Jägarlobbyn har kineser i siktet!

Jägarlobbyn har dragit igång igen. Nu är det kinesiska och thailändska bärplockare som trycker på deras knappar.

Rune Johansson, jaktledare på de privata jaktmarkerna i Vindelns kommun ger verkligen ett patetiskt intryck när han i Studio Ett ska förklara att dessa fattiga människor gör det så svårt för dem att "utföra sitt uppdrag att hålla älgstammen nere". Speciellt om man som jag vet att den svenska älgstammen långsamt håller på att dö ut. Och det inte på grund av varg eller trafik utan just på grund av FFF, Fulla Frysboxars Förening som Rune Johansson (och för den delen en stor del av min släkt) tillhör. Deras prat om jakt för naturupplevelse går verkligen inte att ta på allvar hur mycket man än försöker. Jag får ut jävligt mycket av att vistas i skogen, och jag får det utan gevär och jakthund. Men jag har bara halvfrys och inget intresse av att skjuta djur. Hade de jagat dessa satans fiskmåsar och duvor istället hade jag applåderat dem.

Hur vet jag då att älgstammen är på utdöende? Jag sitter ju mitt i Göteborg och ser inte en älg om året. Nej det stämmer, men mina föräldrar bor utanför en håla som är förort till en håla med en kilometer till närmsta gatlykta, och de ser heller knappt en älg om året. Jag frågar med jämna mellanrum. När jag var liten och bodde där såg man minst en älg om dagen.

Rune Johansson pratar beklagande om alla stackars män som tagit ut semester (och vabdagar och pappaledighet, men det säger han inte såklart) för att jaga och får jakten och sin härliga upplevelse förstörd av fattiga thais och kineser som plockar bär. Jag ber Rune och hans polare att bara lägga ner.

Kommentarer
Postat av: Sebastian

har verkligen inget förstående för nöjes-jakten. Det skulle aldrig falla mig in att jaga och döda ett djur för att det är "roligt". Personligen skulle det aldrig falla mig in att jaga ett enda djur, men det är ju på grund av min personliga övertygelse. Men att, så som dagens jägare i väst, enbart jaga för nöjet eller för att få vara ute i naturen känns bisarrt. Som du sa; det finns verkligen ingen orsak att jaga för att få vara ute i naturen. Du kan vara hur mycket du vill i naturen utan att beröva ett endaste vilt sitt liv.

2008-09-17 @ 21:51:36
Postat av: Calle

Det kanske är så att jakt fungerar som en sorts ursäkt för män med starka machoideal att vistas ute i naturen?



Jag menar, vid en jakt, hur stor andel av tiden spenderas faktiskt på att skjuta? Det mesta av tiden sitter de väl bara på en stubbe eller i en trädkoja och spejar? Men att bara brygga en termos med kaffe, gå ut i skogen och sitta och titta på naturen ett par timmar och sen gå hem skulle kanske anses konstigt i deras ögon, men om de dödar en älg de går hem så har de uträttat något?

2008-09-18 @ 05:45:32
Postat av: Nicklas Eriksson

Sebastian: korrekt.



Calle: mja, all jakt innebär inte bara att sitta stilla på pass. Du kan ju jaga med hund och då kan du följa hundens skall och skjuta på ställd älg.



Sen jagar ju vissa fågel, och då får du röra lite på dig också.



Men jag ser inte meningen.

2008-09-18 @ 06:11:31
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Daniel A

Jag vet att vissa jaktlag har problem med så kallade jaktvårdslag för jaktvårdslagen skjuter av allt som dom träffar på. I Lerum härjar ett, och ett jaktlag i härryda som vårdar sitt område får påtryckningar om att slå ihop områdena så att jaktvårdslaget kan skjuta av all älg där också. För vad jag tror är att älgen drar sig till vissa områden där chansen att bli dödad inte är lika stor.

För i lerum finns det knappt nån älg, medan det finns gott om det på vissa ställen i härryda.

2008-09-18 @ 10:19:16
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja, det är FFF när de är som "bäst" det...

2008-09-18 @ 17:41:53
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Per

Jag gillar jakt, det är roligt att döda och äta djur.



Han uppe Vindeln borde ju ta och dra fram sanningen istället för dessa löjliga saker. Det är skogsbolagen som sett till att vi har så lite älg som vi har. De vill ha en ännu mindre älgstam och numera säger de det rakt ut, efter att i åratal hymlat med det.



Och det tidiga 80-talets älgstam var en parantes, lite mer älg än idag vore bra om vi hade, men 1986 kommer aldrig tillbaka. Detta är bara att acceptera, liksom att vi har rovdjur i Sverige, det är bara att acceptera.

2008-09-21 @ 21:11:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0