Antologier, skrivkramp och romaner.

Jag har just skickat in mitt bidrag till föreningen Arbetarskrivares antologi som väntas komma ut till Bokmässan 2010. Mitt ämne är hur det känns att som 35-åring, som varit sjuk som längst tre dagar i förkylning och feber innan (mina uppgifter hos Försäkringskassan uppdaterades 1990 senast!) bli sjukskriven äver längre tid. Hur det känns att konfronteras med det faktum att man inte är 20 och odödlig mer, och en uppgörelse med stenhårda manlighetsidael som man fick med sig från uppväxten i Bergslagen och som man inte ens visste att man hade.

Sitter här och hoppas att jag blir antagen, det vore så roligt! Om någon har ett tips på hur jag ska kunna avsluta min roman som är klar till 3/4 också blir jag tacksam. Där sitter skrivkrampen som en stor ful bom i vägen för mig.

Kommentarer
Postat av: Malin

Hej!

Du får bolla lite med frugan eller vän du litar på för att komma vidare.

Jag brukar hoppa över ett stycke och skriva klart slutet när jag fastnar. Sedan brukar det gå att väva ihop delarna med ett stycke emellan.



Kanske ska tillägga att mina texter oftast är informationsmeddelanden på en sida, och inte några romaner =)

2009-09-25 @ 13:24:41
Postat av: Nicklas Eriksson

Tack för tipset Malin! Jo, det skiljer ju lite, det gör det. Man har en massa lösa trådar, också får det inte bli en för fantastisk historia heller. Den måste vara trovärdig.

2009-09-25 @ 14:02:57
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Karl-Fredrik Ängelmark

Hur omfattande tidsperiod talar vi om? Romanen skall handla om en 35-åring som blir sjukskriven - Skall han vara 35 år när texten slutar ger det ett annat perspektiv än om han är 50-60 år.

2009-09-26 @ 00:57:03
Postat av: Nicklas Eriksson

Vi pratar inte om längre tidsperspektiv än om hur det tar att få en snabb sjukdomsinsikt på ett par veckor.



2009-09-26 @ 08:12:53
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Nicklas Eriksson

Aha, romanen! Ja nej, den handlar inte om att bli sjukskriven, bidraget till antologin är bara på 7000 tecken.



Den handlar om en kille som muckar från fängelset och försöker börja om.

2009-09-26 @ 08:15:50
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Bahlool

jag försökte skriva en längre roman, köpte böcker om hur man ska skriva böcker osv..men det sket sig till slut. Kan skriva långa inlägg på bloggen men att skriva en Roman känns så stort på något sätt. Har du hållit på länge med din berättelse?

2009-10-08 @ 13:06:13
URL: http://www.bahlool.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0