Jonas Ransgård, vem fan är det?

Jo det ska jag berätta.

Jan Hallberg (M) slutar som kommunalråd för moderaterna i Göteborg. Han är en kvarleva direkt från "de gamla moderaterna". Han lyckades i och för sig haka på M:s trend med stigande siffror som nästan hela övriga landet, men det till bekostnad av den gamla borgerliga kapitalismen. Han fick skit på tummen, och avgår nu.

Hans efterträdare är givetvis en man, Jonas Ransgård (gud förbjude att moderaterna i Göteborg skulle tro att en kvinna går att använda till något annat än avel och kuriosa). Han kommer utifrån det rika och fina Askim där han bor i en villa och är en riktig spelevink för att vara moderat. Han är född 1971, och det ger väl vid handen att tro att Jonas Ransgård tillhör "de nya moderaterna" men så är det inte.

Jag har suttit i kommunfullmäktige och i Idrott och föreningsnämnden tillsammans med Jonas Ransgård och det jag kan säga om honom är följande: artig rent formellt, lättpratad och korrekt. Han följer reglerna. Det är det goda. Nackdelarna är att han fått för sig att han är rolig, vilket han inte alls är. Han skämtar ofta och gärna men på andras bekostnad och är kränkande utan att begripa det själv, för han tror att han skojar. Han kommer att bli som Göran Persson helt klart.

Det som är bra
med Jonas Ransgård är att han är en ung Bo Lundgren rent politiskt. Han pratar nästan inget annat än skatter och kostnader och det vinner inte moderaterna på, vare sig de nya eller de gamla. Han har pratat tunt och runt kring lite rent allmänna frågor som nästan vilket parti som helst skulle kunna ha på sin agenda i övrigt.

Om nu sossarna
på Börsen kunde göra sig av med de värsta gamla och halvgamla politrukerna och skjuta fram unga som jag vet finns under femtio- och tidiga sextiotaliströvarna så behöver inte sossarna i Göteborg ha något att frukta från Jonas Ransgård - heller.

Kommentarer
Postat av: Johan Bergström

Vad kan jag säga? Jag håller fullständigt med dig, in mer färskt blod!

2011-12-04 @ 22:46:22
URL: http://www.cateringlund.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0