Frånvaron av arbetarklassen i tv-serier.

Det är lite ont om arbetarklass i den com-tv som går på femman, tv 3 och tv 6, minst sagt. Spontant kommer jag bara på Lilly i "How I met your Mother" som jobbar på kindergarten och Janitor i "Scrubs". Men han är också en rejäl Working Class Hero... Sen finns ju Earl och hans brorsa i "My name is Earl" som representerar ett reellt trasproletariat som faktiskt existerar i vissa av marknaden bedömda som olönsamma delar av Amerika.

Det är ett problem att i princip alla karaktärer framställs som oilka stadier av mellanskikt i tv. Inte bara säger det något om vad samhällets ideal är, det gör det också svårt för den mediefostrade generationen att identifiera sig med arbetarklassen, något som den största delen av dem kommer att tillhöra.

Visst, det förekommer
att tjejer arbetar som servitriser i de här serierna, men de är alltid på väg någon annanstans. "Actress slash waitress" liksom. Det ger intrycket att det inte är något värt att arbeta hederligt, trots att det är det 90% av alla som tjänar pengar gör. Det kanske är något för Alliansen att angripa istället för sjuka och arbetslösa..? Men det är klart, i ett land som USA ÄR det ju inte något värt att arbeta som servitris, de lever ju bara på dricks där tack vare frånvaron av fackföreningar.

Varför det är
så här har jag såklart min teori om. Jag tror att manusförfattare och regissörer helt enkelt inte kan identifiera sig med någon från arbetarklassen. Men jag tror också att de som styr över de här serierna och deras framställning tycker att det är jobbigt att påminnas om att det faktiskt är människor av kött och blod som sliter ihop till deras utdelningar. Jo det tror jag faktiskt.

Inte ens ni
liberaler lär ju kunna neka till att det faktiskt ÄR ont om arbetande karaktärer i de här serierna? Kommer ni på någon mer än Lilly och Janitor, skriv är ni snälla!

Kommentarer
Postat av: Carl

JAG som liberal förstår inte problematiseringen. Faktumet att de flesta faktiskt ARBETAR i USA bör väl vara något att hylla? Faktumet att det inte finns en enda arbetslös person bland de många seriekaraktärer bör väl säga något om den amerikanska arbetsmarknadspolitiken. Alla. Får. Jobb.



Alla. Kan. Försörja. Sig. Själva.



Sen tenderar ju de arbetslösas liv till att vara ganska händelselösa. Den Amerikanska marknaden är inte öppen för tråkiga serier...

2010-04-28 @ 22:13:22
URL: http://cvadraten.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

"Alla. Får. Jobb."



Jaså? http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/tvasiffrig-arbetsloshet-i-usa_3762225.svd



http://svenska.yle.fi/nyheter/sok.php?id=174074&lookfor=&sokvariant=arkivet&advanced=yes&antal=10



http://www.realtid.se/ArticlePages/200812/08/20081208135134_Realtid711/20081208135134_Realtid711.dbp.asp



Du sätter likhetstecken mellan arbetarklass och arbetslös? Klart du inte förstår problematiken, du är en del av den.

2010-04-28 @ 22:45:38
Postat av: Johannes

"Alla.Får.Jobb." Men snälla...

2010-04-28 @ 23:24:52
URL: http://johannesc.wordpress.com
Postat av: Martin F

Om du inte sett den alldeles fantastiska tv-serien The Wire rekommenderar jag att du ser den.



Jag är helt övertygad om att du kommer tycka om den.

2010-04-29 @ 08:10:38
Postat av: Gryningsräd

Eh, kanske för att en vanlig persons liv inte är speciellt intressant? Oavsett om man är arbetare eller tjänsteman eller medelklass eller vad du nu vill kalla det...



För att roa måste det vara något som lockar publiken...

2010-04-29 @ 10:03:10
URL: http://www.gryningsrad.se
Postat av: Nicklas Eriksson

Gryningsräd: man har ju lyckats alldeles suveränt med Janitor i Scrubs. Det unika med honom är ju att han inte framstår som en förlorare a la Al Bundy. Ditt resonemang håller inte, ovanliga personer är inget klasspecifikt för mellanskiktet.



Varför skulle man inte lyckas med andra karaktärer ur arbetarklassen?



Martin: jag har inte sett The Wire, men det beror inte på ointresse utan på att jag är rädd att jag skulle fastna i den, jag har lite mycket att styra upp just nu...

2010-04-29 @ 10:37:24
Postat av: Daniel

"Arbetande karaktärer"? Så läkare arbetar inte?



Det kryllar ju av polisserier och sjukhusserier, men poliser och sjuksköterskor kanske är överklassyrken? Finns/fanns ju "Tredje skiftet" med poliser/brandmän/sjukvårdspersonal.



Annars finns ju "My name is Earl", tror knappt det finns en enda karaktär ur medelklassen där.

2010-04-29 @ 12:07:20
Postat av: Daniel

Hur många sjuksköterskor får man följa? I Scrubs, Greys Anatomy och Cityakuten är ju huvudpersonerna läkare, inte sköterskor.



Och nej, poliser är inte arbetarklass.

2010-04-29 @ 12:19:44
Postat av: Martin F

Oj, jag skrev Daniel som namn istället för att skriva

@daniel

2010-04-29 @ 12:20:34
Postat av: Nicklas Eriksson

Jo, läkare har ett arbete, men de är inte riktigt arbetarklass... Resonera nu inte så dumt som Ebba von Sydow är du snäll.



Och nej, vare sig poliser eller syrror är överklassarbeten. Vad jag menar är vanliga jobb som inte kräver mer än gymnasium. Ingen högskola. Det förstod du säkert, men du känner dig nog lite provocerad=)



"Tredje skiftet" har jag aldrig sett, så den kan jag inte svara för. Och "My name is Earl" nämner jag ju faktiskt i originalposten. Där är så gott som samtliga del av trasproletariatet som inte ens är arbetarklass utan så hårt nedtrampade att inget annat än kriminaliteten finns som val.



Martin: det skulle väl vara Carla i "Scrubs" då.

2010-04-29 @ 14:36:23
Postat av: Tiger

Ja, du lyckas då hitta "problem" på de mest oväntade ställen, Nicklas.



Jag gick snabbt igenom tablåerna för de kanaler du räknade upp och noterade följande:



I Joey är Joeys syster Gina frisör.



I Skål är det servitriser och barpersonal, brevbärare och väl ändå ett gäng till som måste betraktas som arbetarklass.



Newman i Seinfeld är brevbärare.



Homer i Simpsons knegar på kärnkraftsverk.



Al Bundy i Våra värsta år (som du ju faktiskt nämner senare) är butiksbiträde i en skoaffär.



Nanny handlar som namnet antyder om en barnflicka.



Detta är också bara resultatet av en tämligen snabb genomgång och jag har ju heller inte koll på alla programmen. Säkerligen finns många fler exempel.



Förutom dessa karaktärer så finns arbetarklassen väl representerad i program som inte bygger på skådespeleri:



Förutom alla de kockar och kökspersonal som av någon anledning är en väldigt vanligt förekommande yrkesgrupp så skildrar exempelvis Lyxfällan oftast arbetarklassfamiljer, Håkans bar handlar om barpersonal, LA Ink handlar om tatuerare (är de arbetarklass?). I denna genre program tycker jag inte direkt att arbetarklassen är underrepresenterad.



Av något skäl har du uteslutit SVT:s två kanaler och TV4 och TV4+. Där finns troligen ytterligare en drös arbetare.

2010-04-29 @ 14:51:49
Postat av: Nicklas Eriksson

Mja, jag får väl erkänna med skammens rodnad att mitt liv består av lite mer än tv och att jag inte har blykoll på ALLT som går på kanalerna. Anledningen till att jag uteslutit de andra kanalerna är att jag i princip bara ser sporten och nyheterna där. Dock: på min lunchrast ser jag ibland de engelska "colebrones" som går på fyran, och där förekommer väl kanske rätt normal brittisk arbetarklass och mellanskikt? Dock inte och aldrig några chavs.



Tecknade/animerade serier går bort för att de är så extremt overkliga. "Nanny" är ett uselt exempel. Jag kanske borde ha varit tydligare, jag var ute efter exempel där arbetarklassen inte framställdes som totala idioter/förlorare/golddiggers som inte klarar något på egen hand. En av de sämsta serier som någonsin framställs ur en klassmässig synvinkel: en kvinna ur arbetarklassen klarar inget så länge hon inte gifter sig rikt och shoppar massa kläder och smink. Usch.



Du har dock ett bra exempel: "Cheers" framställer väl inte folk värre än vad de är egentligen. "Joey" har jag aldrig sett mer än något enstaka avsnitt hemma hos någon polare så jag har usel koll där.



Realityserierna är en total katastrof vad gäller klassmässig framställning. Allt går ut på att du sak trampa på folk för att ta dig fram, med så vassa armbågar som möjligt. Du ska inte ta hänsyn till vad du gör mot dina medmänniskor så länge det gagnar dig. Du ska stå rätt upp och ner och tåla att en alkoholiserad skotte vrålar könsord i ansiktet på dig så saliven stänker. Det är din plats som arbetare om du vill komma någonstans. Värdelöst.



"Lyxfällan" visar på ett föredömligt vis upp en restprodukt av det tänkesättet.



Om tatuerare är arbetarklass? Ja, om de är anställda. Annars är de ägarklass. Om de bara äger eller gaddar själva blir ointressant i det sammanhanget. Det är ägandet och inflytandet över den egna arbetssituationen som avgör klasstillhörigheten, inte mängden pengar ut i handen.

2010-04-29 @ 15:15:57
Postat av: D

Kan rekomendera den här:

http://www.youtube.com/watch?v=gVu6ojB-cMg

riktigt bra gjord dokumentär om amerikanska sit-coms och just arbetarklass skildringarna där.

2010-04-29 @ 15:42:00
Postat av: Daniel

Det var du som skrev "arbetande karaktärer" ... inte "karaktärer som arbetar i blåsställ".



Ok, ingen som gått eftergymnasial utbildning gills alltså? Och de måste framställas odelat positivt?

Då blir det svårt, det blir nog till att kolla på "Sista striden på Bagarn" på DVD.



Jag blev inte provocerad, men jag tycker att din verklighetsuppfattning som vanligt är rätt skev, och att du drar till med verklighetsfrånvända generaliseringar för att försöka få till din poäng.



Martin F: Du ser inte Carla i Scrubs som huvudkaräktär? Smart.



2010-04-29 @ 16:43:12
Postat av: Gryningsräd

Nicklas:

Mitt resonemang gick egentligen ut på att påpeka att vem-bryr-sig-egentligen-vilken-klass-personer-i-en-TV-serie-är.



Vill man se mönster i saker så hittar man det, vi andra bryr oss inte speciellt mycket om sådant här - alls. Vi tittar på TV och skrattar om det är roligt och gråter om det berör oss...



Dessutom - alltid lika kul när man diskuterar "arbetarklass" med någon. Man får aldrig någon riktigt definition av vad det är. Det är inte inkomstnivå, inte utbildning, bara en "känsla" om vad som är det eller inte... alltid lika kul att se.

2010-04-30 @ 09:49:03
URL: http://www.gryningsrad.se
Postat av: Nicklas Eriksson

Det är skitenkelt: om du inte äger produktionsmedlen eller kan styra över din arbetssituation eller fördelningen av inkomsterna som försäljningen av ditt arbete ger så är du arbetarklass. Var det så jävla svårt att förstå? Och roligt?

2010-05-01 @ 09:51:44
Postat av: Nicklas Eriksson

Jag kan rekommendera sista striden på Bagarn. Borgare brukar alltid lära sig något av den även om de sällan säger det högt.

2010-05-01 @ 09:53:48
Postat av: Bert Hoflund

Inga tv-serier med arbetarklass i huvudrollen?

Kolla in SHAMELESS. Arbetarklass i Manchester, fast en arbetarklass utan arbete i det nyliberala paradis som new labour skapat.

2010-05-02 @ 16:16:00
Postat av: Nicklas Eriksson

Den kände jag inte till, så den får jag ju klart kolla in!

2010-05-02 @ 16:47:43
Postat av: Gryningsräd

"om du inte äger produktionsmedlen"

Aktieägare då? Inga svenskar som jobbar på Ericsson eller SKF och äger aktier där är alltså arbetare.



"eller kan styra över din arbetssituation"

Det måste väl man ändå säga att de allra flesta gör i Sverige. Man kan driva frågor själv mot sin chef eller via facket. Vi har skyddsombud och AD, LAS och gud vet allt... eller vad menar du mer med "styra"? Att alla skall få sätta sin egna lön och arbetsuppgifter?



"eller fördelningen av inkomsterna som försäljningen av ditt arbete ger"

Att man alltså får bestämma hur mycket av företagets vinst som går till de anställda menar du? I så fall - tycker du då att när ett företag går med förlust så skall arbetarna sänka sin lön med motsvarande belopp?

2010-05-04 @ 12:29:11
URL: http://www.gryningsrad.se
Postat av: Nicklas Eriksson

Jo för det kan man knappast styra över. Ett litet fåtal aktier/fonder som du blivit pådyvlad när man försökte öppna ett sparkonto förändrar inte ett piss. Samhället försöker ju göra oss till "delägare" iställer för medborgare genom att tvinga oss att vara med och låtsasäga företag, men det känns inte som om de har någon större framgång.



Mer lyckosamma daytraders och liknande som har vanliga kneg är visserligen arbetarklass de med, men samtidigt jävla omoraliska as eftersom det är fel att leva på andras svett.



"Det måste väl man ändå säga att de allra flesta gör i Sverige. "



Nej det kan man verkligen inte.



"Man kan driva frågor själv mot sin chef eller via facket."



Haha, lycka till!



"Vi har skyddsombud och AD, LAS och gud vet allt... "



AD (a.k.a. klassdomstolen) är ett jävla skämt och det andra är helt otillräckligt. Kompisen som är bilmek lade ett skyddsstopp på deras verkstad eftersom kolmonoxidnivån gick upp i topp. Verket kom ut och hävde det utan att mäta och sa åt dem att börja jobba igen. Kolmonoxid är dödligt farligt, luktlöst och smaklöst.



"Att man alltså får bestämma hur mycket av företagets vinst som går till de anställda menar du"



Exakt.



"? I så fall - tycker du då att när ett företag går med förlust så skall arbetarna sänka sin lön med motsvarande belopp?"



Absolut. Om arbetarna som äger företaget kommer överens om det.

2010-05-04 @ 19:00:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0