Dagens foton och ett konstaterande.

Det har blivit lite foton såhär på Kulturkalaset i Göteborg. Det pågår en utställning på Gustav Adolfs torg om skyltar med allehanda stolliga felöversatta eller bara konstigt formulerade budskap. En av de bästa enligt mig ser ut såhär:




Den i bakgrunden är fin med...




Det kan bli så fel så fel!

Dagens andra fel är folkpartisten Mattias Sundin från Norrköping som fortsätter sitt skallgalna korståg mot bull- and terrierhundar och får sällskap av en kollega i Västerås. Någon form av organisation kommer från oss ägare. Vi måste företräda oss själva och våra vovvar i den här frågan. Svenska Kennelklubben gör inte tillräckligt och de som har American Pit Bull Terrier och blandisar företräds inte alls. Folkpartiet har förklarat oss krig och vill göra oss så illa som ett rasförbud skulle bli. Det är en utmaning som inte kan låtas gå nonchalerad. Våra hundar är INTE mordmaskiner!




Kommentarer
Postat av: Robin

Jag har kämpat mot dessa puckade politiker i många år via mail, telefon och på olika forum.

De kör med samma retorik och har samma tänk i dessa frågor som extremhöger och antirovdjurslobbyn plus att de har media på sin sida. Det säljer ju lösnr.

Det är kanske dags att starta "Support Bull & Terrier och Doggo Klubben" med en "RÖR INTE MIN KOMPIS" kampanj.

2009-08-15 @ 17:40:17
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja nåt sånt. Jag planerar i alla fall en stående demonstration antingen på Götaplatsen eller på Gustav Adolfs torg eller så, med kaffe och bullar till de vuxna och tur i skrinda efter staffe eller pitbull för de mindre:)



Det måste gå att sticka hål på deras puckade myter!

2009-08-15 @ 19:13:28
Postat av: Daniel

Varför inte bara bussa hunden på politikerna?

2009-08-16 @ 03:16:36
Postat av: Nicklas Eriksson

Det kanske skulle ha effekt. Hon är nämligen världens keligaste hund. Men Sundin skulle säkert tänka att hon försökte bita honom när hon slickar honom dyngsur och uppgradera staffen som ras till farligaste klassen (ja han har sitt eget klassificeringssystem den lelle sötgöten) och upprätta ett hundutrotningsläger någonstans i norrköpingstrakten.

2009-08-16 @ 09:10:30
Postat av: Martin

Medias och politiska utspel om olämpliga hundar är säkra kort, de blir nämligen självuppfyllande profetior. Om Media basunerar ut att en viss hund är en mördarmaskin så ökar intresset dramatiskt för den hundrasen bland klart olämpliga hundägare.



Vore bättre om media kallade papillon för mördarhund och det var politiska utspel för att förbjuda papillon. Då kanske vi skulle se knarkare, kriminella och osäkra människor med papillon istället och det skulle göra mindre skada än större raser. (Nej, jag kallade inte dig för knarkare/kriminell/osäker, det är dock vad de olämpliga ägarna ofta är.)

2009-08-16 @ 17:01:50
Postat av: Nicklas Eriksson

Lugnt Martin, jag fattade hur du menade. Men faktum är att små hundar ofta är både aggressiva mot andra hundar och svårhanterbara för sina ägare. Detta för att de nästan aldrig tillåts vara hundar utan mer accessoarer och leksaker, så de vet inte hur de ska reagera vid hundmöten och andra situationer.



Flera dvärghundar där jag bor är mycket aggressiva, anfaller min hund i sina koppel - och skopas upp av ägaren. Därefter följer ofta en utskällning. Konstigt att småhundar ofta blir totalt pantade?



Nej.



Men här har vi en springande punkt som i stort sett aldrig tas upp i media: eftersom bull- and terrierhundar inte är aggressiva till naturen, utan måste tränas till att bli det har jag en tes som jag vet att många ägare av B&T håller med om: de gånger det faktiskt smäller och en B&T skadar/dödar en annan hund är det ofta den andra hunden som har anfallit först, ignorerandes/inte kunnig om den andra hundens signaler.



En kompis i Halmstad har en B&T-hund som han var tvungen att släppa för att den skulle kunna försvara sig mot en långhårig herdesak till hund som anföll honom. Det blev rätt stora skador på den andra hunden, såklart, men det rådde koppeltvång, min kompis hund var kopplad (inte den anfallande hunden) och min kompis hund blödde först.



En liknande sak hände mig så sent som igår när jag gick genom en park med min lilla tjej. En annan tik som skulle "uppfostra" markerade bett över nacken och morrade till med rest ragg, men den klippte jag till över nosen och skickade iväg den.



Min poäng är, visst, våra hundar är kapabla att göra stor skada, de är trots allt ättlingar till fighter dogs som var avlade för hundkamp, men de liksom alla andra som blir anfallna måste få försvara sig.

2009-08-16 @ 19:33:55
Postat av: Martin

Jo, en kompis har kennel för småhundar. Jag vet att de är extremt svåra att få disciplin på, de tror konstant att de är flockens ledare. De är aggressiva som fan. Jag tror det kanske har med prioriteringar i avel att göra, det har aldrig varit så viktigt att bli av med aggressiva tendenser i småhundarna. Tänkte inte på det där om att de små asen provocerar och stressar andra större hundar.



Men en bra hundägare har ordning på sin hund, stor som liten. Det finns mycket usla hundägare här i landet och det jag sa tidigare begränsade för mycket, det är inte bara knarkare/kriminella/osäkra som är dåliga hundägare, de finns överallt i alla samhällsskikt och konstellationer.

2009-08-16 @ 20:46:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0