Mona Sahlin gör det enda rätta, men vad står bakom?



Mer av detta kommer vi att få se med sossarnas "förnyare" vid rodret

Så lade hon ner
till sist, socialdemokratins största sänke i modern tid. Mona Sahlin kommer att avgå. För mig blev det "enhälliga" valet av henne på kongressen det som fick min bägare att rinna över, jag insåg att S är ett borgerligt arbetarparti bortom all räddning och hoppade av både uppdrag och parti. Men det känns inte som någon sorts seger eller så. För det står inte någon enda självklar ersättare bakom.

Min analys av mina gamla partikamraters egna analyser blir att de är som möss som överraskats mitt ute på ett golv, med jättlångt kvar till någonstans att gömma sig: de blir helspattiga. De som satt sitt kapital på Mona Sahlin gråter, inte oväntat. Likaså gör de som haft positioner nära henne. Låt kanske vara av olika skäl. Några få är skadeglada, men de har nog inte hunnit lika långt som jag i sin analys.

För Sahlins interna
kritiker på vänsterflanken inom S har inte ett skit att föra fram själva. Den som efterträder Mona Sahlin kommer att vara lika mycket höger som hon själv eller ännu värre. För det finns det. Ilja Batljan är en av dem, Niklas Nordström och Mikael Damberg två andra. Råhöger, karriärister som lika gärna skulle kunna vara folkpartister av lödig halt och som förmodligen inte deltagit på en enda första maj de senaste femton åren.

De andra inom S som till nåds skulle kunna utses till partiledare är lika höger de. Luciano Astudillo (som en gång var vänster men som sålde sig för en slips, en kostym och lite judaspengar) är en av de som ger mig rysningar. Popministern Thomas Bodström som nu är på avgiftning eller vad han nu pysslar med i USA likså. Den självupptagne livsnjutaren Leif Pagrotsky som är lika höger som de andra trots att han kritiserar EU lite grann för syns skull.  Alla är de mitt/höger inom sosseriet. Är det någon som på allvar tror att miljardärshustrun Ulrika Messing skulle ta strid för ett ökat skatteuttag från de rikaste till förmån för de sämst ställda? Och varför skulle LO:s alibi i riksdagen, Sven-Erik Österberg, agera annorlunda som partiledare än vad hans organisation gör, dvs vara lamslagen gentemot högerregeringen?

Och de som finns kvar av den numera helt söndertrasade vänstern, Veronica Palm och Morgan Johansson, kommer aldrig att släppas fram. Interndemokratin i S är inte på samma låga nivå som i Sovjetunionens Kommunistiska Parti efter Lenin, men fan inte långt ifrån. Om det inte ändrat sig radikalt på de tre-fyra år som gått sedan jag lämnade. Ingen, absolut ingen i den krets jag var ordförande för i nordöstra Göteborg förde fram Mona Sahlin. Alla ville se Carin Jämtin och, och det var inte många som visste någon som förordade Mona Sahlin heller. Ändå valdes hon på kongressen. "Enhälligt". Det tror inte jag på. Jag tror att VU eller några andra som kan dra i trådarna beordrade Mona Sahlins motkandidater att stå tillbaka för att det var "Monas tur". Vad de kan ha haft för motiv för det, det vetefan. Antagligen trodde väl de arma pundhuvudena att Mona Sahlin skulle vinna stora segrar åt S.

Skitsamma.
Många svenskar sätter tydligen sitt hopp för S till en så absurd figur som Margot Wallström! Anledningen till det tror jag är att hon har varit borta så länge att ingen minns vad hon gjorde, vilka frågor hon drev eller var hon stod inom sosseriet. Hon var ovän med godsherre Göran Persson, men vem fan var inte det? Jag träffade karljävlen två gånger och han är en av de otrevligaste män jag någonsin har stött på. Men Margot Wallström är en av de som varit med om att driva igenom EU:s lag i Sverige, och EU:s lag är högerpolitik upphöjd till författningssamling. Jag tror att folk bara hoppas på att hon inte ska vara samma skit som resten av sosseriet helt enkelt. Men hej vad de bedrar sig.




Dagens länk: Mullvaden skriver om hur länge banden mellan S och LO kommer att hålla. Det kan man verkligen fråga sig!

Kommentarer
Postat av: Lasse Strömberg

Jag gillar bilden du illustrerar bloggposten med. Bra inlägg också, just så är det.

2010-11-16 @ 11:41:53
URL: http://fotolasse.se
Postat av: Nicklas Eriksson

Det är en vansinnigt tragisk bild. Det är inte jag som har tagit den, och jag letade eg. efter en annan bild på en slokande sosse-strandflagga från valrörelsen, men den här funkar den med. Tack Lasse!

2010-11-16 @ 14:14:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0