Leo Sundberg, vem fick rätt?

Döm om min förvåning när jag hörde namnet på den avhoppade sverigedemokrat som skulle vittna om rasismen inne i partiet i radio - Leo Sundberg!

Killen som en gång drev bloggen med samma namn (bry er inte om att söka efter den, den är grundligt nedlagd). Killen som jag hade massiva duster med. Killen som jag var så in i helvete förbannad på för att han inte, som tidigare röding och facklig dessutom kunde se att invandringen till Sverige inte är något hot! Killen som var partikamrat med mig en gång. Killen vars blogg jag helt enkelt fått hålla mig borta ifrån eftersom den innehöll hela den nyfrälstes galna ortodoxi.

Skönt att han har kommit på andra tankar.

Såhär skriver Dagens Nyheter:

" ”Vad fan är det för parti jag är med i egentligen?” Så tänkte Sverigedemokraten Leo Sundberg när han pratade med muslimska ungdomar på Rosengård. Nu ser han det som sin skyldighet att berätta om främlingsfientligheten i partiet.
GA_googleFillSlot("SDS_Artikel"); if ($("#google_ads_div_SDS_Artikel").length > 0) { $(".ad_article").css('display', 'inline'); }

– Jag upplevde Sverigedemokraterna som ett gnälligt kafferep där man mest snackade skit om olika invandrargrupper eller socialdemokraterna, säger Leo Sundberg.


Leo Sundberg lämnade Sverigedemokraterna i januari. Han var besviken på det som han upplevde som utbredd rasism i partiet.


– En partimedlem sade att kurder var brottsliga för att det låg i blodet. Att mångkultur bara fungerar om man har en kalasjnikov riktad mot kurderna. Samma kvinna sade att Hitlers grundidé var bra, säger Leo Sundberg.


I söndags avslöjade Sveriges Radios program Kaliber främlingsfientlighet på Sverigedemokraternas möten. I Kalibers dolda mikrofoner beskriver en medlem invandrare som ”råa och riktiga barbarer”.


En SD-medlem berättar i programmet att han stoppat sin sons kompis på tröskeln till deras hem eftersom kompisen hade somaliskt ursprung. Om kompisen kom in i hemmet skulle han behöva lägga om hela golvet, säger han.


Leo Sundberg hörde programmet utan minsta förvåning.


– Sverigedemokraterna är ett parti som lever på att exploatera folks rädsla. Toleransen för rasism är väldigt hög. De personer som säger att det var naivt av mig att gå med där har rätt.


Den tjugonde november förra året stod den 25-årige Leo Sundberg på ett SD-möte utanför riksdagshuset i Stockholm och höll ett flammande tal:


– Arbetarklassens hopp i nästa val står till Sverigedemokraterna, ett parti som vill lämna EU:s fria marknad och som vill sätta stopp för den makalösa massinvandringen!


Han fick applåder. Bland övriga talare fanns partiledaren Jimmie Åkesson och SD:s toppkandidat till EU-valet, Sven-Olof Sällström. Leo Sundberg kände att han blivit en viktig kugge i partiet.


Det hade gått snabbt. Leo Sundberg hade bara varit medlem i Sverige­demokraterna i ett halvår. Han sågs som en duktig talare, och fick genast bli programledare i Radio SD, partiets närradioprogram i Stockholm. Totalt sände han sex program.


Hans bakgrund var rödare än de flesta sverigedemokraters. Leo Sundberg var i sin ungdom medlem i Kommunistiska partiet. Sedan blev han socialdemokrat. Under 2007 var han ordförande för Socialdemokratiska studentförbundet i Kalmar, där han pluggade företagsekonomi.


Missnöjet med socialdemokraterna växte under de två år som han var medlem. Han tyckte att klyftan mellan socialdemokrater och vanliga väljare var alltför stor.


– Aktiva socialdemokrater är ofta medelklassmänniskor. De vet inte hur det är att vara en skitig knegare som släpar sig upp klockan sex på morgonen för att gå till fabriken.


Socialdemokraterna ville inte diskutera problem med invandringen, tyckte Leo Sundberg.


– Jag har jobbat mycket som slaktare och har en stark facklig arbetar­identitet. Jag var orolig för lönedumpning om Sverige släppte in för många invandrare.


Leo Sundberg fick sin ekonomie kandidatexamen, men lyckades inte få jobb som ekonom. Däremot fick han ett jobb i en affär i Botkyrka utan­för Stockholm. I februari 2008 gick han ur Socialdemokraterna.


Efter att han på sin blogg skrivit en del invandringskritiska inlägg hade Leo Sundberg fått ett rykte bland SD-anhängare som ”vettig socialdemokrat”. Han uppvaktades av Sverige­demokrater som tyckte att han borde bli medlem. I april 2008 gjorde han slag i saken. Han höll inte med om allt i SD:s politik, särskilt inte arbetsmarknadspolitiken som han såg som arbetarfientlig.


Fördelen med hans nya parti var, som Leo Sundberg uppfattade det, att SD vågade det andra partier ryggade för: kritisera invandringen och islam.


– Jag har svårt för religion i allmänhet. Och islam har en konstig syn på homosexuellas rättigheter, exempelvis. Man ska inte kritisera enskilda muslimer. Men religionen måste man kunna ifrågasätta, och där tycker jag att Socialdemokraterna var för undfallande. SD vågade i alla fall prata om problemen.


I april förra året träffade han ledningen i Stockholmsdistriktet. Han fick försäkringar om att främlingsfientlighet var ett avslutat kapitel inom SD. Ganska snart märkte han att det inte stämde.


– En partikamrat berättade att han varit på rockkonsert. ”Det var trevligt. Det var faktiskt inte en enda kulturberikare där”, sade han.


”Kulturberikare” är ett ironiskt uttryck som i främlingsfientliga kretsar används om personer med utländsk bakgrund.


– Egentligen menar de förstås tvärtom: att de förstör kulturen. Det här uttrycket används hela tiden.


När Leo Sundberg var i Stockholmsförorter och delade ut SD-flygblad fick han instruktioner att hoppa över hem med ”konstiga efternamn”.


– Det retade mig. Vi skulle ju inte göra skillnad mellan folk beroende på etnicitet. Jag hade en tanke om att vi verkligen skulle visa att vi inte var rasister, och försöka värva medlemmar bland somalier i Rinkeby, till exempel. Det finns ju många invandrare som gör jättestora ansträngningar att komma in i det svenska samhället.


Leo Sundberg började känna obehag.


– Men jag tänkte ändå fortfarande att rasismen bara var undantag, några idioter som sade idiotiska saker.


Kommentarerna fortsatte.


– En kille sade: ”jag tycker det är sjukt att svenskar och invandrarbarn leker med varandra. Hur kan man ha en kompis som heter Muhammed?”


I slutet av november eller början av december i fjol – Leo Sundberg kommer inte riktigt ihåg – blev han utskickad av partiet som talare för en nybildad lokalförening. Det var då han hörde sin partikamrat tala om att brottsligheten låg i kurdernas blod.


– Samma kvinna sa också att tjetjenska barn springer omkring med knivar i munnen. Jag kan inte begripa hur SD kan sätta henne på listan till EU-valet, säger Leo Sundberg och skakar på huvudet.


Det blev Leo Sundbergs sista möte med SD. I december flyttade han till Malmö. Han var fortfarande medlem i partiet. När Rosengårdskravallerna bröt ut ville Jimmie Åkesson proklamera undantagstillstånd på Rosengård, skicka dit nationella insatsstyrkan och införa utegångsförbud.


Leo Sundberg cyklade till Rosengård. Skeptisk till mediernas rapportering ville han se situationen med egna ögon.


– Jag pratade med två muslimska killar. Jag sade: ”Det finns folk i mitt parti som vill köra in militär i det här området. Vad tycker ni?”


Killarna blev upprörda. ”Kan ni inte komma hit och prata med oss i stället för att skicka militären på oss?” undrade de.


– Det de sa lät rimligt. Det blev lite droppen för mig. ”Vad fan är det för parti jag är med i egentligen?” tänkte jag.


Efter Rosengårdsbesöket lämnade Leo Sundberg partiet.


– Då kände jag att muslimer för Sverigedemokraterna är några man ska vara rädd för och hålla fram som ett skrämselspöke. Men man ska inte prata med dem. Bara om dem.


Du och Kaliber har berättat om rasism från personer ganska långt ner i partiets hierarki. Men hur tror du det är högre upp? Är Jimmie Åkesson rasist i dina ögon?


– Jag inte fått det intrycket. Nej, det känns inte som om han är det. Däremot är han nog mer medveten om rasismen i partiet än vad han vill påskina utåt.


Partiets och Jimmie Åkessons linje är så kallad ”öppen svenskhet” – att en person med svart skinn kan vara lika svensk som en med vit hudfärg.


– Det tror kanske Jimmie Åkesson på. Men att alla i partiet skulle ställa upp på det – det är bara snack.


Varför berättar du det här offentligt?


– Jag tycker att jag har en skyldighet att berätta. Många personer har, liksom jag, gått på den bild som SD försöker sälja: att partiet lämnat rasismen. Men det är ingen sann bild."


Kommentarer
Postat av: Jimmy Windeskog

Verkar ju mest röra som som en lätt förvirrad sökare som alltid tycker gräset är grönare på andra sidan. Klar sektvarning på killen.

2009-04-02 @ 19:15:33
Postat av: Bahlool

Jag har haft mina duster med SD anhängare på senare dagar..http://thoralfalfsson.webblogg.se/ där kan du se lite hur de talar..invandring, muslimer, svarta, zigenare bla bla..vissa saker är så rabiata..en av dem menar att hon är "rassist" inte nazist men "rassist"..så jag undrade om hon inte kunde lära sig stava till det innan hon kallade sig för rasist? Jag som invandrare har en ursäkt..men vad är hennes?

Jag hoppas fler öppnar sina ögon för dessa genanta typer..

2009-04-02 @ 21:06:40
URL: http://www.bahlool.se
Postat av: HellBoy

Leo verkar vara en naiv och aningslös person eller en högst beräknande sådan...svårt att avgöra. Han verkar iallafall gilla strålkastarljuset vadän priset blir.

Att kommentarer på en blogg innehåller alla möjliga knasbollaråsikter kan väl du Bahlool inte dra för stora växlar på...kan ju faktist vara rödingar som vill misskreditera den bloggansvarige. Nicke har ju tom vid tillfälle omskrivit Thoralf som

en smart kille.

2009-04-02 @ 21:38:40
Postat av: Anonym

Stopp och belägg nu. Det har jag nog aldrig skrivit.



Däremot att han inte är dum har jag nog skrivit.



Tror inte att Leo är vare sig beräknande eller speciellt naiv. Bara en idealist med högt ställda ideal.



2009-04-02 @ 22:03:20
Postat av: HellBoy

"Dragan kanske, men inte Thoralf. Kaliber har inte haft någon mullvad i Kalmar vad jag har hört, och det är ju där han verkar. Men en sak gillar jag inte med Thoralf, och det är att han faktiskt verkar vara smart... "

Gotcha!?



2009-04-02 @ 22:34:20
Postat av: Nicklas Eriksson

Ser man på. Då hade jag väl det då. Men det stämmer, han är smart. Ett unikum i det partiet.

2009-04-02 @ 22:49:09
Postat av: Bahlool

Thoralf skriver med pseudonym hela tiden. Flera av de mest radikala, som postade på hans blogg är misstänkt lika Thoralf. När personer talar om mitt ip nummer, och det inte har blivit diskuterat på bloggen, då är det mysko.

Frågan man kan ställa sig är varför det är intressant för SDanhängarna ifall jag bor i Helsingborg eller Landskrona.



När man attackerade Jinge, så var det just grundat på dem som skrev och kommenterade i hans blogg. När jag som bloggägare inte säger emot dumheterna i bloggen, utan tvärtom spär på folks fördomar, då är jag lika mycket ansvarig som skribenterna.

Jag hoppas att SD vinner, så jag kan håna alla dem som röstade på dem och sen ångrar sig.

Ett parti, vars representanter är Dragan och Thoralf, kan inte vara något annat än farligt.

2009-04-03 @ 08:18:44
URL: http://www.bahlool.se
Postat av: Jimmy Windeskog

Skall man bedöma Leo genom hans utspel på Flashbacks forum så har han snarare höjt IQ-nivån i SD med sin flykt.



Idealismen verkar det också vara lite si och så med, först när valberedningen i Skåne förklarar att de inte behöver hans tjänster börjar han se fel i partiet. Inget ovanligt för karriärmänniskor, men det visar ju också på en stor brist på just idealism och egentlig politisk övertygelse.



Och nog är det så, att om man under en kort tid hinner verka i 4 olika partier så är det ju uppenbart att något är väldigt fel på honom. Sektvarning som sagt.

2009-04-03 @ 09:16:30
Postat av: Nicklas Eriksson

Jimmy, sådär heter det ju alltid i alla partier efter obekväma avhopp. Det fanns det säkert de som tyckte efter att du blivit utesluten också.

2009-04-03 @ 09:42:47
Postat av: Jimmy Windeskog

Förmodligen, men min kritik mot partiet var ju verkligen inte kopplad till min egen politiska position i partiet som det är i Leos fall. Min idealism är nog det sista man kan kritisera mig för när det gäller mina 10 år i SD:s ledning.



Vidare måste du väl också se en problematik med sektmänniskor som ständigt byter partier, och gör det mellan partier som står långt bort från varandra. Det är ju en varning om att något är fel.

2009-04-03 @ 09:57:37
Postat av: Nicklas Eriksson

Fast nu får du ju det att låta som om Leos kritik BARA skulle gå ut på det, och det gör den ju inte även om det finns sånt med också.



Din idealism kan jag inte uttala mig om. Du blev utesluten eftersom du tyckte att det var fel med adoptivbarn från Indien för en företrädare för ditt dåvarande parti eller hur var det?



Ja, om det är något ständigt pågående vilket jag inte vet om det är i det här fallet. Du tycker ju att jag är en sektmänniska, och jag har varit med i två partier i hela mitt 35-åriga liv. Det finns de som först efter ett antal partier hittar sig tillrätta.



Det finns en tjomme från Sundsvall som var medlem hos SD ett tag tidigt 2000-tal. Han var legendarisk på SSU:s forum Agera. Det var lite som:"Okej, vilket parti kommer Tobias (minns inte efternamnet) att vara med i denna veckan då?". Nästan så det blev vadslagning. Och varje gång var han lika nyfrälst. Jag stöter på honom i bloggosfären, men han verkar ha hängt kvar i samma (borgerliga)parti de senaste fem åren åtminstone.

2009-04-03 @ 10:34:24
Postat av: HellBoy

Bahlool:

Vad skulle Thoralf tjäna på att skriva radikala pseudokommentarer på sin egen blogg. Att han däremot inte håller rent 100% ibland är väl en avvägning som inte alltid är så enkel.I en demokrati låter vi allas åsiker komma fram, right?

Glöm inte att denna blogginehavare(Nicklas)tycker att Thoralf verkar smart;)

2009-04-03 @ 13:52:56
Postat av: Jimmy Windeskog

@Nilkas:

Nej givetvis finns det mer bakom detta än bara besvikelse över att inte få förtroende. Men det finns vad jag förstår stor anledning till att det i alla fall var den utlösande faktorn.



Min uteslutning hade flera orsaker, några mer betydande än andra. Att en ganska blek artikel om adoptivbarn på en blogg som på sin höjd nådde några hundratal personer i veckan var ju den officiella anledningen, men kanppast trovärdig för någon. Sanningen är ju att det handlade om traditionell maktkamp, jag stod i begrepp att bli dirstriktsordförande i SD:s Svea-distrikt och det är väl lätt att se den nya partiledningen misstänka att detta skulle leda till att distriktet internt blev mer lojal till tidigare partiledare Jansson än Jimmie Åkesson. Det är så de flesta i SD såg det. Vill du läsa mer på ämnet så får du köpa min bok (om den kommer ut innan jag avlider).



Jag tycker mig se sektdrag i den svenska trotskistiska vänstern, det är en liten, sluten, marginaliserad och extrem gruppering. Däremot vill jag inte alls jämföra dig med Leo bara för att du bytt parti en gång (vilket ju i sådana fall skulle göra mig till sektmänniska också). I fallet Leo tror jag dock att han lika gärna skulle kunnat hamna i Jehovas Vittnen eller Mormonerna istället för att vandra från parti till parti. Jag ser dig som en politisk extremist och han som en sökare, och det är en stor skillnad.

Sedan skall jag tillägga att det givetvis kan vara sunt att, som du, ompröva vissa grunderi sin politiska värderingar när man kommit över 30. Inte heller jag har exakt samma åsikter idag som när jag kring 1990 sökte mig till SD. Man utvecklas och växer helt enkelt, både på gott å ont.



Även om jag inte känner till ditt fall med Tobias så känner jag ju til typen av människa, har sett liknande exempel många gånger genom åren. Problemet är ju att man som småparti behöver alla händer och fötter man kan få tag i till verksamheten, och sällan har råd att säga nej till en ivrig människa även om man upplever honom som en sökare. Emellerid brukar dessa människor sällan föra nå¨got bra med sig, enligt min erfarenhet. Just mediakåta människor som Leo är nog bland det värsta som finns. De kommer ju in från ett annat parti som de internt i det nya sänker till 100 %, när man snart lämnar SD så gör man samma sak då - med den fördel att det givetvis är lättare att få ses i media då de (och fräsmt Expo) så gärna vill hänga SD offentligt.



Detta är människor värda att se ner på, människor som mer än gjärna hade blivit quislingar vid första tillfälle.

2009-04-03 @ 14:22:10
Postat av: Nicklas Eriksson

Hellboy, jag tycker inte att vare sig du eller Jimmy Windeskog verkar vara några pundhuvuden heller precis. Gör det något för min syn på er politiska uppfattning? Nej givetvis inte, den tycker jag fortfarande inte håller.



Jimmy: intressant betraktelse. Men jag tycker inte att Leo verkar ha varit så värst mediakåt fram tills detta inträffade? Jag hajade till rejält när jag hörde namnet, och då jag har rätt god koll på riksmedia, och hade nog kunnat dra mig till minnes om jag hört det förr. Han kanske förekom i lokala medier, det är en annan sak.



Gärningar ser jag gärna ner på liksom ideologier. Människorna bakom dem försöker jag efter förmåga att inte göra samma sak med.

2009-04-03 @ 16:49:38
Postat av: Leo Sundberg

Två frågor:

Vem är det som har debatterat duster med mig (alltså vems är denna bloggen)? Nicklas Eriksson?



När var vi partikamrater och i vilket parti?



Windeskog:

Hur "vet" du att jag inte såg problem i partiet redan på ett tidigt stadium? Det torde ju framgå av artikeln att jag såg en hel del innan bägaren till sist rann över och jag tackade för mig.

2009-04-04 @ 12:06:05
Postat av: Nicklas Eriksson

Nicklas Eriksson, ja. Du minns allt mig Leo, sluta spela. Innan du lade ner din blogg hade vi ju hur långa diskussioner som helst, främst om ditt val av parti.



Vi var båda medlemmar i sossarna då det begav sig.

2009-04-04 @ 15:39:17
Postat av: Leo Sundberg

Hej Nicklas. Jo visst minns jag dig, jag visste bara inte att det var du som vara författaren till inlägget (även om jag anade det).



Däremot vissre jag inte om att vi var medlemmar i S samtidigt, men så vitt jag vet har vi aldrig träffats i verkligheten. Eller hur?

2009-04-04 @ 18:58:53
Postat av: Nicklas Eriksson

Jodå vi var sossar samtidigt, men vi har aldrig träffats IRL så vitt jag vet heller.



Du gav ett seriöst intryck i P1 som avhoppare från SD sällan ger. Det är skönt att du lämnade. Hoppas även att du åter inser att enda vägen framåt ur borgarsamhället heter klass mot klass och inte folk mot folk.

2009-04-04 @ 20:49:21
Postat av: HellBoy

Shit man! Ni kan ju köra en blind date i slottsskogen eller nåt så kanske ljuv musik uppstår....."klass mot klass och inte folk mot folk" ....är vi inte alla människor eller vadå?



Leo: du kanske skulle läst partiprogrammet och "provkört" partiet en stund innan du tog förtroendeuppdrag och gick hela vägen.....innan du "upptäckte" all denna rasism und so weiter...

Fan, du kunde väl sökt till "Expedition Robinson" direkt istället, du lär ju dyka upp där eller någon annanstans i vilket fall som helst.

2009-04-05 @ 01:11:49
Postat av: Nicklas Eriksson

"är vi inte alla människor eller vadå?"



Jo. Men allt för många låtsas som om det inte är på det viset på grundval av vilken klass man tillhör. Det vill jag ändra på. När en rik moderatjävel sitter och säger att fattiga får acceptera att ha 20 tänder i munnen, då jävlar är det inte långt kvar tills det brakar.



Det blir ingen blid date. Jag vet hur Leo ser ut redan.

2009-04-05 @ 09:03:29
Postat av: Jimmy Windeskog

@Niklas

Du kan föda egon bara genom att få synas i lokalmedia. Tro mig, jag har sett det måpnga gångeri SD och Leo verkar falla i det facket vad jag kan avgöra.



@Leo

Ursäkta, men jag får den bilden att denna insyn kom väldigt plötsligt och precis samtidigt som när det stod klart för dig att det inte var några högre poster att få på överskådlig tid (vilket sägen en hel del då SD numera släpper in vad fan som helst på höga poster). Mina kontakter i SD har samma analys i aktuellt fall som mig.

2009-04-05 @ 11:27:06
Postat av: Jimmy Windeskog

Ja just det Leo, har du här lust att beskriva ditt eget parti lite närmare? Av dina inlägg på FB lät det typ som Nyd 2.

2009-04-05 @ 11:32:08
Postat av: Leo Sundberg

Hellboy:

Jag gav Sd en chans under ett halvår att visa att de var ett respektabelt parti. Dumheterna kom som små gäss, trippande en efter en och till slut fick Åkessons visioner om undantagslagar i Rosengård min bägare att rinna över.



Windeskog:

Jag har aldrig haft några anspråk på poster i Sd, utan enbart på att få arbeta med arbetsmarknadspolitiken (ex:vis som sekreterare). Hur konstigt det än kan låta för dig, så är jag bara intresserad av att få saker och ting gjorda, inte av prestige. Det var därför som jag (som aktiv sverigedemokrat) begav mig ut i Rosengård för att leta upp imamen i källarmoskén. Du tror väl knappast att varken muslimerna eller Sd-ledningen hade applåderat mitt tilltag? Nej, men syftet var att skapa ett underlag för dialog så att vi skulle slippa att Sd drev liknande frågor i riksdagen efter nästa val om att skapa små Gazaremsor i Sveriges förorter.



Jag räknade inte med riksdagsplats eller ens att få bli bjuden på baklawa av muslimerna för detta. Jag ville göra vad jag kunde för freden, även om det var aldrig så lite. I alla fall ville jag inte sitta och se på när mina egna partikamrater förberedde beväpnad repression mot mina medmänniskor invandrarna.



Att du tror att alla styrs av egoism och småsinthet kan bara kommenteras med talesättet "genom sig själv känner man andra".



Partiet med Peder Fogstrand var ett aprilskämt.



Nicklas E:

Jag försökte ge en objektiv bild av Sd, vilket dock inte har hindrat att debattens vågor gått höga på internet från Sd-håll. Hur det låter på interna möten vill jag inte veta. Men jag vill minnas åtminstone en partikamrat som faktiskt sagt (på min blogg) att det är legitimt att misshandla avhoppare med känslig information.



Sd är inget nazistparti, men dess undervegetation har medlemmar som har en mycket oklar gränsdragning emot den "nationella rörelsen". Inspelningen med Erik Almqvist som sjunger låtar med Ultima Thule säger en hel del om hur högt sånt folk kan komma.



Det finns många sätt att dela in människor, kön, ålder, ras och religion. Klass är utan tvekan mer viktigt än allt annat i slutänden.

2009-04-05 @ 14:18:22
Postat av: Nicklas Eriksson

Mja, Ultima Thule, om det bara hade varit det. De har ju klart och tydligt tagit avstånd från nazionella. Det legendariska klippet med sångaren som vrålar att nazisterna i publiken ska dra åt helvete när de heilar eftersom han tillägnat låten riktiga skinheads får ju mitt gamla skinnskallehjärta att slå ett extra slag.



De sjöng ju låtar av tunga WP-band.

2009-04-05 @ 17:23:14
Postat av: Jimmy Windeskog

@Leo

Då jag inte träffat dig så kan jag ju bara gå på vad folk i SD sagt om dig, och de berättar en bitvis annan version än dig om din tid i SD. Jag antar att sanningen som vanligt kanske ligger mitt imellan. Men om du skulle se problemet i Rosengård så skulle du väl inte cyckla dit på dagen mitt i veckan, utan ta sista nattbussen ut dit en lönehelg. Jag tror de bilderna skiljer sig en hel del.



Ingen människa ser väl sig själv som mediakåt och småsint, vare sig du eller jag. Jag har bara sagt vad dina tidigare partikamrater sagt om dig, och den idealtyp känner jag igen efter mer än 10 år i SD:s ledning. Att du vek ut dig i Expo bara förstärker den bilden.



Sedan är det möjligt att jag fattat ditt "skämt" om jag någonsin hört namnet Peder Fogstrand tidigare.



Sedan ser jag faktiskt inte det stora politiska problemet att lyssna på Thule, bandet har fortfarande än idag flera försäljningsrekord i Sverige så det måste vara många som ses som extrema i dina ögon.

Och tro mig, Thule är inga extremister. Jag borde veta då jag satte mig in i ämnet rätt ordentligt när jag skrev deras jubeleumsbok "4 killar som skakade Sverige" 2001.



Sedan är irrteorier om "klass" bara ett annat sätt att skylla bort sina egna misslyckanden, i alla fall om man använder ordet i sin ursprungliga betydelse. Det är febersjuka doktriner som förslavat en halv värld.

2009-04-06 @ 20:07:00
Postat av: Nicklas Eriksson

Det tror inte jag.



När många svennar är redlöst berusade är det oftast lugnt i invandrarförorter eftersom de som bor där rätt ofta är muslimer dricker de sig sällan råpackade.



Jag vet, jag har bott i Angered, Lövgärdet, Hjällbo och Bergsjön i 13 år.

2009-04-06 @ 20:09:51
Postat av: Jimmy Windeskog

Jojo, men kravallerna i Rosengård sker ju inte direkt på tisdag förmiddag om du förstår resonemanget.

2009-04-06 @ 22:04:55
Postat av: Nicklas Eriksson

Nej definitivt inte, de sker när ungarna inte har skola dagen därpå.

2009-04-07 @ 17:51:12
Postat av: Jimmy Windeskog

Tror iofs att aktuell grupp inte är så speciellt intresserade av utbildning...

2009-04-08 @ 08:06:23
Postat av: Nicklas Eriksson

Jodå det är de. SSU hade full stuga när vi erbjöd läxhjälp i Hammarkullen, hela tiden från första början tills projektet tog slut. Det hade de i vilken stockholmsförort det nu var med.



Det där tror du inte på själv.

2009-04-08 @ 16:41:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0