Vänta här nu... Det är något med den här artikeln!

Jag funderar lite grann på fallet med artonåringen som är familjehemsplacerad hos en familj där mannen tidigare varit "tredje högste chef" inom Original Gangsters, den göteborgsbaserade kriminella gruppering som leds av Denho Acar som sitter och lever fint i Turkiet. En position som mannen nu betalat sig fri från. Det skiter Aftonbladet glatt i, de friskar på med rubriker som "Gangsterboss" och "ligaledare". Han borde stämma tidningen för ärekränkning.

Nu har socialtjänsten kovänt, först skulle man ta artonåringen därifrån med omedelbar verkan när man fick reda på mannens i familjen bakgrund.

De funderingar som
dyker upp hos mig är:

Nummer ett - är inte en artonåring i Sverige myndig? Får inte han bo där han vill om det är okej med familjen? 

Nummer två - verkar som om svensk socialtjänst har börjat fatta något någon enda gång. Att sätta en strulig sjutton-artonåring hos en person som tidigare varit i skiten själv, men fattat, vänt sig 180 grader och börjat leva ett hederligt liv kan vara exakt vad som behövs för att rätta upp killen. Att han sedan får arbeta med kroppen i mannens bilglasmästeri är också suveränt! Det kommer att betala tillbaka sig så otroligt mycket till samhället.

Det är nog faktiskt
en av de få saker som den borgerliga regeringen har gjort rätt, att återinföra yrkesskolan utan dessa sjuka krav på betyg i de teoretiska ämnena. Jo, sjuka krav. Att uppnå ett Godkänt i matte B kan för vissa i den åldern vara lika med att ta sig simmande till månen. Det går helt enkelt inte. Inte i matte A heller för många.

Jag vet, för jag
var en av dem. Hade jag sluppit sossarnas enfaldiga krav på "alla ska ha godkänt i kärnämnena" (de övriga kärnämnena har jag minst VG eller fyra i) så hade mitt liv innehållit en bra bit mindre kajkande på komvux, kurser på universitet och andra boguskurser för att fylla ut tid. Jag hade kunnat gå direkt in på en yrkesutbildning och sedan ut i arbete.

Först nu, vid 35 års ålder har jag insett var knutarna i matten sattes fast av ett ofullständigt lärosystem tidigare i livet för min del och jag har godkänt i såväl fysik som VG i företagsekonomi.

Det borgarna inte gör bra
, för inte mycket de gör är ju det, är att försvåra vidareutbildning om man skulle komma underfund med att det är vad man vill.

Jag hoppas att allt
löser sig för den här killen som blev fosterhemsplacerad hos en så farlig man som "OG:s tredje chef" i Sverige".

Kommentarer
Postat av: Per

Jepp, yrkeslinjer och sedan komvux om man skulle ångra sig senare i livet. Om sossarna bara hållit den linjen och inte fått för sig den här iden att vi alla ska bli medelklass, så tror jag att de inte förlorat de senaste valet. Om de sen inte ställt upp på Mps idioti om blyförbud och varit mer öppet vänligt inställd till motorsport, så hade man nog haft egen majoritet. Det finns fortfarande fler som gillar jakt/skytte och motorsport än det finns akademiker.

2009-01-19 @ 04:33:22
Postat av: Nicklas Eriksson

Så sant som det är sagt.

2009-01-19 @ 08:02:22
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0