True love comes from Staffordshire! True evil from Aftonbladets kommentatörer.




Vår lilla totalt odugliga kamphund.


Jag är så trött på
alla dessa förståsigpåare som tror att de vet vad en "kamphund" är!

Nu har en tragedi
inträffat i England, där en Staffordshire Bull Terrier (SBT) och en Jack Russel Terrier (JRT) haft ihjäl en tremånaders bebis.

Genast börjar karaktärer som Bengt 59 och Sverigefan 40, ifrågasätta våra hundar och kalla dem för psykiskt sjuka, framavlade för död och liknande idiotier.

Jag tror inte på att
barnet blev ihjälbitet för det första. Det skriver man nog bara som rubrik för att få läsare. Däremot tror jag mycket väl att det kan ha gått till så att hundarna helt enkelt rev ner barnet från sängen det låg på. Bägge raserna kan leka extremt hårt i timmatal. Jag är ägare till en helt underbar liten SBT på snart ett år, jag vet.

Jag skulle önska att ni läser på lite. En "kamphund" är en hund som tränats till kamp. Oavsett om det är en kanintax, en collie eller en cane corso! De så kallade "kampraserna", bull and terrier-hundar, är det i alla fall oftast inte! Vet ni varför? Ja frånsett att vi som har renrasiga SBT med stamtavla betalar 13 lök för våra hundar så för att de är odugliga som det!

De har så lite aggressivitet i sig att det är löjligt! Vår hund är världens sämsta vakthund, hon tror att alla i hela världen älskar henne. Det krävs en nedbrytning av hunden av rent marinkårsmässiga mått för att den ska ställa om och bli aggressiv.

Lär känna en SBT, en Amstaff, en Ambull, en PitBull eller en Bullterrier innan ni uttalar er! Det enda som förmodligen stämmer i artikeln är polischhefens uppmaning att aldrig lämna barn och hundar ensamma.

Staffekärlek, den enda sanna kärleken.

UPPDATERAT: Enligt Sky News har man inte sett något blod på Jack Russeln, och heller inget på staffen "eftersom den var svart". Men alla jag känner som har svarta staffar (vilket är de flesta eftersom svarta staffar är överlägset vanligast) ser direkt om deras hundar blöder. Konstigt det där... Nej, detta stöder enbart min teori om att barnet avlidit av lekskador. Detta är ju såklart även det MYCKET allvarligt, man lämnar inte barn och djur så att sådan situation kan uppstå, men det är för mycket lösa trådar och "kamphundsjournalistik" i det här för att jag ska vara nöjd.

" Jag ska vara en av de farligaste hundarna tydligen. Jag är en renrasig amerikansk pitbullterrier, importerad från USA. Jag kan visa att jag är renrasig för jag har en stamtavla hemma som är så lång som sex generationer. Jag finns på jorden av en anledning: för att ni skapade mig! Och ju farligare ni gör mig, desto fler av min ras hamnar i fel händer. I händer som lär oss fel saker.

Vi vet inget om kamp förrän ni lär oss!

Vi är av rasen terrier – det betyder att vi har en vilja som är starkare och större än vissa andra rasers. Men det gör oss inte till onda hundar! Rädslan för oss är det som gör oss onda. Rädslan att vi är farliga är det som gör oss farliga. Vi finns här för att ni skapade oss och för att ni ville ha oss här. Men när ni börjar tappa kontrollen över det ni skapat, föraktar ni oss och tänker inte på konsekvenserna av det föraktet. Vi är kanske utmärkta för kamp då vi har en smidig kropp, bra storlek, relativt stort gap, tjock hud och kort hår.

Men även om vi vore den ultimata kamphunden är det på oss det gör ont. De är vi som får ta alla smällar, alla sår och alla bett. Det är vi som får sitta i burar, får dåligt med mat, inte får besöka veterinären när vi har ont och ofta lämnas i skogen för att dö. Jag var inte född till det där och jag har tur.

Jag har tur som sluppit kamphundarnas hems­ka värld. En kamphund är ingen ras, en kamphund är en hund som hamnat i fel händer och blivit tränad till att göra något den tror är rätt, för att ni lärt dem det. Alla hundar kan bli kamphundar, det handlar bara om träning. Hur ska vi veta vad som är rätt och vad som är fel? Vi är hundar! Vi är människans bästa vän.

Och ändå sviker ni vår blinda tillit och vår villkorslösa kärlek. Ni gör oss till något vi inte är, bara för att ni kan. Bara för att ni har makten att göra det – makten att slå oss, ta bort oss, sätta på oss el-halsband, halsband med piggar inåt, munkorg… ja, säg allt ni människor har kommit på för oss hundar, bara för att kunna hålla kvar just den makten. Jag är inte född till kamp! Vi blir bara det ni valde att göra oss till! Och ju farligare ni gör oss, ju räddare ni blir för oss, desto mer makt ger ni åt fel händer! Låt oss nu ha en tyst minut för alla hundar som används eller har använts i kamp. Och för alla djur som far illa på grund av er människor.

Bimbo amerikansk pitbullterrier
"

Kommentarer
Postat av: lisa

Så bra text! Tack så mycket. Från en staffe ägare

2009-02-08 @ 12:17:54
Postat av: Gigi

Så sant så sant. Blir också trött på denna ignorans. Vi kommer skaffa en Bullterrier i framtiden och som du säger är även de världens sämsta vakthund! de älskar alla haha!

2009-02-08 @ 12:38:40
URL: http://gigi-sotomayor.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Tack Lisa!



Gigi: jag tror att de få gånger en staff verkligen hamnar i slagsmål så beror det på att de tror att även osäkra hundar är kompisar och så ska de fram och vill leka, varpå den osäkra hunden klipper dem. Sedan heter det att det är "mördarhundens" fel.



Jag har många vänner vars staffar blivit illa bitna av labradorer, blandraser, schäfrar och allt möjligt.

2009-02-08 @ 13:03:09
Postat av: Sandra

Bra skrivet!

2009-02-08 @ 16:52:05
URL: http://lifeofzaroo.blogg.se/
Postat av: Dannielle

Väl skrivet inlägg!

2009-02-08 @ 18:23:23
URL: http://rexmatte.blogg.se/
Postat av: Robin

Väl skrivet kamrat. Bull and Terrier Love, inget slår det.

2009-02-08 @ 19:22:42
Postat av: Nicklas Eriksson

Tack mina vänner!

2009-02-08 @ 21:55:16
Postat av: Rebekah

haha, vad fränt att du hittat lilla "Bimbos"-text. :) Känner hennes matte Marie.



Tyvärr vet jag inte vart du kan ladda ned låten Kamphund med RAUBTIER. Dom lanserar den på nätet nu innan releaset om jag har förstått det hela rätt.



Himla bra skrivet, och bra att fler tar upp detta.

Vad är det för sötnöt till jycke du har? Ser på pricken ut som min, kanske kullsyskon? Vilken kennel kommer hon ifrån?



Ha det gott!

/ Rebekah

2009-02-08 @ 22:42:42
URL: http://www.rebekah.se
Postat av: Malin

Hej!

Bra skrivit.

Jag kan ju inte svara för alla hundar.

Beträffande din hund så är hon väl relativt ofarlig om man inte råkar vara en strumpa.

2009-02-09 @ 12:17:53
Postat av: Nicklas Eriksson

Nä, alla strump-falangister ligger risigt till. Liksom tyvärr även numera posten... Göra konfetti av räkningar är hur skoj som helst!

2009-02-09 @ 13:11:51
Postat av: Robin

Så du använder den gamla. "Hunden åt upp det" :)

Hon blir snart vuxen hon med eller inte.

Hon gör kanske som Stina, är valp och sedan blir hon en gammal kärring. Inget där i mellan.

Men de är lite galna. Leif har hitta en ny leksak. Ett isblock som är en meter i diameter och 30 cm tjockt. Jättekul. Det är fullt med små krater som han har gjort med nosen.

Fin bild på tösen föresten.

2009-02-09 @ 18:48:25
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja vad fan, hur pinsamt var inte det då! Först gjorde hon efterrätt av en räkning. Frugan ringde och bad dem skicka en ny. Den åt hon OCKSÅ upp! Tror du de skrattade på företagets ekonomiavdelning eller???

2009-02-09 @ 21:28:41
Postat av: Robin

Ja vad skulle de annars göra? Jag hade garvat ihjäl mig.

Ni kanske skulle skaffa en brevlåda istället.

Eller be dem skicka Staffesäker post :) typ i kevlar eller liknande.

2009-02-09 @ 22:17:38
Postat av: Nicklas Eriksson

Kevlar tror du stoppar? Kom ihåg att hon har gott om tid på sig när posten kommer=)



Jag ska smacka upp en plåtlåda, förut ville jag inte borra i ytterdörren, men nu skiter jag i det.

2009-02-09 @ 22:21:30
Postat av: whatthefuckdotcom

Jag är verkligen ingen hundmänniska, men jag instämmer i det du skriver (Till viss del, jag tror säkert vovvarna naffsade ihjäl bebisen, men i en lek)

Att kalla alla dessa kamphundar är däremot väldigt fel, och att skylla på rasen täcker bara halva problemet, det är ägaren som gör hunden till vad den är.

2009-02-10 @ 14:18:58
URL: http://wtfdcom.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0