Gör om den svenska namnlagen!

Jag anser att den svenska namnlagen, en av rikets mest rigida och stelbenta lagar bör skrivas om så att man får ta sig exakt vilka namn man vill (ja, även Adolf Hitler om nu någon skulle vilja det), ta bort de namn man fick som barn som man inte trivs med (ajöss mitt fula förstanamn!), även innan arton!

Argumenten mot detta brukar vara:


* Sårade föräldrar? Ha! Jag mer eller mindre tvingades konfirmera mig mot min vilja med det känslomässiga utpressarargumentet "tänk på mormor". Det är betydligt bättre att de lider av att jag tar bort det fula namnet än att jag lider av att bära det!

* Mobbing i skolan?
Bah! Jag  blev mobbad från första dagen i förskolan till nian då jag var nära att mörda min värste plågoande, och inte en enda gång var något av mina namn en orsak.

* Traditioner!
Okej, släpp sargen och kom in i matchen! Vad har vi för traditioner som dör av att man får heta vad man vill? Redan nu finns det knappt en unge som döps till ett namn med å, ä eller ö i, så vad tror ni det kommer att bli för skillnad?

Det skulle för övrigt
förenkla saker betydligt för alla svenskar med utländsk bakgrund. Min svärmor har tre efternamn varav två gäller i Sverige men inte det tredje, det gäller bara när hon är i Chile. Men då gäller inte det andra efternamnet. Tror jag...

Östafrikaner får ofta sin pappas förnamn som efternamn, här i Sverige är det bara avklippt av den stela namnlagen. Här ska alla ha samma efternamn i en familj, annars jävlar i helvete blir det kaos på Skattemyndigheten!

Transpersoner får inte
heta vad de vill och tvingas ofta ta de i sammanhangen rätt förnedrande könsneutrala namnen "Kim" och "Mattis".

Nej, ändra nu namnlagen duktigt så att man får döpa sig till Josef Stalin, Andrej Chikatilo, UNA-bomber eller Margaret Thatcher om man skulle vilja det!

Kommentarer
Postat av: rommedahl

Jag håller helt med men vill ha ett undantag.

I Göteborg så måste alla heta Glenn.

2009-07-29 @ 01:15:56
Postat av: Nicklas Eriksson

Det stämmer inte riktigt utan gäller bara de som håller på blåvitt.

2009-07-29 @ 11:38:15
Postat av: Jimmy Windeskog

"ja, även Adolf Hitler om nu någon skulle vilja det"



Faktum är att det på 80/90-talet huserade en galning i Stockholms närradio som på allvar försökte byta namn till just Adolf Hitler, men nekades.



Själv ser jag inga seriösa skäl i att ändra dagens lagstiftning på området.

2009-07-29 @ 16:04:47
Postat av: Kristina

Det absolut fånigaste tycker jag är att pojk/flicknamn på "fel" kön avslås som stötande. Kom igen! Ska statliga myndigheter bidra till heteronormativiteten och förtrycket av transpersoner? Det är illa nog som det är.



Jag har på allvar funderat på att försöka lägga till ett killnamn på mig själv, på ren jävulskap haha

2009-07-29 @ 17:22:20
Postat av: Jimmy Windeskog

"Jag har på allvar funderat på att försöka lägga till ett killnamn på mig själv, på ren jävulskap haha"



Så bildat och moget uppträdande!

2009-07-29 @ 18:27:26
Postat av: Nicklas Eriksson

Kristina: man kan ju göra som Kitty Jutbring och ta sig ett namn som Skura bara för att. Jimmy, det är ju inte alla som har den föresatsen, alltid. Försöker man alltid med att framstå som sådan blir det lätt lite skitnödigt.

2009-07-30 @ 14:03:09
Postat av: Jimmy Windeskog

När det gäller könsbyten kan jag se behovat, annars handlar säkert de flesta av ansökningarna om rena provokationer. Provokationer skall man givetvis inte ta hänsyn till.

2009-08-01 @ 17:27:18
Postat av: Kristina

Jimmy: Jag förstår inte alls vad det är för omoget i att vilja jävlas med byråkratiska heternormativa myndigheter (i synnerhet skatteverket, den störst malande byråkratiska kvarnen). Jag har ett seriöst syfte, och det är att om många vill byta till motsatt kön-namn så blir det ett så pass stort tryck (förhoppningsvis) att folk som verkligen behöver det, som transsexuella, kan få göra det utan allt idiotstrul som finns idag.

2009-08-01 @ 22:41:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0