En skön skön nyhet!!!

Augusto Pinochet, Chiles vidrige diktator, 3000 människors bödel, många flers torterarmästare och orsaken för ännu fler att fly sitt hemland (och räddaren av Chiles ekonomi, enligt många borgerliga debattörer. Att han kidnappade musikern och poeten Victor Jara, torterade honom svårt till döds och lät sina fascistdrängar dumpa Jaras lik med avhuggna händer på hans frus gräsmatta speler mindre roll när privategendomen till varje pris ska försvaras...) han undan rättvisan. Jag har inte trott på himmel eller hevete sedan jag var liten, men i fallet döda diktatorer hoppas jag att helvetet har ett speciellt litet rum för folk som Augusto, Benito, Pol, Stalin, Adolf, Juang och Mao m.fl.

Anyway, hans familj verkar få skiten deras far aldrig hann med. En domare i Chile har utfärdat arresteringsorder på hans änka och deras barn för korruption. De tros ha undanfört stora mängder pengar från statliga chilenska fonder (ser man på, det fanns visst pengar i Chile ändå. Undrar då varför Augusto och hans lakejer kände att de behövde rädda ekonomin?) till egna konton utomlands.

Yey that!!! Det är så otroligt skönt att läsa det! En sak som skulle göra min dag ännu roligare vore om man hittade ledtrådar till den gamla skräcködlan Margaret Thatcher (som var en stor beundrare av, och vän till familjen Pinochet, och en av ytterligt få statmän/kvinnor som sörjde (öppet) när den gamle krokodilen gick och dog häromåret) och hon hamnade i fängelse!

Men man får väl nöja sig med det lilla! Hoppas nu att Lucia Pinochet trivs i fängelse:)

Kommentarer
Postat av: Vladde

Hej! som chilenare blev jag grymt glad åt den här nyheten! fick reda på det idag när min bror smsade mig! skönt att tiden verkar hinna ikapp åtminstone hans familj. Jag var i Chile i somras och folk är inte rädda längre för militären och i princip alla tar avstånd från Pinochet, till och med de som tidigare stått vid hans sida, tidningar och högerpartierna.. snacka om att Pinochet familjen förlorat allt. De som berikade sig på deras generals samhällssystem vill inte kännas vid det!
Vet du att det var ingen kyrkogård i Santiago eller Chile som ville begrava honom? så de fick begrava bödeln vid en av familjens många gårdar..

2007-10-05 @ 15:12:16
URL: http://vladde.pensando.se
Postat av: Nicklas Eriksson

Tjena Vladde, visst är det skönt att åtminstone en viss rättvisa kan utmätas! Halva min familj är chilenare och för deras skull(och för mänsklighetens!) hoppas jag hårt att de får de straff de förtjänar. Inte för att barnen hade Augusto till far, man väljer ju inte sina föräldrar, men om de är ekonomiska brottslingar kan de gott sitta inne ordentligt. Lucia är det en annan sak med, hon stod nog redigt by her man så hon kan sitta för hans skull.
Var begravde honom till sist, vet du det? Ska till Chile nästa vinter och det vore kul att få gå och lägga en tistel på hans grav!

2007-10-05 @ 17:03:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0