Reflektioner från dagen.

Det är så jäkla kul att vara installatör!

Idag rev vi ur en tvättstuga på gamla maskiner, tvätt och torktumlare och satte in nya. De gamla hade stått i tolv år (vilket lustigt nog är avskrivningsperioden på dem) och tumlarna torkade inte ens tvätten torr mer. Vi slängde sex tvättmaskiner och två tumlare där den lättaste maskinen vägde 160 kilo och den tyngsta tumlaren en bra höft över tvåhundra och bar in lika många nya.

De var visserligen
inte lika tunga, men tunga nog. Sedan kopplade jag in en av torktumlarna, två luftmixdon och två av tvättmaskiner. Sjukt kul! Tack Anders, min ellärare för timmarna vi slet! Jag funderar på att läsa upp till en BB1 på distans när skolan är klar. El är för kul för att låta bli. Och när man sedan inte behöver göra BARA det utan dessutom får köra traktor, reparera värmeväxlare, ha kundkontakt och astrevliga jobbarkompisar, då känner man att man har valt helt rätt utbildning.

I morgon ska vi slutföra tvättstugan, städa av och spola ur avloppen. Sedan blir det mer reparationer tror jag.


Under strecket: Idag åt vi gratislunch (ja jag vet att det inte finns några fria luncher...) på en grossist i Mölndal som hade minimässa som riktade sig till alla i branscher som använder byggverktyg. Jag träffade två av mina klasskompisar som också är ute på praktik och en tredje hade varit där innan, ha ha!

Mys handledare
var en riktig grinkuk. My frågade mig om lite fackliga frågor på sitt deltidsarbete. Då la han sig i och muttrade om att facket bara tog hans pengar. Jag frågade honom med vändande post om han inte ville ha avtalslönehöjningarna då. Då muttrade han bara ännu mer. Sedan sa jag att jag gillade idén om att chefen inte bara kan komma dragande med en annan gubbe som bjudit 500 under mig i månaden och sätta honom på mitt jobb och putta ut mig.

- Det skulle aldrig hända, tyckte jag mig höra att han sa. Undrar om han ställt sig frågan VARFÖR det inte skulle hända? Tror inte han kommit så långt i sina tankebanor. My var i alla fall grymt rolig, hon sa till sin handledare att det inte var någon idé att han gav sig på den diskussionen mot mig, för den skulle han ändå inte vinna, ha ha!

På HSB där jag
gör min praktik är det i alla fall inte många som är svartfötter. Men så har de 2000 i timmen när de rycker ut på storhelger också.

Kommentarer
Postat av: Malin

Oj, de TAR hans pengar. jag som trodde vi hade föreningsfrihet.

2008-09-19 @ 09:48:38
Postat av: Ohyra

När det kommer till fackliga grejor har jag stött på det där med. Såna är alltid så satans passiva och chefsvänliga tills dom själva får på tasken oh blir uppsagda och då helt plötsligt kommer dom glidande och frågar om man vill hjälpa till.



Min favorit är den uppsjö folk som ringer till facken och frågar om dom kan hjälpa till och när dom får reda på att dom inte komemr få hjälp eftersom dom inte är medlemmar blir upprörda. Har alltid undrat varför dom inte organiserar sig själva på arbetsplatsen...

2008-09-19 @ 10:34:14
Postat av: Nicklas Eriksson

Jo, han var inte medlem utan svartfot, så det utnyttjade han ju. Men att han sedan inte hade några argument utan emot utan bara stod och muttrade säger väl det mesta om skitstövlar som han.



Ohyra: har du sett den där filmen om unga korkade bratbrudar och en av dem får problem med sin bostadsrättsförening? Fan vet vad den heter, den är svensk i alla fall. Hennes kompis frågar "om hon ringt hyresföreningen". Då svarar hon: "Meh! Hur skulle jag kunna veta att de bara hjälper medlemmar?".



PÅ vårt staffeforum är nu idiotin och svenne coconut-rasismen i full blomning i en tråd startad av en finne (!) som handlar om att det är fel att ge gömda flyktingar gratis tandvård... Herrejävlar!

2008-09-19 @ 19:29:52
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Per

Skulle inte du kunna plocka några tvättmaskinsmotorer åt mig? Helst några remhjul och remmar också?

2008-09-21 @ 21:02:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0