Ny seger!

I våras hittade jag en affisch uppsatt över stora delar av stan. Den marknadsförde ett rejält pojkrumsrunkevent som skulle gå av stapeln. "Autumn fashion party" hette det och afffischen visade en ung blond (såklart) kvinna som satt iklädd enbart svarta trosor och lårhöga högklackade stövlar med ett blingsmycke kring halsen. Det var någon sorts modeshow (visste inte att det gick mode i kvadratcentimeterstora trosor-branschen) i alla fall som marknadsfördes av någon sorts företag som heter Big Events.

Jag blev rejält
sur på den affischen eftersom jag uppfattade den som kvinnorförnedrande. Jag har sett omslag till porrtidningar som varit mindre objektiifierande. Gjorde som så att jag rev ned en av affischerna och skickade in den till ERK, Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande Reklam. Hela sommaren gick och jag glömde bort det.

Men igår när jag
kom hem säger min sambo att jag fått ett brev "från näringslivet". Va, tänker jag. Jag har ju inga fackliga uppdrag kvar alls längre, och partipolitiken har jag givit upp, så vad vill de mig? Men så var det från ERK, och de meddelade att jag har vunnit och Big Events fällts enligt artikel 4 punkt 1i Internationella Handelskammarens grundregler för reklam.

Nu är det ju självklart så att Big Events är någon sorts blufföretag eftersom de enligt ERK inte har gått att nå för att ge dem tillfälle att yttra sig, och det är ju bristen med att låta näringslivet utreda sig själva. De är lika tunga som ILO nör det kommer till straff. Allt de kan ta till är "name and shame".

Men jag vann. Och de förlorade. Nu återstår att få en krog här i trakten fälld för sin olagliga reklam genom att locka med billig sprit. Det är inte lagligt. Ska skicka in en av deras reklamaffischer till tillståndsenheten på kommunen så fort jag hinner.

Kommentarer
Postat av: Martin F

Du har säkert bättre koll på den än mig, men får man inte ha alkoholreklam i Sverige nu?

2008-09-20 @ 21:17:59
Postat av: Nicklas Eriksson

Jo men man får inte locka med billig alkohol. Reklamen måste fortfarande vara ansvarsfull.

2008-09-20 @ 22:03:45
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Stephen Graye

Du är en folkets hjälte, vad skulle vi göra om vi hade mötts av bilder av kvinnor i underkläder och skor samtidigt som vi får information att en pub har lite billigare öl. Nej låt oss sikte emot Saudi-Arabien. Där är moralens paradis och folk slipper ha roligt.

2008-09-21 @ 07:59:30
Postat av: Nicklas Eriksson

Tack Stephen! Men hjälte är lite stort...rodnar.

2008-09-21 @ 09:45:06
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Anonym

Stephen Graye

Det blir alltid ett jävla liv på liberaler när man lockar folk till vänstergrupper med en väpnad revolution(dvs hängda liberaler), så du får faktiskt vara lite konsekvent nu.

Likaså blir det ett jävla liv när man lockar folk till fackföreningar som inet vill ha fredsplikt och samförstånd.

2008-09-21 @ 20:58:05
Postat av: Per

det var jag som skrev det ovanför, fattar inte avrför mitt bnamn inte syns

2008-09-21 @ 21:12:38
Postat av: Sambon

Detta bevisar att du bara hör hälften av vad jag säger. Jag sa hela namnet men du hörde bara början ;)

Men bra jobbat med affischen!

2008-09-23 @ 11:52:25
Postat av: Nicklas Eriksson

Skulle snarare säga att det bevisar att mitt minne fungerar som de flestas: man minns de stora dragen men glömmer detaljerna. Det är snarare ditt minne som inte funkar som vanligt folks, älskling;)

2008-09-23 @ 15:58:28
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0