Nationaldemokraternas misslyckade dag.

Nationaldemokraterna anser sig själva vara en folkrörelse. Måste med andra ord vara dags för att omdefiniera det ordet till betydelsen: "grupp ur folket som kan vara hur liten som helst". Rätt fånigt av dem att kalla sig för det när de fick runt 3000 röster i hela landet i förra valet. Jaja.

I Landskrona var de verkligen hur få som helst, max tio personer tydligen. Runt tio gånger fler var deras motdemonstranter. Artikeln i Helsingborgs Dagblad är ovanligt skarp för att vara mjäkig svensk press och jämför rättmätigt Marc Abrahamssons retorik med Adolf Hitlers!

I Göteborg hade de samlat runt 150 med hang arounds. Ja, för rörelsen Keillerspark.se som Göteborgsposten i sin okunskap beskriver som opolitisk leds av folk från ND. Ska bli intressant om "rörelsen" finns om två veckor.

Här var antalet motdemonstranter 400. Fler orkar de inte samla, och i den bunten var verkligen inte alla deltagare folk som ens sympatiserar med ND. Kan tänka mig att alla foliehattar från vaken var där, ett helt gäng flashbacktroll och några få moderater och kristdemokrater som inte kommit ut ur rasistgarderoben ännu.

Kommentarer
Postat av: Jimmy Windeskog

Men lägg av nu, det var ett torgmöte och inte en demonstration. Att då vara runt 20 pers som ND var är ju ovanligt, men det fanns ju en klar hotbild av träskvänstern.



Klar framgång för ND, svenskar har fått nog av er jävla mångkultur nu!



Sedan var det klart över 200 personer i Göteborg. Och det enda motdemon lyckades med (förutom att bekosta den svenska staten hundratals kroner) var väl att visa upp Rättvisepartiets flaggor i TV. Alltid något!

2010-04-11 @ 17:03:53
Postat av: Nicklas Eriksson

Klart du säger det Jimmy. Det måste du nästan.



2010-04-11 @ 17:08:58
Postat av: Jimmy Windeskog

Inte alls, jag har inga problem med att acceptera bakgångar (som de senste riksvalen). Men på torgmöten ÄR man inte fler, inget parti är det! Varför skall du ha en helt annan skala för just ND? Jo, för att du inte gillar dem. Det är inte seriöst.



Vad jag hört från folk på plats var det rödningpacket och ND mer än 200 personer på det stora torget som lyssnade på talen. Det är väldigt sällan det är så stora skaror på ett simpelt torgmöte.

2010-04-11 @ 17:15:27
Postat av: Jimmy Windeskog

Föresten, du har fortfarande inte berättat hur du ser på ert systersparti RS´nuvarande splittring! Varken här eller på soc.nu.

2010-04-11 @ 17:23:19
Postat av: Jimmy Windeskog

"Vad jag hört från folk på plats var det rödningpacket och ND mer än 200 personer på det stora torget som lyssnade på talen. Det är väldigt sällan det är så stora skaror på ett simpelt torgmöte"



Det skall givetvis stå; "Vad jag hört från folk på plats var det UTÖVER rödningpacket och ND mer än 200 personer på det stora torget [...]"



Sorry för slarvet!

2010-04-11 @ 17:34:23
Postat av: Nicklas Eriksson

Vad ska jag säga om det? Jag struntar rätt rejält i det. Om det innebär att SP i Umeå får fler medlemmar så är jag glad för det, men de verkar ju redan ha positionerat sig med någon egen sorts tiomannaparti.



Det är som om jag skulle fråga dig om hur du ser på hur era systerpartier f.d. NSF och Folkfronten larvar runt i limbo och blir frånsprungna av NU...

2010-04-11 @ 20:43:44
Postat av: Josefin

Kimmy: Ärligt talat, det finns inget mer patetiskt än rasse-sympare som försöker mixtra med siffror som alla vet är falska.

2010-04-11 @ 21:52:32
URL: http://rodalund.wordpress.com/
Postat av: Josefin

Jimmy heter du!

2010-04-11 @ 21:53:25
URL: http://rodalund.wordpress.com/
Postat av: Jimmy Windeskog

@ Niklas:

Det tycks ju vara en ganska stor sak inom extremvänstern, både i och utanför SP (som skrivit om det två gånger i Internationalen).



@ Josefin:

Lyckligtvis tillhör jag inte de extremister som måste ljuga om siffror, det räckewr att hänvisa till verkligheten.

2010-04-12 @ 16:46:58
Postat av: Jimmy Windeskog

"Det är som om jag skulle fråga dig om hur du ser på hur era systerpartier f.d. NSF och Folkfronten larvar runt i limbo och blir frånsprungna av NU..."



Det där var ju inte så seriöst, däremot kanske att tala om NU vore aktuellt.

2010-04-12 @ 16:49:11
Postat av: Nicklas Eriksson

Må så vara, men JAG tycker inte att det är ett dugg intressant alls.



Lika seriöst som att kalla RS för vårt systerparti bara för att de är trotskister. I alla fall här i Göteborg håller SP kontakterna med RS till ett minimum som vad jag vet upphörde när Arbetarinitiativet upphörde. Om kontakt hålls görs det via enskilda medlemmar. Jag har personligen inte träffat en enda RS:are som varit vettig i huvudet och på internet bara ett fåtal av vilka killen bakom Camp Kent är en.



De partier jag nämnde betecknar(de) sig som nationella samtliga och det gör ND med, ser du liknelsen?



2010-04-12 @ 18:06:56
Postat av: Jimmy Windeskog

Jo, jag vet att det främst i Gbg det är spänningar mellan SP och RS och då kanske det var fel att fråga just dig. Men samtidigt är du den enda trotskisten jag har någon form av seriös dialog med så därför var jag intresserad.



Däremot att jämföra ND med SvP på grund av Expos påhitt "den nationella rörelsen" är ju som att jämföra Sossarna med AFA och RF i mitt tycke.

2010-04-12 @ 18:18:30
Postat av: Nicklas Eriksson

Nä men där ser du ju hur dumt det blir. Det var det jag ville ha fram.



2010-04-12 @ 19:52:05
Postat av: Jimmy Windeskog

Ok, point taken. Men faktum är ju trots allt att SP haft organiserat samarbete i två val. Men visst, SP Göteborg körde ju ett eget race i EU-valet så du är kanske inte den bästa person att fråga.



Och vad jag förstår var SP ganska ointresserade av detta samarbete i det senaste EU-valet innan franska NAP kom med vädjan och "goda råd". RS verkar ha haft mycket mer intresse av AI än er.

2010-04-13 @ 11:11:52
Postat av: Andreas

Jimmy Windeskog: Fast att ND tillhör den nationella rörelsen är inget påhitt. ND tar exempelvis ständigt hjälp ifrån nassarna inom Fria Nationalister. För det vore annars ett märkligt sammanträffande att Robert Vesterlund som bor i Stockholm bara råkade ha vägarna förbi Dalarna och bara råkade synas på bild strax bakom en intervjuad NDU:are på skola NDU besökte däruppe...

2010-04-13 @ 17:25:55
Postat av: Jeanette den däringa blatten

Blir såå heeeligt förbannad över dessa nasse-svin.

Vad fan gjorde han Jimmy i kommunfullmäktige i Thn egentligen mer än muppade sig.

Mitt hjärta exploderar av ilska.

2010-04-13 @ 17:49:18
Postat av: Nicklas Eriksson

Jag visste faktiskt inte att Jimmy satt i KF i Trollhättan, där ser man.



Tja, RS intresse för samarbete med NPA är väl mest för aktivismens skull. Det var ju de som ville ha parollen "Franska metoder i Sverige". Vi är mer intresserade av taktiken och organiseringen som NPA har lyckats med.

2010-04-13 @ 17:52:36
Postat av: Jeanette

Jo men han satt då för SD.

han blev tydligen utesluten från SD, inte ens där bland de andra svinen fick han vara.

http://sydsvenskan.se/omkretsen/article126841.ece

2010-04-13 @ 17:59:44
Postat av: Nicklas Eriksson

Jo han blev utesluten, officiellt efter att ha fällt ofördelaktiga omdömen om en partiväns val att adoptera barn från Indien, men det kan inte ha varit hela sanningen.

2010-04-13 @ 20:21:01
Postat av: Jimmy Windeskog

@ Andreas;

"Den nationella rörelsen" är inget mer än ett Expo-påhitt för att de skall kunna klumpa ihop alla de tycker illa om, allt från nationalistiska djurvänner till MC-gäng. Det är väldigt oseriöst.



@ Jeanette;

Under de åren jag satt i Trollhättans fullmäktige var jag (och Gorm Lind) den kommunpolitiker som la flest motioner i hela landet, så jag har ju gjort mer än de flesta. Sedan skall du nog läsa in dig lite på mellan skillnaden på demokrati och den nationalsocialistiska Ledarprincipen.



@ Niklas;

Nej det var det ju inte, det handlade ju om en makt kamp under dessa år där den tidigare ledningen helt enkelt skulle flyttas på, tystas eller lämna.



2010-04-15 @ 07:06:51
Postat av: Andreas

Jimmy Windeskog: När har djurvännerna och MC-gängen räknats som en del av den nationella rörelsen?



ND:s samarbete med nazistgrupper är ju dock väl belagt genom att info-14 hjälper er vid aktioner och att ni demonstrerar tillsammans med dem i Salem.



Naturligtvis är inte den nationella rörelsen enad utan det är mer en samlingsbeteckning på alla miffogrupperingar som vill ha ett Sverige där alla eller nästan alla är vita. Sen må ni vara nationaldemokrater, nationalsocialister eller identitärer.

2010-04-15 @ 11:49:45
Postat av: Nicklas Eriksson

Nej men det var väl det de tog som förevändning utåt.



För en gångs skull är jag böjd att hålla med Jimmy lite grann: Expo är ingen seriös publikation. Inte sedan de i en artikel påstod att jag driver en antisemitisk blogg kan jag räkna dem som det.



Sen tycker jag såklart att Jimmy har fel om den nationella rörelsen. Det är ingen större skillnad i sak på de sammanslutningar som ges rum under det paraplyet, de har alla samma unkna uteslutande nationalistiska syn på utlänningar.

2010-04-15 @ 16:48:49
Postat av: Cheezle

"Inte sedan de i en artikel påstod att jag driver en antisemitisk blogg kan jag räkna dem som det. "



hahaha! WHAT!? Berätta mer! :)

2010-04-16 @ 03:38:52
URL: http://rodalund.wordpress.com/
Postat av: Tobbe

Godmorgon! :)

Allt bra?

Jag har frågestund på min blogg, Så ställ gärna en fråga! :D

Kram

2010-04-16 @ 04:15:13
URL: http://tobbees.com
Postat av: Jimmy Windeskog

@ Andreas:

Har du aldrig läst tidningen; MC-gäng, UFO-loger, människor som tror att jorden styrs av ödlor, hårdrockare, djurvännerasatroende, nazister, extrema muslimer och demokratiska lokalpolitiker - alla är den en del av "Den nationella rörelsen". Påståendet är ju ett skämt som jag tror att de bara är de mest rabiata sverigehatarna som tror på, en antidemokratisk konspirationsteori som inte är mer värld än tomtar och troll.



Att mer radikala krafter hjälpt tidningen Nationell Idag är inte så konstigt egentligen, det har ju aldrig tidigare funnits en veckotidning som kritiserat mångkulturen och kundunderlaget är således ganska stort.



@ Nilkas:

Jasså, denna blogg är antisemitisk? Tycker du klarade dig rätt bra ändå, Expo menar ju att jag utbildar terrorister. Andra Expo-klassiker om mig är att jag bodde på Ekerö 4 år innan jag var i kommunen för första gången samt att jag är den enda någonsin som fått kandidera i ett lokalval flera år innan jag blev myndig.

2010-04-16 @ 16:19:32
Postat av: Jeanette

Skrev inte att du inte skrev motioner, jag skrev att du var muppig men jag menar ju även att era motioner var muppiga och korkade.

2010-04-16 @ 17:12:04
Postat av: Jimmy Windeskog

@ Jeanette:

Japp tex djurvård, miljöansvar, stöd för barn med fattiga föräldrar och utökad demokrati är givetvis "muppigt" (stiligt uttryck!) för extremister som dig.

2010-04-16 @ 17:28:42
Postat av: Nicklas Eriksson

Cheezle: det var i en artikel i papperstidningen ett tag efter det brutala och folkrättsvidriga kriget mot Gaza som det dök upp. Hon vågade väl inte skriva rätt ut att jag var antisemit, men att bloggen genomsyrades av antisemtiska strömningar eller något annat fisliberalt jommel. Hon pekade ut ett par andra vänsterbloggar också om jag minns rätt. Tyvärr har de aldrig lagt ut den på nätet. Hade en mailkonversation med människan också, men det var bara svammel från hennes sida.

2010-04-16 @ 19:32:18
Postat av: Jimmy Windeskog

" Hon vågade väl inte skriva rätt ut att jag var antisemit [...]"



Det är ju typiskt Expo också, de vet att det är olagligt att förtala personer, men att förtala organisationer och hemsidor är ju av någon skum anledning lagligt i Sverige.

2010-04-16 @ 23:06:52
Postat av: Andreas

Jimmy Windeskog: Jag har läst Expo och jag har aldrig sett dem påstå att MC-gäng och djurvänner skulle vara en del av samma rörelse som extremhögern. Jag har läst att en del avhoppade högerextremister hamnat i gäng som Bandidos och Brödraskapet Wolfpack men det är allt. Att högerextremister samarbetat med islamister är ju dock väl belagt då kända ansikten identifierats på islamisten Mohamed Omars demonstration.



Jaha, så den nationella rörelsen (ett begrepp som för övrigt används av exempelvis info-14, ND:s samarbetspartner) är ett påhitt av Expo trots att ND samarbetar med just de grupper som anses utgöra den nationella rörelsen?



När ni lovar att aldrig någonsin delta i några demonstrationer eller samarbeten tillsammans med info-14, svenskarnas parti, svenska motståndsrörelsen, nordiska förbundet eller nordisk ungdom så kan jag tro dig att den nationella rörelsen är ett påhitt. Som det är idag så har ni dock samarbetat med flera av dessa via exempelvis salem.



Du skulle ha tänkt på vad det var för slags människor vars famn du hoppade i när du anslöt dig till Nd från Sd.

2010-04-16 @ 23:54:14
Postat av: Jimmy Windeskog

@ Anderas:

Du minns inte deras kalendarium? Där var ju Hells Angels och Christoffer Ragne med i samma "rörelse" som SD och nationalister inom Rädda Djuren. Det är inte seriöst, och tydligen är ju just denna sida också en del av den rörelsen. Så får vi inte glömma kristna frikyrkor och antisemitiska muslimer heller.



ND skulle aldrig medverka i ett politiskt sammanhang som du beskriver, däremot oplitiska sammanhang - där kan man ju inte gå och fråga alla människor om medlemsskap och vad de röstar på innnan man som privatperson medverkar för att tex lägga ner en blomma. I sådana fall hade SD:are ju aldrig kunnat gå på minnesmaniserationer om mordet på Björn Söderberg tex.

2010-04-18 @ 17:48:45
Postat av: Andreas

Jimmy:



Nej, jag har inte den blekaste aning om vad du pratar om.



Nu är det dock så att ND medvetet samarbetar med nazistgrupper. Marc Abramsson deltog exempelvis som talare på info-14:s nationaldagsfirande förra året. De medverkar även i Salem i samarbete med nazistgrupper. Det vet du mycket väl eller så hänger du inte med i vad ND sysslar med.

2010-04-18 @ 19:44:47
Postat av: Jimmy Windeskog

@ Anderas:



Om du inte vet vad jag pratar om har du inte läst mycket av Expo.



Och nationaldagen ser jag inte som politisk (tyvärr, för det borde den vara). Men visst, som jag sagt så finns det ju ett stort kundunderlag för Nationell Idag iom att den är så unik.

2010-04-18 @ 20:10:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0