Liberal redaktion ger munkavle om Gaza!

Jag antar att journalisten på liberala Göteborgs Posten Gert Gelotte nu omedelbart kommer att stämplas som kommunist och antisemit av de tröttsamma brunliberalerna som krigar för fullt på internet.

Han vägrade nämligen att
skriva positivt om Israel efter att ha varit i Gaza och sett folkmordet med egna ögon. För det belades han med munkavle av Stampen Media som äger GP, och av Peter Hjörne, ägare och politisk chefredaktör, själv.

Gert Gelotte borde ha haft
med sig Per "Lösningen på muslimfrågan" Gudmundson, Dick "Bomba för fred är rätt väg att gå" Erixon och Dilsa "Krig är alltid den bästa utvägen" Demirbag-Sten på den resan. Åsynen av barn som smält av vit fosfor kanske kunde ha lugnat även de tre krigshetsarna? Eller det tror jag inte.

Vad har Sveriges samlade liberalkår att säga till sitt försvar? En av deras omhuldade politiska redaktioner har helt enligt bästa Sovjetiska modell lagt munkavle på en journalist som ville ha fram en sanning som inte passade politiken. Det är inte första gången det händer på en politisk redaktion, inte sista heller, men liberalerna ska alltid framstå som så jävla oskyldiga.

Upp till svaromål nu, oh ye skenheliga!

"Det är inte bara bildjournalistiken som är pressad. På PK Västs (Publicistklubben, min anm.) fullsatta januarimöte avslöjade GP:s ledarskribent Gert Gelotte varför läsarna inte längre får veta vad han tycker om Israels agerande i Palestina.

 

Helsingborgs Dagblads kulturchef Gunnar Bergdahl var tagen av vad Gert Gelotte berättade.

 

- Jag blev väldigt berörd. Det var strongt att berätta. Samtidigt känner man den största oro för hur Sveriges näst största morgontidning styrs opinonsmässigt. Det är bara att hoppas att Stampenimperiet inte växer ännu mer, sa Gunnar Bergdahl innan han tog över som debattledare på den del av PK-mötet som handlade om bildjournalistik.

 

Uppgifterna om Gerts Gelottes konflikt med GP:s huvudägare och politiske chefredaktör Peter Hjörne har cirkulerat i journalistkretsar en längre tid.

 

Nu pratade GP:s ledarskribent öppet om hur han själv ändrade sin världsbild efter en resa på Västbanken, och han gav sin version av varför han inte längre skriver om saken i GP.

 

Konflikten uppstod redan efter att Gert Gelotte skrivit den första av fyra krönikor efter sin Palestinaresa. Det var fyra texter som bröt mot GP:s traditionellt Israelvänliga linje på ledarsidan.

 

- Det blev ett herrans liv. Peter Hjörne blev väldigt upprörd. Jag vet inte, men jag tror att han tillät mig att publicera alla fyra artiklarna eftersom det redan var känt bland andra journalister att de var planerade, sa Gert Gelotte.

 

- Peter pratade allvar med mig i telefon. Det var ett antal samtal på ledarredaktionen. Det pågick under lång tid. Jag tyckte länge att jag befann mig i någon sorts limbo. Jag visste inte vad jag fick skriva, och vad jag inte fick.

 

För att testa gränserna skrev han en artikel som, enligt hans egen uppfattning, enbart byggde på offentliga fakta från FN och det svenska utrikesdepartementet. Den fick inte publiceras och det blev nya samtal med Peter Hjörne.

 

- Slutresultatet blev att jag hade att välja mellan att ställa upp på GP:s linje och att inte skriva alls. Då har jag valt att inte skriva.

 

- Förstå mig rätt, jag anser inte att jag är illa behandlad. Ledarredaktionen är en väldigt trevlig arbetsplats. Och arbetar man där får man göra valet, antingen ställa upp tidningens linje eller inte skriva. Det är inte synd om mig, möjligen om GP:s läsare.

 

Gert Gelotte berättade också om sin inre resa när han omvärderade synen på Israel-Palestina-konflikten.

 

- Jag levde i villfarelsen att det största hindret mot en tvåstatslösning var palestinsk terrorism. Men man behöver inte resa länge där nere innan man förstår att det är helt fel. Sedan börjar man fundera över sig själv, hur har jag kunnat leva så många år i tron att det är offrets fel? Det är aldrig offrets fel. Och här är det tydligt vem som är offret.

 

Vad skulle då Gert Gelotte vilja skriva om Israel-Palestina-frågan, om han fick?

 

Mycket, framgick det av samtalet med PK:s styrelseledamot Karl-Axel Jansson. Så här svarade Gert på frågan om hur konflikten skulle kunna få ett slut:

 

- Jag hyser ett orealistiskt hopp om att Barack Obama skall ha fattat vad det handlar om. Det är bara USA som har makten att tvinga Israel att lämna Västbanken och bryta blockaden av Gaza. Det är där man måste börja.

- Israel måste tvångsförflytta en halv miljon bosättare som ockuperar 40 procent av Västbanken. Det är den enda lösningen. Annars finns ingen fred i sikte. Då slutar det med att den ena parten gör slut på den andra."

 Även Lasses Blogg skriver om det här.


Kommentarer
Postat av: Lasse Strömberg

Egentligen är det ju inte så underligt att en ledarskribent får order om vad han får tycka i sina skriverier på ledarsidan. Den verkligt stora skandalen tycker jag är att Gelotte vittnat om att Hjörne tydligen lägger sig i vad som får skildras om Israel-Palestina-Gaza på nyhetsplats. Det är den verkliga skandalen!

Jag frågar mig vad tidningens läsare säger nu när de kanske blivit informerade?

Samtidigt visar den här fadäsen från Hjörne att bloggosfären har viss betydelse, för hade det alls blvit känt om inte bloggarna (eller internet) funnits?

2009-01-23 @ 16:48:27
URL: http://fotolasse.se
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja det är det jag menar också. Jag läser tidningen, men tyvärr betalar jag aldrig för den, så jag kan inte påverka så mycket genom att säga upp min prenumeration eller så.



Bloggosfären har oerhört stor betydelse, i alla fall för spridandet av sådana här saker. Medlemmar i publicistklubben har ju tydligen gått ut med saken redan i alla fall, men frågan är om det hade fått spridning annars.

2009-01-23 @ 17:47:05
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Ingela

Jasså Gert Gelottes är belagd med munkavle, sorgligt! Jag har också med glädje följt hans spalter och varit mycket glad över hans stora kurage. För ett år sedan under kulturkalaset var jag på ett seminarium i domkyrkan, som jag sammanställt på denna sida http://mangreligiost-centrum.bloggagratis.se/2008/10/27/1058704-domkyrkan-i-goteborg-kulturkalaset-080814/ Det är inte bara hans ställningsstagande i Libanonkonflikten utan hans självständighet som alla journalister borde ha som är iögonfallande.

Ingela

2009-10-09 @ 13:29:57
URL: http://salig.bloggagratis.se/
Postat av: silly

gud vilken seriös blogg! Roligt

2009-10-09 @ 13:48:29
URL: http://sillyhilton.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0