Vädret vinner!



Jo, det är såhär djup snö i Överåsparken just nu.


Alltså.
Vi har här i västra Sverige och Göteborg haft den snörikaste vintern sedan åtminstone sent 1960-tal enligt Anders Svensson, och han borde ju veta. Snöröjningen har jag inte ens ord för hur dålig den har varit. Jag som kommer från ett snörikt skogslän ger den totalt tummen ner även fast jag är införstådd med hur svårt det måste vara när man inte är van att administrera sådana här snöfall från de olika gatukontoren och Vägverket.

Men saken är att det faktiskt GÅR! En stor del av problemet är att den absoluta majoriteten av röjningen sköts av entreprenörer. Inget ont om de som kör traktorerna, de arbetar som oljade blixtar just nu, och många av dem ser säkert vare sig familj eller vänner alls de här dagarna. Inte ens deras chefer har jag något ont att säga om: nej, det som är fel är systemet i sig. Att ta in såna sanslösa mängder med konsulter och administrera deras arbete, vilken oerhörd arbetsbelastning på gatukontoren som ändå är deras kund just nu! Det säger sig självt att arbetsledarna på gatukontoren i Göteborg, Mölndal, Kungälv, Härryda och Partille kommer att ta sig en fet ledighet efter att sydvindarna har börjat komma upp från kontinenten och regnen piska in från Västerhavet.

Jag kan inte
med säkerhet säga hur många entreprenörer som är inne och kör för Göteborgs stad, brf:er, företag och privatpersoner, men det är hundratals, och jag är säker på att ingen som har en traktor eller fyrhjulsdriven bil med schaktblad eller plog nekas körning idag. Jag var ute och gick med hunden för en kvart sedan och här uppe i Lunden ligger det garanterat 60-70 centimeter snö. Och det snöar fortfarande kraftigt i detta nu, fast solen skiner.

Det begriper vem som helst att detta är en vansinnigt svårstyrd och hårdroddad operation. Har man sedan insyn i ledarskap och delegering får man en ännu bättre bild av gatukontorets arbetsbelastning. Om Göteborgs stad nu tar vara på de här erfarenheterna kommer det att gå mycket lättare nästa gång det vräker ner den här snömängden. Man måste även ha en arbetsplan klar för nästa gång. Dock är det väldigt svårt, för vem vet vilka av entreprenörerna som finns kvar nästa gång det snöar såhär mycket.

Göteborgs stad har skurit ner ofantligt på personalsidan sedan nittiotalets katastrofkonjunktur slog till, och Milton Friedmans och Världsbankens och Valutafondens nedskärningssossepolitik drabbade Sverige. Hade det nu inte varit 2010 utan 1988 hade snöröjningen fungerat mycket bättre eftersom arbetsledarna inte hade behövt springa med luren i örat för att arbetsleda entreprenörerna. De hade till och med kanske kunnat ploga själva, eftersom folk hade haft sin arbetsplan klar, sina distrikt färdiga och hade kunnat sätta igång att köra direkt. Men så här blir det när marknadskrafterna ställs mot väderkrafterna.

Då vinner vädret.

Kommentarer
Postat av: Putte Torild

Jag bodde i Götet under vintern 1987 och kommer ihåg när det föll 30 cm på några timmar. Det var en häftig syn att mitt i natten gå ut och se helt orörd snö och inga spår. Nästa dag var det plogat noggrannt och saltat! Det är ingen tvekan om att det fungarade bättre förr.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0