Nej, jag tar det inte.


Igår var jag på
anställningsintervju på en bostadsrättsförening i en kranskommun. De jag träffade var två medlemmar i styrelsen. Det var meningen att jag skulle ersätta en anställd kille som arbetar som fastighetsarbetare där. De vill säga upp honom på "personliga problem", det berättade hon som skulle bli min chef ingående för mig. Hon talade om precis vilka problem de hade haft med honom, och den andra tanten berättade att hon trodde att det berodde på att han var utländsk man och att de var kvinnor. De ville också bara slänga sakerna som låg i ett förråd efter en vräkt boende fast lagen säger att de är skyldiga att förvara det i sex månader om det inte avhämtas.

De ville att jag skulle
starta egen firma och ta driften på entreprenad. Detta för att kunna säga upp fastighetsarbetaren, arbetsbrist liksom...

Aldrig att jag tar det.
Om de sitter och sladdrar så mycket om en som de redan har anställd för en utomstående, hur mycket ska de då inte kunna sitta och sladdra om en entreprenör för gud vet vem? Hmm? Tack och lov att jag inte sade upp mig från min gamla tjänst när jag började utbildningen, jag är ju inte i en sådan situation att jag är tvungen att ta vilket arbete som helst! Sällan varit så tacksam för mitt städkneg som när jag gick från den där BRF:en!

De var inte mer intresserade av att veta vad jag kan mer än om jag kan byta en kran. Det kan jag, men det tar nog hela dagen första gången på fältet. Det är inte så viktigt, min stora kompetens ligger på att göra nyckeltalsanalyser och därigenom sänka driftskostnader, stärka kundrelationen samt miljö- och ekonomiarbete.

Hon ringde idag
och ville erbjuda mig kontraktet, men jag sade nej med hänvisning till att jag inte ville starta något företag. Efter ca tjugo minuter ringer hon igen och berättar att hon pratat med deras arbetsköparorganisation och hade kommit fram till lösningen att jag skulle ta det på entreprenad bara en viss tid så att de skulle kunna säga upp fastighetsskötaren! Sedan skulle jag kunna bli fast anställd! Makalöst fräckt! Tror någon att jag nappade på det? Nej såklart gjorde jag inte det. Jag vill arbeta med det jag är utbildad till, och få erfarenhet, men inte till priset av så totalt oseriösa chefer. Då frågade hon om jag ville jobba extra hos dem! Inte heller det tog jag.

Det enda som saknades för att göra bilden av komplett avsaknad av oseriös förvaltning komplett vore att de ville betala mig svarta pengar.

Åh, jag skulle få de 23000 jag begärde i lön.

Det finns många BRF:er i Sverige som fungerar hur bra som helst. Jag tillåter mig att tvivla på att det kommer funka så där jättebra på personalsidan i just den här i framtiden.

Kommentarer
Postat av: Martin

Fler folk borde ta denna demotivator till sitt hjärta:

http://images.despair.com/products/demotivators/dysfunction.jpg



Det är aldrig ens fel att två träter, som vi säger här i Sverige.



Bra du kunde säga nej. Men man tänker på alla som tvingas att underminera solidariteten arbetare emellan på det viset. Som tvingas av sin nöd till sådant, som övertalas/luras av bemanningsföretag mm. För trots att du sa nej, så vet vi att någon kommer förmodligen tvingas gå med på sånt, för sig och sin familjs överlevnad. Tragiskt.

2009-07-08 @ 22:11:59
Postat av: Fredrich Legnemark

Rätt agerat, att döma av deras jargong är risken att du skulle hamnat i mottagande ända av samma problem och jidder i slutändan och utan anställningstrygghet. Sånt ska man inte acceptera.

2009-07-08 @ 22:58:03
URL: http://fredrich.vansterboras.se
Postat av: Per

Varför är arbetsgivare sådana klåpare när de ska säga upp folk. Det är ju hur lätt som helst att säga upp folk om man följer reglerna. Men nej, då blir det krångligt. Samma människor vet fanimig allt om olika idiotiska ekonomiska termer, aktier osv. Men att läsa LAS och sen bete sig som folk, det går inte. Jävla pack. Bra att du inte tog jobbet.

2009-07-09 @ 02:40:51
Postat av: Robin

Bra kamrat. Arbetsköparen får inte ställa oss mot varandra.

2009-07-09 @ 07:14:19
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja, det värsta var ju att de stod i nästan konstant telefonkontakt med arbetsköparorganisationen och därifrån fick det ena dumma tipset efter det andra!

2009-07-09 @ 16:37:03
Postat av: Daniel

Det är intressant att dom inte vågade ta konflikten med killen istället.

Men man blir inte förvånad. Hade dom skött det snyggt så hade dom kunnat bli av med honom hur lätt som helst, bara man har en vettig anledning.

Men att han är utländsk är ju inte en giltlig anledning precis.

2009-07-09 @ 17:00:33
Postat av: Nicklas Eriksson

Nä, det var inte bara det, de hade nog säkert haft problem med honom, han var mycket sjukskriven. Men jag tillåter mig att tro att jag vet så mycket om arbetspsykologi att man lätt blir sjuk av usel arbetsledning.

2009-07-09 @ 21:04:33
Postat av: Malin

Hej!



Jag håller med om att det var bra att du inte tog jobbet.

Brf överhuvudtaget är ett spännande fenomen. En förening med ganska mycket ansvar kan bestå av folk där samtliga inte har någon som helst föreningsvana innan, eller har en aning om vad stadgar innebär.

2009-07-10 @ 09:43:41
Postat av: Daniel

@Niklas.

Det kan jag säkert tro. Vissa människor är inte passande som arbetsgivare.

Men det finns fortfarande goda chanser att avskeda någon bara man hade haft goda kontakter med facket. Hur ska man kanske inte gå in på för man ska ju inte ge tips till folk.

Sedan verkar det som om dessa människor inte haft så goda kontakter med facket om detta ens varit inblandat.

2009-07-10 @ 10:48:32
Postat av: Nicklas Eriksson

Tro mig, Daniel, de har inte goda kontakter med facket. De har nog inte så goda kontakter med någon.



Malin: i min klass gick det en tjej på nitton år som var tvungen att gå in som ordförande när hennes BRF:s gamle ordförande fick flera år på kåken för att han hade svindlat bort nästan alla pengar som BRF:en ägde.



Hon anställde sig själv på heltid. Snyggt, liksom.

2009-07-10 @ 17:45:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0