Böter för cykeldrumlar!

Någon av er kanske minns att jag i våras skrev om de jäkla drumlar till sommarcyklister som förpestar tillvaron för oss åretruntare och gångtrafikanter här i Göteborg.

Nu har polisen gjort storrazzia. 300 fick böter. Många är så dumma att man inte fattar hur de kan fungera utan god man. Jag kom i delo med en tant utanför min skola som kom farande med full kareta på trottoaren (!) när vi gick av bussen och höll på att köra på oss och stönade ogillande och bara trampade vidare.

Då röt jag till åt henne. "STANNA!" skrek jag, och när min läktar- och dojotränade röst går upp i decibel och ner i basregistret då jäklar brukar folk släppa det mesta de har för händer. Tanten tvärnitade som en menig på en kaserngård och jag stegade ikapp henne och frågade vad i helvete hon, uxna människan menade med att cykla på trottoaren.

"Var ska man cykla annars då" pep tantrackaren ur sig, inte fullt så kaxig längre.
"Ja finns det ingen cykelväg får du väl för i helvete cykel på trottoarn måst du väl begrip!" skrek jag åt henne. De sista orden är inte felstavade utan återger min värmländska som alltid kommer fram när jag är förbannad, ha ha!

Tror ni inte
hon käftade emot! Hon påstod att det var tillåtet att cykla på trottoaren. Också menar folk på att cykel bör få framföras utan körkort... Men jag tror inte hon gör om det utanför vår skola i alla fall!

Men läser du det
här så ser du ju att jag hade rätt och du fel! In your face!

Kommentarer
Postat av: Tiger

Bra rutet! Det här med att inte cykla på trottoaren torde vara den trafikregel som bryts oftast. Faktiskt rätt irriterande för oss gångtrafikanter. Inte minst för att cyklisterna inte sällan ringer ilsket med ringklockan och med irriterad uppsyn antyder att man som gående borde ha vett att bereda dem väg omedelbart.

2008-09-09 @ 20:30:31
URL: http://www.moderskeppet.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja det stör mig något oerhört också. Det är ju de som gör fel!

2008-09-09 @ 23:13:49
Postat av: Rommedahl

Jo. Det är mycket viktigt att bötlägga cyklister. Att det skjuts skarpt på Göteborgs gator och organiserade ligor (LO ej medräknat) mördar varandra kan på intet sätt mäta sig med den fara som en cykel utan ringklocka tillskansar samhället.

2008-09-10 @ 01:17:50
Postat av: Nicklas Eriksson

Samhället, nej. Enskilda personer: stor skada.



Vad säger du om ligisttyperna från olika kampsportsklubbar som hotar fackliga aktivister utanför Josefina då Rommedahl? Apropå organiserade ligor tänkte jag. Om den jäveln som äger Josefina INTE har ett finger med i Stockholms undre värld ska jag krypa naken över Älvsborgsbron.

2008-09-10 @ 19:21:31
Postat av: Per

Hahaha.

De är hopplösa. Undrar hur många jag räddade livet på som spårvagnsförare. En stjärna trodde att han hade företrädde för att han kom från höger på en cykelväg. Även om han hade haft rätt(vilket han inte har, då spårbunden trafik alltid skall ges företräde enligt trafikförordningen) så är det ju rätt dumt att cykla ut framför spårvagnar.

Men cyklisterna tänker oftare än folk med barnvagn, de är mest skrämmande.

2008-09-13 @ 02:27:58
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja jösses, tre i bredd på cykelväg är ju en klassiker. Undrar hur många gånger man har skällt ut ett gäng såna?



Men äldre folk har en tendens att överskatta högerregeln; jag kom på en bred, stor cykelväg där trafikrytmen är hög, att jämföra med huvudled. Då kommer en gubbtjyv som knappt håller styrfart från en liten stig som ligger så att han mycket väl såg mig i tid och skulle ut på den stora banan nästan mitt framför mitt framhjul. "Men jag kom ju från höger..." kväkte han fram efter att jag tvärnitat, kört omkull och skällt ut honom efter noter.

2008-09-13 @ 10:04:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0