Jobba till 75? Idiotier!

Fan vad förbannad jag blev när jag hörde Mona "Moderaten" Sahlin prata på deras kongress! Hon står på fullaste allvar och säger att vi ska satsa på att höja pensionsåldern - när vi har en ungdomsarbetslöshet som i praktiken säkert ligger på 30% (hela arbetslösheten i Sverige, den riktiga alltså, tror jag är mer 20% än 11%)!

Att hon har mage!
Och framför allt, att partisterna har mage att jamsa med! Vi behöver ha en sänkt pensionsålder till högst 60 och lagstadga om att företagen ska tvingas anställa ungdomar istället för pensionärerna och ta den lilla smällen de får ekonomiskt medan de lär upp ungdomen, som i många fall redan är utbildad! Se på Norge där man införde lag på 40% kvinnor i styrelserna. Dumhuvudena i norska näringslivet stod och skrek om företagsflykt och att kompetensen skulle gå ner.

I början av veckan i P1 hade de som head line i varenda sändning att inte ett enda företag hade flyttat och att kompentensen mätbart och vetenskapligt hade gått upp i bolagen istället sedan lagen började gälla.

Jag tog en diskussion idag med en arbetskamrat som trumpetade ut att hon minsann skulle jobba tills hon var 75! Sa att det var det dummaste jag hört. När hon gnällde över det sa jag att det ju visserligen var upp till henne, men att hon väl fick starta eget då i så fall och inte blockera för någon som är yngre och behöver jobbet bättre än hon.

Ärligt talat, vad är det för borgerliga dumheter med att jobba tills man blir 75? Jag anser inte att samhället ska behöva ta smällen för att man har fritidsproblem. Är man så rask att man anser sig kunna jobba så länge är det upp till en själv att aktivera sig, det finns massor att göra. Hon klagade över att hennes man blivit tvingad till sjukpension också. Han arbetade som licenssvetsare och svetsade sodapannor (extremt trycksatta kärl, så det gäller att sömmen blir hundra procent varje gång annars kan folk dö) och har fått en skada som gör att han inte kan sova ordentligt, och sover man inte mer än tre timmar på fem dygn så kan man inte svetsa rakt. Ibland kan jag känna att jag på något sätt är pyttelite tacksam för att jag är epileptiker, att min far har parkinsons sjukdom och att min förre svåger dog i cancer. Jag tror att det gör att jag inte tar livet som frisk så för givet som många verkar göra.

Man kanske måste acceptera att man faktiskt är sjuk ibland, kanske obotligt, och inte bara lasta sjukvården för det? Gudarna ska veta att inte en jävel får sjukpension i onödan idag med den människofientliga regering som styr.

Eller vad vet jag
, hon kanske bara ville klaga. De hade i alla fall fått remiss till sömnlabbet nu. Hoppas det löser sig för honom och att hon fattar att hon banne mig inte ska jobba till 75.

Kommentarer
Postat av: Andreas

Jag håller med. I mina ögon så är detta ett oerhört svek mot arbetarklassen.



Tack vare arbetarklassens förbättrade levnadsvillkor så har vi idag många fler år framför oss efter pensionen än vad vi hade när pensionsåldern sattes.



Liven har blivit mer värdefulla då man har haft tid för annat i livet än bara arbete. Menar verkligen arbetarrörelsen så kallade ledare Mona Sahlin att hon ämnar beröva oss ett helt årtionde av liv?



Klassförrädare är vad du är, Mona!

2009-10-29 @ 22:25:46
Postat av: livelev

Även jag håller med. Det är tamefan på tiden att Köttberget flyttar på sig så att resten av befolkningen också får en chans att bygga upp ett liv.

2009-10-30 @ 01:55:09
URL: http://blogg.passagen.se/livelev
Postat av: Eva-Marie

Håller med dig och det måste väl även ombudsmän och toppskiktet i fackförbunden göra, de går redan vid 60. Ta och skriv motion om det till din fackkongress så det blir jämlikt mellan medlemmar, ombudsmän och trojkan. Såg du på nyheterna igår om allt som sossarna plagierar? De hade en text som var i orginal Beatris Asks!!

vänligen, Eva-Marie

2009-10-30 @ 10:50:52
Postat av: Erik

Om jag känner att jag fortfarande kan bidra med något när jag är i pensionsålder och arbetsgivaren känner detsamma - vad har det med någon annan att göra?

2009-10-30 @ 14:47:14
Postat av: Lasse Strömberg

Jamen, ska vi ha råd att sänka skatter enligt EU:s normer måste vi nog jobba mer, fortare och längre än idag. Att detta gör att fler än någonsin kommer att bli långtidssjuka får vi väl bortse från. Hela politiken idag går ju ut på att bortse från verkligheten, så varför skulle inte sossar göra det också?

:-)

2009-10-30 @ 18:39:25
URL: http://fotolasse.se
Postat av: Nicklas Eriksson

Erik, det har att göra med att du blockerar för någon som bättre behöver din plats. I så fall ska du ges goda möjligheter att starta eget och fortsätta verka, men din plats ska du lämna. Dina farhågor för fritidsproblem får du själv stå för.

2009-10-31 @ 13:51:24
Postat av: Tiger

Nicklas, varför skulle det enligt ditt resonemang vara ok att starta eget efter pensionsåldern?



Någon som säljer sin arbetskraft genom att ha ett eget företag "blockerar" väl också i och med att denne är med och tävlar om den efterfrågan på arbete som finns?



2009-10-31 @ 17:21:25
URL: http://www.moderskeppet.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Knappast på lika villkor. Jag skulle aldrig ta in en entreprenör över 70 år. Folk som är för gamla ska i pension, så enkelt är det. Om inte en enda som slutat skolan finns kvar arbetslös kan vi börja diskutera saken.



Här märks det hur ni borgare luras och bedrar. Ni vill inte alls skaffa jobb åt unga, ni vill bara ha bort LAS så ni kan sparka efter eget skön.

2009-10-31 @ 23:31:31
Postat av: Tiger

Så det är för att de äldre ändå inte kommer kunna vara så konkurrenskraftiga när det gäller att bli anlitade som de kan få möjlighet att driva företag?



Jag tror att väldigt många äldre kommer att vara kvar på arbetsmarknaden framöver. I takt med att medellivslängden stiger är det ju fullt naturligt att även pensionen senareläggs. Läste att barn som föds idag i många fall kommer att bli 100.



Min styvfar har passerat 65 men fortsätter ändå att arbeta som läkare. De kunskaper och erfarenheter en person har samlat på sig under 40 år i ett yrke betraktas ofta som mycket värdefulla av den som anlitar eller anställer. Helt oavsett "fritidsproblem" så är det ur ett samhällsperspektiv stort slöseri att inte ta tillvara de kunskaper som finns hos den äldre delen av befolkningen.



2009-11-01 @ 21:32:45
URL: http://www.moderskeppet.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Det är för att de inte ska sitta som en propp i vägen när vi har en ungdomsarbetslöshet på 25-30%.



Din sidas sätt är att avskaffa LAS, min är betydligt bättre.



Menar du att det skulle vara svårt för en läkare att gå in som konsult i dagens läge? Jag tycker att slöseriet är större med ungdomen jag. Och det lär visa sig i framtiden också.

2009-11-02 @ 20:47:17
Postat av: Will

Nicklas: "det har att göra med att du blockerar för någon som bättre behöver din plats."



Så antalet jobb är statiskt nu?

Betyder det även att du är mot invandring?

I konsekvensens namn borde det ju innebära att de tar svenska ungdomars jobb.



Nej tack, fri invandring och jobba till 75 om man kan säger jag.

2009-11-02 @ 23:18:19
Postat av: livelev

Den stora skillnaden ligger i att den som är runt 60 år har haft många goda år och kan leva ganska gott på sin pension.



På den andra sidan har du de som inte kommer in på arbetsmarknaden, ungdomar OCH invandrare, som genom detta inte omfattas av försäkringssystemen och heller inte är kreditvärdiga.



Man ska vara "liberal" för att inte se vilken som är den solidariska handlingen här.

2009-11-02 @ 23:25:17
URL: http://blogg.passagen.se/livelev
Postat av: Will

Vilken tur att jag inte är "liberal" utan liberal då..

Att tvångspensionera folk vid 60 är ungefär lika solidariskt som att be terminalt sjuka att dö snabbt för att inte ta resurser från andra.

2009-11-02 @ 23:56:00
Postat av: Per

Vad är fdet för människor som vill arbeta så jävla mycket?

Jag arbetar för att leva, jag lever absolut inte för att arbeta.

Folk som lever för att arbeta saknar ju uppenbarligen något i sina liv. Jag litar aldrig på folk som inte har fritidsintressen.

Det är ju samma problem, med de som jobbar övertid jämt och ständigt.

2009-11-03 @ 14:45:09
Postat av: livelev

Will - Det handlar om att dela med sig av resurser till andra som är i stööre behov av dem. Jag förstår att det är en tanke som du har väldigt svårt att anamma.

2009-11-03 @ 20:10:31
URL: http://blogg.passagen.se/livelev
Postat av: Nicklas Eriksson

Nej, Will, du har rätt. Antalet jobb är inte statiskt. Antalet sjunker. Det är därför jag vill ha bort pensionärerna från arbetsmarknaden. Din stupida passus om invandrare ska jag inte låtsas om. Det är ju för många invandrares skull jag vill ha bort de grå pantrarna som sitter och blockar jobben. Men de ska få gå med fet pension, omfördelat från såna som sossarnas favoritkapitalist, Carl Bennet och liknande.



Vad mer kan jag säga. Allt är ju sagt! Thanx, guys!:)

2009-11-03 @ 21:17:55
Postat av: Will

Nicklas, nja de gör dem inte.. de ökar. Fast inte i samma takt som befolkningen, vilket är ett problem. Fast problemet löses inte genom att sparka folk.

2009-11-03 @ 23:05:36
Postat av: Nicklas Eriksson

Alltså är ökningen bara teoretisk. Alltså finns den inte på riktigt.



Nej, allvarligt. Antalet jobb ökar inte alls. Det ser väl jag som är arbetssökande.

2009-11-04 @ 20:48:40
Postat av: Nicklas Eriksson

Alltså är ökningen bara teoretisk. Alltså finns den inte på riktigt.



Nej, allvarligt. Antalet jobb ökar inte alls. Det ser väl jag som är arbetssökande.

2009-11-04 @ 20:48:50
Postat av: livelev

Jasså - antalet jobb ökar?



Fan, har någon berättat det för befolkningen i Umeå? Sedan över halva styrkan sparkades från Volvo för att de skulle ha råd med aktieutdelningarna, så har ytterligare 1000 personer tillkommit på arbetsförmedlingen. Men de räknas väl inte?



Skulle samma sak hända i Stockholm skulle det betyda 20.000 nya arbetslösa där.



En sak till: Om problemet nu skulle vara att befolkningen ökar för fort - vad består den ökningen av? Runt hela landet sparkas lärare med motiveringen att det finns för få barn, så det är väl knappast nativiteten som är orsaken. Vilken del av befolkningen ökar snabbare än antalet nya jobb? Och vad är i så fall din lösning på det, Will?

2009-11-05 @ 07:22:24
URL: http://blogg.passagen.se/livelev
Postat av: Will

livelev, gör dig inte dum. Du kan ju inte mäta Sveriges arbetslöshet i ett företag. Isf tycker jag vi mäter i min kvartersbutik, där har de nyanställt och alltså så finns det ingen arbetslöshet i Sverige. Man mäter självklart i hela Sverige.



Nej problemet är inte att befolkningen ökar för fort, det har jag aldrig sagt. Det är att jobben ökar för långsamt, ett tecken på en lågkonjunktur i kombination med en kvävd arbetsmarknad. Det finns två områden i Sverige idag som fungerar riktigt dåligt. Arbetsmarknaden och bostadsmarknaden, i princip de två hårdast reglerade marknaderna i dagens Sverige.. Inte direkt någon överraskning.

2009-11-05 @ 21:44:43
Postat av: livelev

Will - Jag är inte ett dugg rädd att framstå som dum. Man kan vara dum på olika sätt...



Jag tror allvarligt att de tusen som söker jobb på en arbetsmarknad som redan före massuppsägningarna saknade tillräckligt med lediga jobb högaktligen skiter i hur det ser ut på andra sidan landet. Det ställer inte någon mat på deras bord.



Du skriver i kommentaren till Nicklas att antalet jobb ökar, men inte i samma takt som befolkningen, vilket är ett problem. Hur menar du då? Är det antalet jobb eller antalet befolkning som ökar för mycket? Eller menar du att befolkningen minskar för mycket? Jag fattar inte ditt resonemang.



För övrigt var både arbetsmarknaden och bostadsmarknaden betydligt mer reglerad när vi hade som lägst arbetslöshet och minsta bostadsbristen i det här landet.



2009-11-05 @ 23:34:28
URL: http://blogg.passagen.se/livelev
Postat av: Will

Ja, men frågan är om du håller med Nicklas resonemang att vi ska kicka pensionärerna för att lösa det. Finns det ens 1000 arbetande 60-åringar i Umeå?



Nicklas påstod att antalet jobb minskar. Jag rättade honom och sa att antalet jobb ökar. Problemet är dock att jobben ökar för långsamt. Ingen vill anställa för de har inte råd, eller så vet de inte om de fortfarande kommer ha råd med en extra anställd nästa månad.

2009-11-06 @ 00:26:24
Postat av: livelev

Jag håller helt med Nicklas i detta. Dessutom tror jag att det är väldigt många som inget hellre önskar än att kunna få gå i pension före 65 år, om det bara varit ekonomiskt möjligt för dem att göra det.



Enligt Mona Sahlin och för övrigt en hel radda utredningar de senaste tio åren, så kommer pensionsavgångarna under de närmsta åren att vara så stora att det blir svårt att täcka dem. Då är det rena vansinnet att göra sig av med utbildad och van personal, eftersom denna kompetens kommer att söka sig till andra yrken under tiden.



Men - jag tycker detta är något som vi borde kunna finansiera gemensamt, antingen genom sänkt pensionsålder eller genom statliga bidrag för att kunna behålla personal. Jag tror att det skulle ligga i företagens intresse också, för det kostar pengar att nyanställa och lära upp. Företagsekonomiskt är det mycket bättre att behålla redan utbildad personal.



Till sist: Umeås befolkning är 112.000 personer. Ungefär en femtedel är studenter. Jag tror du klarar matematiken själv...

2009-11-06 @ 09:50:31
URL: http://blogg.passagen.se/livelev
Postat av: johan

Ingen svensk lag har väll någonsin förbjudit pensionerade (-sjuk, -förtid eller -åders) att jobba? Även pensionerade har väll alltid fått jobb? Dagen borgarbrack-politik skapar ju ångest, oro och kalla kårar även hos oss som är friska, jobbade och unga. Ytterst ska väll våra politiker och politiken i sig ta hand om de sjuka, små och svaga. Inte badabastu och käka toblerone med företagspampar och segla iväg på fallskärmar?



Påståendet "vi vill inte tillbaka till en politik där man tvingades till arbetslöshet" är påhittat spöke som aldrig har funnits och det hittades på för dölja den ångest och oro som många av oss känner.

2009-12-08 @ 08:58:40
URL: http://conclamo.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0