En vända hem...

Det har varit lite stilla på min blogg ett par dagar. Det beror på att jag har varit "hemma". Jag gör ju sista terminen på min utbildning nu och jag och två kamrater har beslutat att skriva om fastighetsskötarna vs driftteknikerna och det arbete de utför.

 Vi bestämde oss för att
inleda med en historisk tillbakablick från Andra Världskriget och framåt ungefär. Men vänner, döm om min förvåning när vi insåg hur extremt dåligt dokumenterat yrket fastighetsarbetare är! Det fanns inte en rad skriven på Göteborgs stadsbibliotek! En klar brist.Jag beslöt därför att fara "hem".

Jag tog snigeltåget till Stockholm.
Hur den staden skulle kunna härbärgera mitt "hem", jag som är lantis till födsel och göteborgare till ohejdad vana begriper jag inte riktigt själv. Men det gör det. På Upplandsgatan 4, precis bredvid LO-borgen ligger den här byggnaden:



Nämligen Fastighetsanställdas Förbunds förbundskontor. I samma byggad lilger också Arbetarrörelsens Arkiv och bibliotek, och där hade jag tänkt leta efter skrifter som dokumenterade yrket. Och att jag hittade! Jag plöjde 14 års fackliga tidningar, den gamla stolta "Fastighetsarbetaren" som tidningen som idag har namnet "Fastighetsfolket" hade då. Jösses vad man skrev på den tiden, vilken debatt! Den var inte annorlunda än de vi driver idag kan jag säga.

Jag intervjuade också
sympatiske P A Hammarström från förbundet om hur det var när han började i gamet. Vi i arbetsgruppen försöker utröna när ordet "Fastighetsvärd" och "Drifttekniker" nämns första gången. Ingen lycka hittills, men ordet "Husvärd" hittade jag i ett nummer från 1960 faktiskt.

Och jag har hittat ett nytt "hem", det underbara Arbetarrörelsens Arkiv och Bibliotek! Far dit om ni kan, det är värt så mycket. Jag har skaffat lånekort!



Kommentarer
Postat av: Jeanette

helt klart! Önskar att man kunde låsa in sig där någon månad eller två för att bara sitta och läsa kul grejjer.

2009-01-28 @ 21:46:18
URL: http://www.jeanettestojic.blogspot.com
Postat av: livelev

Undrar om inte den gammaldagsa benämningen var "portvakt".

2009-01-28 @ 23:10:13
URL: http://blogg.passagen.se/livelev
Postat av: nicklas eriksson

Jo, eller gårdskarl. Men det förekom en livlig debatt om namnet på kåren redan på fyrtiotalet. Man föreslog "maskinist" och "tillsyningsman" och allt möjligt.

2009-01-29 @ 12:43:37
Postat av: Per

Du kollade väl in ARABs försäljning av dubletter och liknande? Man brukar kunna göra riktiga fynd för en spottstyver.

2009-01-29 @ 13:19:45
Postat av: johan

Tack för detta tips, det verkar väldigt intressant! Behöver man anmäla i förväg att man kommer, eller är det bara att droppa in?

2009-01-30 @ 20:01:15
Postat av: Nicklas Eriksson

De har öppet 9-17 tisdag-fredag och du behöver inte anmäla att du kommer.

2009-01-30 @ 23:18:24
Postat av: Martin Tunström (s)

Nice, lite historia! Trevligt då vet man var ARAB ligger, tänkte gå in där en dag, när man är i den kungliga huvudstaden, och kolla efter lite Palmegrejer. Skulle vilja se utifall de ha videoinspelningen av debatten mellan Fälldin och Palme 1976.

2009-02-03 @ 14:26:09
URL: http://www.tunstrom.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0