Rut ska dö, Rot ska få en make over och leva vidare.



Ta hand om era snoriga ungar och er disk själva eller betala fullpris! Vi ska ut igen!



Jag anser att
skattesponsrade pigtjänster ska bort så det sjunger om det. Rotavdraget ska förändras och inkomstbaseras så att folk som bor i skabbiga gamla kåkar med el från fyrtitalet, källare som vattenfylls för att dräneringen senast lades om 1958 och diffussionsspärrar som ser ut som såll kan bytas utan att man blir ruinerad. Vem som helst kan inte ge sig på att på egen hand utföra dessa arbeten, vissa är olagliga att göra utan behörighet och andra kan, felaktigt utförda medföra skador, död eller att försäkringar slutar gälla. Det är ett väldigt bra skatteavdrag om det riktas till rätt personer som annars skulle tvingas ha en väldigt dålig boendemiljö under lång tid.

Varför ska då RUT
dö en snabb och inte särskilt kvalfull död? Jo, för att det mest utnyttjas av folk som skulle ha råd att betala fullpris. Liberala tidningar och bloggar är fulla av "självupplevda" vittnesmål om hur det har underlättat livet för "vanliga" människor, men de vanliga människorna hävdar jag också skulle ha råd att betala själva. Det var en tant i Ring P1 idag som sa att det var många vanliga arbetare som tog in städhjälp hemma, men det stämmer då inte in på min egen yrkesgrupp minsann, och därmed inte på en stor del av svenska arbetare. Vi har inte råd att konsumera det vi själva producerar inte!

När jag gifte mig tog jag in företaget jag själv arbetar för för att städa i lokalen (bland de dyraste i landet, men med kollektivavtal!)  så att vännerna skulle slippa slita alltför mycket, men det gick på lånet vi tog för bröllopet, aldrig att vi hade kunnat plocka de pengarna ur vardagsbudgeten bara sådär. Då jobbar vi ändå heltid båda två och har inga barn, det visar på vilka som har råd.

Pigavdraget (RUT) har skapat ett antal tusen "nya" arbeten åt folk som bor för stort, det gör man nämligen om man inte pallar att städa upp sin egen skit, och det är väl gott och väl för de som har fått dem, men att städa någon annans hem gör saker med ens själ. Det gör en till en husneger och skapar ett sällan skådat Stockholmsyndrom. Jag har erfarenhet från ett antal fackliga och politiska uppsökerier där vi vände oss till hemstädare och fick ta emot massor med skäll. Vi skulle inte komma och ställa till besvär för deras husfolk inte! En använde just det ordet, och det skrämde mig något såpass.

De som använder sig av Maud Olofsson-pigan ska betala fullpris för det och inte utnyttja mina skattekronor till det. En gång marscherade vi tjänstearbeterare ut ur medel- och överklassens hem, stolta över det och fulla av tillförsikt. Nu kryper vi tillbaka, kuschade av arbetslöshet, liberal politik och övertygade om att vi "lever för att ge service". Vidrigt, fullständigt vidrigt.

Det är dags att marschera ut igen! Jag skiter i era vardagspussel, vi har nog med våra egna. De som inte orkar städa sina hem prioriterar fel eller bor för stort.

Kommentarer
Postat av: Gryningsräd

"...annars skulle tvingas ha en väldigt dålig boendemiljö under lång tid."

Vaddå "tvingas"? Man har väl ändå köpt huset någongång och i kalkylen inför det köpet borde det ingå någon slags planering av kommande utgifter...



Appropå "fullpris" som du nämner: antar att du menar siffran som hamnar längst ner på fakturan. Det som är problemet är att staten är ansvarig för ca 60% av priset pga skatter, moms, sociala avgifter osv. Det fulla priset är egentligen de kronorna som kommer till den som utför det. Det som staten gör nu är helt enkelt att minska sin del av priset.



Att sedan det finns människor som tycker det är roligt att städa och finner en stolthet i att ha ett arbete och en lön verkar du inte bry dig så mycket om. Vi prioriterar alla väldigt olika - jag lagar mycket mat själv, eftersom jag tycker det är roligt. Någon annan kanske köper väldigt mycket färdiglagat eftersom man inte vill lägga den tiden på det. Om jag vill lägga min tid på annat snarare än att INTE städa - varför kan jag inte få köpa den tjänsten?



Om det nu är så hemskt att städa hemma hos någon borde du ju inte bara förespråka att RUT-avdraget avskaffades utan att hela städbranschen försvann. Leif Johansson kan gott damsuga sitt kontor på Volvo själv...

2010-02-26 @ 07:08:57
URL: http://www.gryningsrad.se
Postat av: Putte Torild

Både Mp och S har nu helt och fullt accepterat pigavdraget och då har man återigen lagt sig platt för överklassen. Det som är tråkigt i det hela är att de som utför jobben i överklasshem känner sig utpekade som boven i dramat och det är ju inte meningen! Överklassen har inte förstått att det inte går att äta sig mer än mätt! Innan pitavdraget ägnade man sig åt ekonomisk brottslighet på detta område och det är det man hotar med om det tas bort. Om ekonomisk brottslighet åtföljdes av någon som helst påföljd eller rentav ett straff så tror jag saker och ting skulle se annorlunda ut. Det enda detta har åstadkommit är att de rika nu har ett hembiträde i varje hörn och kör efter devisen "vi har 5 men skattar för 1" Tänk om vi alla som har det svårt att få det att gå ihop skulle börja knycka eller snatta ur affärerna varje gång vi gick och handlade och för att sluta med detta så skulle vi få allt vårt kött gratis. Finns det någon regering som skulle gå med på det?

Postat av: Nicklas Eriksson

Gryningsräd har liten erfarenhet av husboende hör jag. Och av hur folk beter sig på bostadsmarknaden generellt. Nej, Gryningsräd, långt ifrån alla köper sitt hus, många ärver det utan att ha någon som helst ekonomi för att driva det. Så var det när jag bodde med min förra hustru och hon pluggade. Jag hade mitt... något underbetalda pigjobb som jag fortfarande har. Vi hade inte ens råd att köpa en ny gräsklippare när den dog.



Ytterligare andra köper ett hus för 100-15000 (ibland mindre än så)och har heller inte ekonomin för löpande underhåll. Det är dessa jag menar drar nytta av rotavdraget och det är därför som det ska inkomstprövas så att inte direktörerna får ut det.



Sen kan det komma de mest oförutsedda skador på hus som försäkringar inte täcker. En sak är kul med att bo i hus: man blir alltid överraskad.



Lustig teori om fullpris=)



"Att sedan det finns människor som tycker det är roligt att städa och finner en stolthet i att ha ett arbete och en lön verkar du inte bry dig så mycket om."



Faktiskt inte ett dugg. Jag har jobbat som städare i halva mitt liv och gör så denna dag som idag är så jag vet vilket jävla pissjobb det är att ta reda på någon annans skit. För mig är det uthärdligt att göra det i en miljö som utgörs av någon annans arbetsplats, men de få gånger jag har satts på att städa lägenheter har jag kokat av ilska, nästan färdig att bränna ner fanskapen. Det är så in i helvete sjukt förnedrande att ta rätt på skit efter två vuxna friska människor med bortskämda ungjävlar så det anar du inte. Och jag tror inte att du någon gång kommer att fatta det heller, du är ju borgare och för dig är det helt okej att det kommer en fattig människa och städar ditt hem för en bråkdel av vad du tjänar så att du kan göra något roligare.



PT: ja, det är en annan grej som jag tycker är tragisk, högermiljöpartiet och sosseborgarnas "vi tycker inte att det är okej, men om vi började straffa de som köper svarta tjänster rejält så tar de sitt pick och pack och flyttar, och DET går ju inte!". Fy fan, det är hur lätt som helst att frysa tillgångarna för dem!



2010-02-26 @ 18:04:13
Postat av: Gryningsräd

Även om man nu ärver ett hus (vilket knappast majoriteten gör, dom köper faktiskt hus) så måste saker som detta ingå i kalkylen...



Vi pratade väl inte ROT-avdraget nu - utan RUT-avdraget? Behovsprövningar av avdrag av alla dess slag leder till oönskade tröskeleffekter. Inte för "direktörer" (som vi inte har speciellt många av i Sverige) med för oss "vanliga" människor.



Eftersom du inte argumenterar emot mig, så antar jag att du tycker att jag har rätt lite angående "mitt" fulla pris...?



Att du inte trivs med det, behöver väl inte betyda att alla andra tycker likadant? Att jag sedan köper varor av tjänster av andra människor dagligen på ett eller annat sätt, är det också fel? Skall jag sluta att överhuvudtaget använda andra människors tjänster för att det finns en inkomstskillnad? Hur tänker du egentligen...?

2010-02-27 @ 09:28:19
URL: http://www.gryningsrad.se
Postat av: Nicklas Eriksson

Måste är en sak, vad folk gör är en helt annan.



Vi pratar både RUT och ROT, det står i orginalposten.



Det är därför direktörer inte ska ha så hög lön. Lönerna måste utjämnas. Deras ska ner, vår ska upp. Och var snäll och kom nu inte med det gamla trötta inflationsargumentet, det är antalet pengar som påverkar inflationen, inte vem som har dem i sin ägo.



Nej, du ska inte sluta använda andra människors tjänster för att det finns en inkomstskillnad. Det kommer du knappast heller. Skillnaden kommer att bestå tills folk får nog av den och inser att den inte är en naturlag.



Nej jag håller inte med dig om fullpris eftersom du inte låtsas om vinsten som arbetsköparen gör.

2010-02-27 @ 09:49:37
Postat av: Bunge

Så den som har eftersatt underhållet av sitt hus skall få skattepengar att betala överavlönade byggnissar med... jo man tackar.

2010-03-03 @ 00:55:10
Postat av: Nicklas Eriksson

Bunge, du låter lika smart som ditt nick antyder! Grattis!

2010-03-03 @ 18:37:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0