som möjligt under tiden i fängelse. Vad släpper du ut för varelse då?

Tanken var
att vi skulle ha en kriminalVÅRD, något som idag existerar enbart till namnet. Det vi har idag är i princip fångförvaring. Jag har inga siffror, men de som skulle ägna sig åt vård och rehabilitering av fångar är idag lätträknade och blir färre och färre i takt med att fångarna blir fler och fler.

Och i ett sånt läge tar man bort den disciplinerande kampträningen! Vansinne! Jag har tränat kamp i någon form under hela mitt vuxna liv och utan den träningen är jag rädd att jag hade blivit kursdeltagare på KRAMI istället för kursledare. Det man KAN göra, för jag vet inte exakt hur träningen bedrivs, vore att se till att ta in en legitimerad och utbildad budotränare. Ägnar man sig åt såkallad Ultimate Fighting med en utrangerad fighter med tveksam moralisk kompass är det klart att det kan gå rätt åt skogen om man bara får lära sig att slå, sparka och ta ner utan att samtidigt ha budons värderingar med i träningen. Så se till det istället, Kumla. Ta in en karate (eller annan budotränare, arten är inte så viktig i sig) coach, se till att träningen bedrivs i dräkter och att man följer budons etikett och att varje praktikpass följs upp av ett teoridito. Det kommer att resultera i lugnare fångar, mer respektfulla fångar, bättre stämning mellan fångarna och bättre stämning mellan fångar och vakter, jag lovar.

Jag har på nära håll sett boxningen rädda hur många galna, vilda killar som helst från gatan. De har fått börja med att slå ur sig sin vrede, klasshat och frustration på säckar och mitsar istället för på andra grabbar och tjejer. Sedan har de fått börja lära sig att respektera de som tränat längre än de själva, blivit bättre, fått börja ringfightas, bli så trötta att de går direkt hem och somnar efter träningen istället för att hänga i centrum, börjat tävla, lärt sig att följa reglerna och så småningom insett att det här gäller inte bara boxningsklubben utan samhället i stort. Vissa av dem som på förhand var dömda till ett liv hängande i Hjällbo centrum eller på Hammarkulletorget åker nu som jag runt och föreläser i skolor. De blir en utmärkt förebild, och varje enda en av dem hindrar flera grabbar från att hamna i den sits som det borgerliga samhället har färdigt åt dem.

Fångarna är lite äldre, men inte bortom all räddning. Lägg av Kumla, låt det sparkas, slås och kastas inne på anstalterna. Men under ordnade former.

Onigai shimasu!

Kommentarer
Postat av: Gustav

Bra skrivet! Jag blev förbannad när jag såg de här dumheterna och svarade nån knökkonservativ bloggtomte de länkade, som menade att det var okej, inte alls kollektiv bestraffning(!) och att det istället var TT som vinklade det hela(!!).



Jag har inte dina erfarenheter med intagna och så vidare, men jag har också tränat diverse kampsporter (sorgligt nog legat av mig på sista åren) och det har aldrig varit problem med att folk blivit mer våldsamma av det. Snarare tvärtom.



Jag vet dock inte riktigt om jag håller med om att det är dräkterna, teorin och budoarterna som gör skillnaden, skulle snarare tro att det är tränarens skicklighet och attityd som avgör. Jag har tränat BJJ med vissa no holds barred-inslag och lite muay thai och där var det verkligen kolugnt, pga schyssta tränare med sunda värderingar. Taekwondon jag höll på med ett par år var däremot lite spattig, trots dräkter, bugningar och hela köret... "anectodal evidence", visst, men ändå! ;)



Däremot kan det ju vara lite korkat att låta de intagna köra en massa egenorganiserad kampsportsträning utan några förebilder eller pedagogiska ledare - fast då riskerar man nog snarare slagsmål än något slags uppror eller liknande. Hela den här grejen är typisk moralpanik av typ "livsfarliga karatesparkar"-scaren som härjade i media för ett gäng år sedan efter varje gatubråk som rapporterats...

2008-06-25 @ 11:16:41
Postat av: Alexandra

Tack för kommentaren, men den har upprört, så nu måste du gå in på min blogg och svara på kritiken på din kommentar.

2008-06-25 @ 16:24:41
URL: http://hbt-sossen.blogspot.com
Postat av: nicklas eriksson

Ja det är det jag menar Gustav, om det saknas en helhetsbild. Det måste finnas, och det menar jag finns mycket tydligare i budoarterna som har ett "vaggan-till-graven"- tänk mer än de mer sport och prestationsinriktade kampsporterna.



Alexandra, jag är på väg.

2008-06-25 @ 16:55:17
Postat av: Daniel

Dissa inte "Ultimate Fighting" eller Mixed Martial Arts som själva sporten brukar kallas. Det är verkligen helt otroligt roligt!



Där jag tränar är det mycket schysstare stämning, mer respekt, mindre sexism än där jag tränade bollsport.

2008-06-25 @ 22:16:34
Postat av: nicklas eriksson

Nej Daniel, det är inte menat som en diss. Jag känner folk som tränar båda delarna, och jag vet att många av dem är skönt folk.



Det jag däremot menar är att båda sporterna är just - sporter. Du får mig aldrig att gå med på att de är som budon, ett helhetskoncept med såväl andlig som fysisk träning, och vad jag har sett av det så går respekten för tränaren, arten och de medtränande inte utöver den i ett ordinärt volleybollag. Eller handboll, eller fotboll. UFC och MMA är tävlingsinriktade. Precis som boxning som jag också tränat ett par år!



Det KAN en massa budoarter vara också. Min karateklubb, Keiko, är en av skandinaviens bästa tävlingsklubbar och tre av fyra i landslaget brukar komma från oss. Men vi har också en plan för fightern som börjar bli för gammal för mattan, som jag som fyller 35 nästa år och kommer att förbjudas att tävla av regelveket (ja det finns ju seniortävlingar men what the fuck...). Kata kan man tävla i livet ut(där är tävlingen mer på en andlig nivå), och träna kan man också göra livet ut. Jag har aldrig sett en 70-årig thaiboxare. Hur länge höll Royce eller Helio Gracie på och tävlade aktivt? Inte till 70 i alla fall.



ALLA kamparter är roliga, (det är säkert kul med Glima också även om det ser råtöntigt ut) och det är aldrig fel att brottas lite.

2008-06-26 @ 08:28:14
Postat av: Daniel

Du har en poäng. Jag har aldrig tränat karate så jag kan inte uttala mig om det. Däremot kan jag säga från min erfarenhet så är respekten större för mina tränare än den var på hockeyn där jag tränar MMA. Men karate är alltså typ andligt också som man ska hålla på med? Vad är poängen med den?



Nej MMA är inte som traditionella budostilar såvitt jag förstått. Har tränat en traditionell budostil i ett par år och det gör jag aldrig om. Det var iofs aikido och det kan nog inte jämföras med karate. Traditionella kampstilar tenderar i vissa fall vara lite hokus



I UFC finns Randy Couture som är 40+. Royce är ju inte ens 70. Han tävlade ju för ett par år sen i UFC.



Men ja, det känns som jag skriver om dig alltså, är väldigt trött.



Men om jag skulle hamna i fängelse och det var folk där som tränade MMA, någon form av boxning, submission wrestling skulle jag förmodligen vilja hålla på med det. Eftersom alla är potentiella fängelsekunder är jag mån om att mina behov ska kunna bli tillgodosedda där inne.

2008-06-26 @ 23:04:24
Postat av: nicklas eriksson

Nä Daniel, du har rätt i att aikido inte riktigt kan jämföras rätt av med annan budo. Där finns det INGA tävlingar alls, och det är inte heller bra. Vill man välja att tävla ska man så klart kunna välja det, men å andra sidan söker man sig kanske inte till aikido då?



2008-06-27 @ 08:32:06
Postat av: Ohyra

Niclas - kan du ta bort mitt svar till jeppen vars inlägg du tog bort (ser sjukt udda ut när det bara är mitt svar :D)

2008-06-27 @ 13:05:48
Postat av: nicklas eriksson

Japp!

2008-06-27 @ 14:43:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0