Vem är Mohamed Omar?

Är det någon som kan berätta för mig vem den här Mohamed Omar som tydligen kommit ut som islamist är? Dilsa Demirbag-Steen är skitförbannad på honom och det gör att jag blir intresserad. Jag gillar när hon är förbannad.

Sitter och lyssnar på partiledardebatten
från riksdagen nu. Borgarna kan bara inte begripa att köpfesten är slut, och det är därför vi måste sänka lönerna för dem så att de får insyn i hur det är att vara fattig i landet Sverige under deras styre 2009.

Men det är å andra sidan inte många sossar nuförtiden som kan heller. Skillnaden är att de i alla fall försöker sätta sig in i saken lite mer. Nej, ärligt, ingen folkvald borde få tjäna mer än en grundlön på 30000 kronor för de som suttit allra längst i riksdagen. Därefter borde de få OB, övertid m.m. precis som vi andra. Skulle vara intressant att höra dem komma med den gamla drapan om att de alltid är i tjänst efter det. Dessutom ska vi ta ifrån dem alla former av fallskärmar, och de skulle vara hänvisade till AF vid arbetslöshet precis som de som de styr över.

Men det var ett sidospår. Vem är Mohamed Omar och vad är han känd för?
 

Kommentarer
Postat av: Rommedahl

Jag gillar sidospår.



Kan till viss del hålla med vad det gäller lönerna mm som politiker har beviljat sig själva. Det är litet av en politisk industri. Valsystemet och parlamentets utformning för att riksdagsledamoten har ett incitament att hålla käften och alltid hålla sig till partilinjen. I alla fall utåt sett.

Men jag är lite ambivalent. Jag kan både se en fördel med att ge ledamöterna skyhöga löner så att ingen tvekar till att bli politiker för att denne får gå ner i lön.

Men att riksdagsledamöterna inte har någon lön alls skulle också vara intressant. Att istället partierna får hjälpa sina ledamöter eller om de jobbar pro bono.



Sedan så har partierna ökat sina egna bidrag och det är väldigt intressant. Jag skulle vilja veta hur mycket partierna har använt dessa pengar. En del ersätter ju minskade inkomster ifrån medlemsavgifter men det är ju i sig problematiskt.



Vad det gäller Mulla Omar så är han med i ett inslag på Studio Ett som sändes för någon dag sedan.

2009-01-14 @ 12:16:11
Postat av: Joakim

Mohammed Omar är chefredaktör för muslimska kulturtidskriften Minaret, och har ofta hörts i radio som en moderat (i betydelsen måttfull) muslimsk röst. Det var inte utan att man höjde rätt bra på ögonbrynen när han nu gick ut och sade sig vara islamist och stödde Hamas.

2009-01-14 @ 13:48:39
Postat av: Daniel A

http://jinge.se/mediekritik/gaza-brinner-av-mohamed-omar.htm

2009-01-14 @ 14:30:09
Postat av: Gustav

Är han inte poet eller något i den stilen? Någon slags halvkänd kulturpersonlighet i alla fall. Jag tror inte han rankar så högt på listan över reellt inflytelserika aktörer i samhället. :)



Det är intressant det här med ersättning för politiker och hur man skall lägga upp det. Exempelvis är det märkligt med den här garantin och avgångsvederlagen de uppbär, eftersom riksdagspolitiker oftast verkar ha rätt lätt att komma in på nya jobb antingen direkt genom eller beroende på det kontaktnät de kan antas ha. Men det var som sagt ett sidospår.

2009-01-14 @ 16:29:53
Postat av: Nicklas Eriksson

Okej, tack. Jag har lyssnat på det inslaget i Studio Ett nu, och han verkar vara en rätt stor kulturkuf, eller i alla fall hårt kramad av kulturetablissemanget. Men är han mulla..? Så fattade inte jag det. Han hade väldigt dåligt på fötterna, duckade en massa frågor och var i allmänhet rätt dåligt påläst tyckte jag man fick intryck av.

2009-01-14 @ 19:48:08
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Gustav Landström

Läs Mohammeds inlägg i Expressen här istället.

Postat av: Nicklas Eriksson

Ah, ja det var annat. Han kanske är som jag, dålig i debatt i talad form, bättre i skriven.



Men att ta steget till politisk religion är bara dumt. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: religion är en privatsak som inte hör hemma i politik alls. Oavsett tomte man tror på.

2009-01-14 @ 23:16:24
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Gustav Landström

Nej det är inge som säger att han är klockren. Men han är fan så mycket bättre än Dilsa Demirbag-Steen som är islamifob av stora mått.

2009-01-15 @ 20:47:59
Postat av: Nicklas Eriksson

Jag skulle säga att de är ungefär lika illa: Demirbag-Sten tycker att en del människor är mindre värda än andra på grund av deras religion (och säkerligen också härkomst) och det gör islamister också. Det finns INGET gulligt med religion i politik, det ska hållas INNANFÖR hemmets väggar.



"Religion är ett opium för folket".



Oavsett vilken.

2009-01-15 @ 21:13:09
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0