I kungens stora slott

Det bara slog mig sådär i all hast på kvällen att av 4762 som har röstat på dn.se tänker i denna stund 41% utnyttja det fina lilla överklassavdraget som den wunderschöna regierungen unter Veltmarschalk Reinfeldt satt ihop och skaffa sig en alldeles egen liten piga! Tänk vad skönt för corporate piffiga 43-åriga nyblivna mammor att slippa ta i de "schitiga" blöjorna! Vilken dröm för den uttröttade husfadern att få komma hem till en ren bostadsrätt i city efter en hård arbetsdag på Handels eller Börsen!

Kan inte låta bli att lägga in
en fin gammal text om hur underbart det är att det vackra folket skapar arbete åt plebejerna som jag fick lära mig när jag var liten.

"I kungens stora slotts stora, stora, stora kök, där finns en liten, liten , liten piga. Hon alltid har så brått för där är så mycket stök och jämt ska hon för all vackert niga. Och bannor utav alla hon måste ta emot, för jämt är lilla näsan så rysligt svart av sot och tidigast av alla hon stiger ur sin säng, och sen går hela dagen lång ut i ett enda fläng.

För först ska kungens krona hon göra riktigt fin, hon gnider den med putset blanka lätta. Och sen på huvudknoppen av drottning sura-min ska lock peruken riktig rätt hon sätta. Och sen går hon och väcker prinsessan Ädelknopp och tittar efter att snällt hon stiger upp. Och sedan under dagen hon har ett fasligt sjå att lära allra, allra minsta lilla prinsen gå.


Och hon ska sopa trappan och hon ska skura golv och hon ska bära slask och ved och vatten. Hon kommer ej i säng förrän klockan slagit tolv och då så får hon ligga brevid katten. Men hon är aldrig ledsen fast det är mycket knog, hur än det går i livet så klarar hon sig nog. För se hon går och sjunger så glatt vad än hon gör, ty kungens lilla piga har ett strålande humör.
"

Vänta bara tills lilla pigan fått sig en marxistisk skolning. Vidrig sång. Den ska jag lära mina barn också.

Kommentarer
Postat av: Calle

Jag hade först tänkt skriva ett seriöst svar, men din kläm om "schitiga" blöjor var så härlig att inlägget får passera :P



Här är en iaf mycket intressant nyhet! Israel, som brukar kallas för mellanösterns enda demokrati, förbjuder två arabiska partier att medverka i valet i februari! Man får tydligen inte opponera sig mot landets försvarspolitik?



http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3654866,00.html

2009-01-12 @ 23:36:30
Postat av: Marcus

Klagande ifrån avundsjukans ideologi.

2009-01-13 @ 00:18:22
Postat av: Daniel

Vågar man ge nycklarna till sitt hem till en piga med marxistisk skolning hoho...

2009-01-13 @ 09:02:38
Postat av: nicklas eriksson

Javisst, Marcus. Eller också är det känsla för rätt och fel.

2009-01-13 @ 13:07:17
Postat av: joel

Den sa kallade "överklassen" blir ju fortfarande bestulen av staten för att de har fräckheten att anställa nagon. Ett sant här avdrag innebör ju egentligen bara att folk blir mutade med sina egna pengar.

2009-01-13 @ 14:25:29
Postat av: Stefan S

Det är dock konstigt att jag inte ser något klagande över ROT-avdraget, är det skillnad där? En rörmokare som byter toalettstol, eller en städerska som städar den???

2009-01-13 @ 17:25:41
Postat av: Nicklas Eriksson

Stefan, det är fet jävla skillnad min vän. Kan du byta toastol själv? Kan du bila upp din vägg, ballofixa ett rör och sedan laga väggen igen? Kan du avgöra om en lutning är rätt eller fel? Kan du kalibrera ett flöde genom en kanal så att det blir optimalt anpassat till rummet det ska serva?



Nej det kan du inte. ROT-avdraget är därför mycket bra.



Kan du städa själv? Ja det kan du. Hinner du inte så bor du för stort. Orkar du inte får du hemtjänst.



Enkelt.

2009-01-13 @ 18:12:43
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Nicklas Eriksson

Daniel: det är tur att marxistisk skolning inte syns på utsidan då. Eller du kanske tror att alla palestinasjalar med svart kajal som springer runt på stan har marxistisk skolning?



Sorry min vän, de av oss som är skolade visar sällan upp det. Det finns en del, men de flesta gör det inte.

2009-01-13 @ 18:15:03
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Sebastian

Förutom du Nicklas! Du som visar upp det genom att ha världens bästa blogg!



Ja, jag smörar :)

2009-01-13 @ 21:07:50
URL: http://jagkanbetemig.blogg.se/
Postat av: Nicklas Eriksson

Ha ha, man får tacka för berömmet. Men jag går inte runt i någon sorts klädsel som Daniel skulle kunna koppla samman med någon som har marxistisk skolning, snarare tvärtom. De flesta som ser mig tror nog att jag är någon sorts övervintrad nittiotalsnasse med svart hood, svart bomberjacka jeans och kängor/sneakers.



Daniel är nog rätt dum om han tror att skolning syns på utsidan.

2009-01-13 @ 22:13:44
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Daniel

Nicklas Eriksson> Nej du missuppfattade mig. :( Språkliga nyanser går inte så bra fram på internet. Fanns någon kampanj förut av någon grupp som kallar sig för nyckelpigorna eller något liknande. "Vill de rika verkligen ge oss nycklarna till sina hem?" Vi är på samma sida (tror jag ialf), förutom i fildelningsdebatten möjligtvis.



Jag är högst medveten om att skolade marxister i regel inte klär sig i palestinasjal och kajal.

2009-01-13 @ 23:08:33
Postat av: Nicklas Eriksson

Ah, okej Daniel, då missuppfattade jag dig. Sorry. Du har rätt i att nyanserna mattas av i skriven form.



Om vi säger såhär: är du inte höger så befinner vi oss nog i alla fall på samma sida:)



Joo, det finns EN DEL skolade marxister som klär sig så, men de är fan få, ha ha!

2009-01-13 @ 23:14:35
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Daniel

Är väl mest folk som gillar Broder Daniel och Kent som klär sig så skulle jag tippa på.



Nejrå, jag starkt positiv till klassernas gemensamma undergång och för byggandet av ett nytt samhället som utgår från att göra livet så najs som möjligt för oss människor i vår nya klassfria gemenskap.

2009-01-13 @ 23:24:52
Postat av: Stefan S

Nej, det kan jag inte. Det har du helt rätt i.



Men jag kan tapetsera, måla huset, lägga golv, bygga kök. Det gjorde jag för två år sedan (inte måla huset, det ska jag göra till sommaren. Om inte rotavdraget gör att jag tar in en målare)



Jag använder mig inte av städhjälp, men jag tycker att avdraget är lika bra som rot-avdraget och att man inte kan klanka på den ena utan den andra.



Eller är yrket som lokalvårdare så totalt okvalificerat att vem som helst kan klara av det? Så tolkar jag din kommentar. Att jag kan städa själv, alltså.

2009-01-14 @ 10:15:46
Postat av: Nicklas Eriksson

Jag önskar dig lycka till med det.



Ja, yrket som städare i hemmet är så okvalificerat att vem som helst som inte har allvarliga funktionsnedsättningar klarar det. Min rätt svårt parkinsonsjuke far och min fibromyalgidrabbade svärmor sköter sina respektive hem på ett fullständigt oklanderligt sätt.



Ja, du kan fan i mig städa själv. Jag har arbetat som städare sedan jag var sexton år och är studieledig från min heltidsanställning som just städare. Det är 19 år i branschen mannen, och jag tycker mig nog vara kompetent nog att säga detta: du kan städa ditt eget jävla hus.



Misslyckad städning leder inte till att du inte kan bo i huset förrän efter ett par decennier. Det kan en misslyckad hemmafixning göra på ett par minuter.



ROT-avdraget är jävligt bra. Och då bor jag ändå i hyresrätt!

2009-01-14 @ 10:30:11
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Stefan S

Jag håller med, ROT-avdraget är jävligt bra, men det är synd att det ska behöva finnas. Det pekar på ett systemfel, att folk ska få göra 50% avdrag för att ha råd att anlita en hantverkare.



Hushållsnära tjänster tycker jag är lika bra, fast systemfelet föreligger ju även här. Något som bara rika har haft råd med tidigare har idag nästan alla råd med om man bara vill.



Givetvis kan jag städa mitt eget hus, men jag hade gärna haft städhjälp. För i mitt fall tycker jag det är roligare att leka med mina barn på kvällarna än att dammsuga eller tvätta kläder. Om någon har gjort det hos mig på dagen medan jag har jobbat och barnen varit på dagis, så har jag gjort både mig och den som städat en tjänst. Jag har frigjort tid till roligare saker och den som städat har tjänat pengar till sitt uppehälle.

Det är mitt perspektiv och jag tycker inte att en städerska/städare är mindre värt än ett, säg hamburgerbiträde, som inte heller behöver allt för mycket utbildning, (OM man nu ska säga vad folk är "värda". Jag har två års högskola och tjänar drygt 20 000 i månaden så jag är själv inte "värd" allt för jävla mycket).

2009-01-14 @ 14:31:36
Postat av: William

Avdraget har ju iofs flera goda effekter.

Förutom att det stimulerar till nya jobb i den sektorn så har den en annan positiv sida. En nationalekonomisk. Om man låter en städare städa sin lägenhet/hus betyder det att man i sin tur får mer tid till sitt eget jobb. Helt orimligt är det väl inte att en städare är bättre på att städa, och en läkare eller lärare är bättre på att läka/undervisa. Det leder ju till en effektivisering.



Visst låter det bra att ropa om pigavdrag, men ser man till dess effekter är det inte helt dumt. På samma sätt som jag tycker att ROT-avdraget kan vara något bra.



/William, vars intressen inte är hotade.

2009-01-14 @ 18:05:45
Postat av: Nicklas Eriksson

Då antar jag att du är liberal, William. Du kanske skulle behöva känna på hur det är att ständigt ha hotade intressen?



Alltså ursäkta mig men att städa professionellt och att städa hemma är två skilda saker även för mig som är utbildad, SRY-certifierad och har yrkeslegitimation (jo faktiskt). Det är ungefär som att sätta min bror som är byggnadsarbetare i jobb hemma hos Kalle Gustavsson som har en del verktyg för hemmabruk hemma, och förvänta sig att brorsan ska kunna uträtta samma arbete som han gör på jobbet. Det går inte. Jag är visserligen fortfarande bättre på städning än vad läkaren är (hoppas jag), men skillnaden består mest i att jag vet hur man torkar badrumsspegeln snabbar än h*n.



Jag har egentligen inte så mycket emot professionell städning i hem. Har till och med gjort det själv (vår dåvarande chef tog oss från arbetsplatsen och körde oss hem till sina vänner och hade oss att städa deras fina lägenheter och hade mage att påstå att det ingick i vårt kontrakt med kunden! Vi var i tjugoårsåldern och fattade nada. Idag hade jag bett att få se kontraktet och sedan anmält henne till Skattemyndigheten).



Det jag är emot är att en fattig fastighetsarbetare är med och skattefinansierar mellanskiktets och överklassens städ som de borde kunna göra själva. De kan fan betala notan ur egen ficka.

2009-01-14 @ 18:14:37
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0