Vampyrer och gamla lik... och ett system redo för graven.



Bruna moderater i Vellinge vill inte ha dit bruna barn.

Idag sa min
teamledare (svartfot) något riktigt korkat. Hon är arg på fackklubben för att de vägrar backa på LAS-listan vilket medför omflyttningar. En del av våra kunder förnyar inte kontrakten eftersom de vill ha samma personal och inte se den utbytt så ofta. Det är väl bara att anställa då. Tar man in entreprenörer får man faktiskt räkna med att sånt händer. För övrigt är tanken med hela entreprenadsystemet att man ska byta arbetsköpare ofta, det har Inger Jonasdotter, vampyren med de vassaste tänderna på hela vampyrborgen Almega sagt till mig personligen. Konstig arbetsköparförening som skiter i om de svagaste medlemmarna går under.

Det tycker jag är ett talande exempel på att det (åter) är dags att förbjuda bemanningsföretag och låta kunderna anställa egna.

Jag tycker för
övrigt att Vellingemoderaterna på ett utmärkt sätt illusterar att vi har ett rasistiskt parti som styr regeringen här i landet. Hela naziklabbet borde gå med i Nordiska Rikspartiet. Liken makarna Assar och Vera Oredsson blir nog glada för lite nya medlemmar!

Kommentarer
Postat av: Gryningsräd

"Det är väl bara att anställa då."

Det är nog lite svårare än så. Man sparkar inte för att det är roligt - utanför att man inte ser ekonomin i att ha mer personal än vad man behöver. Har man inte ekonomi i ett företag så går företaget under och då förlorar alla jobbet.



Nu (pga LAS) blir företaget av med kunder, alltså sämre ekonomi än vad annars hade varit fallet. Möjligtvis kanske några ytterligare får gå. Och varför förutsätter du att LAS skyddar de svagare? Det är ju just dom som sparkas ut först (unga, invandrare osv).

2009-11-12 @ 14:12:05
URL: http://www.gryningsrad.se
Postat av: Daniel

Det är intressant detta ang anställda. Dom hade kunnat gå runt vissa regler via en uppgörelse med facket om man har en vettig anledning till detta. Men som sagt. Hade t.ex. ett bolag velat ha kontinuerligtet med personalen så anställer man den. Det är liksom anledningen till att ha anställda. Vill man bara att dom ska jobba vissa tider så kan man vikarieanställa dom. Men vill man ha dom på regelbunden basis utan att vilja förlora dom så kan man anställa dom istället. Det tjänar dom på.

2009-11-12 @ 14:49:01
Postat av: Karl-Fredrik Ängelmark

En högstadielärare till mig arbetade i början av 1990-talet i Vellinge kommun. Han sa att mer inskränkta elever hade han aldrig stött på någon annan skola han arbetat på. Invandrare var "sånt pack som finns på Rosengård" (nu fanns det ett par stycken välintegrerade invandrare i klassen, elever med tyska respektive danska och engelska föräldrar, men de räknades inte som invandrare). När de talade om Malmö gjorde de alltid det med samma termer som en frikyrkopredikant talar om Sodom och Gomorra.



F.ö. är Vellinge, eller det sociala överflödet som jag kallar dem, ett typexempel på en kommun som är förbannat rikt (och utnyttjar kommuner som Malmö genom att pendla dit och slita ned stadens gator och torg utan att Malmö får ersättning för det) och förbannat tråkigt. Jag menar, med så mycket frihet som de skryter med borde den mest fantastiska konst och främsta kulturskapandet finnas där när människan har så mycket frihet att hon kan göra vad hon vill. Men det gör det inte. Krämartänkandet och den likriktning det för med sig dödar all intellektualism.

2009-11-12 @ 17:50:39
Postat av: Nicklas Eriksson

Karl-Fredrik: Det är precis det skithögarna ute i Torslanda vill göra när de vill bilda egen kommun.



Gryningsräd: du har nog inte riktigt läst vad jag skrev. Almega har aldrig brytt sig om LAS under hela sin existens. Knappt några andra lagar heller. Vare sig skrivna eller oskrivna. Dessutom var det inte LAS det var frågan om nu.



Dessutom: orkar man gnälla över att det går dåligt för entreprenörerna man har valt att outsorca till (du vet, det är inte länge sedan bemanningsbolag var förbjudna) så att man inte får ha samma personal i kåken är det nog det man får göra. Har man så usel ekonomi att man inte kan anställa några underbetalda städare har man ändå inget på marknaden att göra.



Unga är astronomiskt mycket starkare än äldre på arbetsmarknaden. I alla fall i min bransch som finns eftersom den sliter ut människor. Jag har under mina fyra år in office varit med om massor av försök från arbetsköparen att finta bort 55+-are med allt sämre ork, rygg och knän för att ta in artonåringar. Men den gubben går inte. Den gick inte med mig och den går inte med min efterträdare (som jag uppfostrade NOGA på den punkten; dög de en gång i tiden så duger de till pension också).



Daniel: helt korrekt!

2009-11-12 @ 19:08:13
Postat av: Gustav

Jag måste säga att jag funderar lite på Vellingemoderaternas... sociala sammansättning, skall man kanske säga? Eller något.



I TV-inslagen därifrån har det ju inte direkt varit väluppfostrad övre medelklass eller överklass som stått och skränat på stormöten och tjatat om flyktingar, utan tja, jag vet inte, (rika?) pensionerade bönder eller något i den stilen? Man brukar ju faktiskt kunna höra och se nästan direkt på folk om de är kommer ifrån sedan gammalt förmögna förhållanden och till kännetecknen hör i de flesta fall inte burdus främlingsfientlighet och öppet hatiskt beteende på allmän plats. Tvärtom.



Vad är det för ställe egentligen? För mycket resurser och för lite vett på en och samma plats? :p



Sen kan jag ge ett medhåll från liberal synvinkel om att entreprenad inte är en lösning som funkar överallt och det är rätt tydligt att folk ibland lurar sig själva när de byter ut vanlig personal mot inhyrda.

2009-11-12 @ 22:54:32
Postat av: Nicklas Eriksson

Rika lär de ju vara med tanke på kommunens medelinkomst.



Ja, först och främst blir det ju mycket dyrare i längden att lägga ut städet på entreprenad. Det är inte så att vi gör ett dugg gratis direkt. Hade jag varit anställd av kunden hade jag lagt 400 kvadrat polish under arbetstid häromveckan. Nu gjorde jag det på kvällstid, kostade runt 300 kronor i grund plus material och allt inräknat plus extra påslag för OB och övertid. Kostade en bra slant det.

2009-11-13 @ 18:17:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0