Blir jag ens kvar i LO med de här korrumperade topparna?

Jag vetefan hur länge jag orkar vara med i ett LO-förbund mer. Wanja Lundby-Wedin viftar lydigt svans åt högeräktenskapet, och viftande svansar på fackfolk är det absolut värsta jag vet.

Dessutom har jag ingen större lust att låta mina surt förvärvade pengar gå till Mona Sahlin och de övriga högervridna marknadsgläfsarna i partitoppen för rosmaskros-partiet.

Jag står och svajar här.
För första gången sedan jag var arton år och jag gick med i Livsmedelsarbetarförbundet är det helt plötsligt inte lika självklart som att solen går upp på morgonen att vara medlem i LO mer. Återigen är min självbild och min värld skakad.

Dock; att stå utanför
facket är heller inget alternativ, och det enda jag har är således Syndikalisterna. Där jag nog inte heller riktigt passar in.

Jaja, det ger sig. Jag får se. Antagligen kommer jag väl att blunda så hårt jag kan, stanna kvar i LO, försöka arbeta för en separation från rosmaskros-partiet. Något som antagligen är lika sannolikt som att det skulle gå att förändra (s).

Men man vet aldrig.

Kommentarer
Postat av: Jeanettes

Ser mycket större chanser inom LO kollektivet och inte minst i inom förbundet och om möjligt ännu mer lokalt=)

Fan... gäller att prata riktigt ordentligt sååå. Det är min geniala plan!=)

2008-10-09 @ 18:07:30
URL: http://jeanettestojic.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja, men någonstans går det en gräns när det gäller ideologin även när det gäller klassamverkansfacket.

2008-10-09 @ 20:40:30
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Daniel

Varför passar du inte in i SAC?

2008-10-09 @ 21:06:26
Postat av: Nicklas Eriksson

Vet inte riktigt Daniel. Jag TROR inte att jag skulle det, men jag är inte säker. Mer en känsla.



Jag är van att ha bjässeorganisationen i ryggen, om du fattar vad jag menar.

2008-10-09 @ 21:12:13
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Daniel

Mjo jag förstår nog. Har själv aldrig varit med i facket pga min ålder men för mig har aldrig LO känts lockande.

Men frågan är om det är bättre med ett stort fack där ledningen håller arbetsköparna om ryggen eller ett mindre förbund där de tar strid. Skulle ju vara bättre om LO inte var ett fack som samarbetade med ett högerparti.

2008-10-09 @ 21:33:40
Postat av: Pelle

Första citatet från Wanja säger tyvärr väldigt mycket (kan ju iofs vara konstigt ihopklippt...men ändå):

"så är det naturligtvis oerhört viktigt att vi vet att den regeringen för en politik för en bra och hållbar arbetslöshetsförsäkring och en trygg arbetsrätt" gott så långt...Men så fortsätter det:

"Men det viktigaste är att vi får en socialdemokratiskt ledd regering". Men nej Wanja, så är det inte. Det viktigaste är inte vilka som leder regeringen, det viktigaste är vilken politik regeringen för.

2008-10-09 @ 23:58:48
Postat av: Alex

Vad fan krävs egentligen för att LO ska bryta med SAP? Sahlin och Lundby-Wedin och de där andra i toppen håller varandra om ryggen. Fy fan.



Jag ska dock fortsätta att vara medlem i IF Metall, men ibland blir man ju så less...

2008-10-10 @ 00:39:49
URL: http://stockholm.suf.cc
Postat av: Nicklas Eriksson

Mmm. Arbetsrätten är INTE tryggad med (s), det märker man ju väldigt lätt. Rätt som det är kan de få för sig att man "måste" avskaffa den regeln, att något "inte går" eller annat.



Alex: en fackförening med direktdemokrati, ansvarsfulla, insatta medlemmar som framför allt inte ser facket som ett försäkringsbolag.

2008-10-10 @ 05:44:46
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Rommedahl

... och som har en en fri (egenfinansierad) a-kassa?

2008-10-10 @ 18:55:19
Postat av: Stefan S

Av ideologiska skäl valde jag att inte gå med i IF Metall under min sejour i LKAB-gruvan (2 år), givetvis skall facket vara politiskt obundet och slåss för medlemmarnas bästa. Även moderater tycker facket är bra och över min döda kropp att jag betalar pengar till ett fack som sponsrar min motståndare.



Merparten av medlemmarna i facket, tror jag, är med till stor del pga försäkringarna som ingår. Sen när har LO gjort en vettig löneförhandling???

2008-10-10 @ 20:19:02
Postat av: Nicklas Eriksson

Jadå Rommedahl. Det hade gått bra de senaste fyra fem åren. Men din regering vill ju inte att det ska vara så...



Stefan, vissa saker får man skita i när det gäller ideologi. Kollektivavtalet är för viktigt för det. Men ditt inlägg avspeglar ju exakt vilken hycklare du är. En fackförening kan inte vara opolitisk, det är mot fackets natur. Den kan vara partipolitiskt obunden men aldrig någonsin kan det vara ett opolitiskt beslut att bli en del av ett kollektiv som kämpar mot andra politiska beslut. För det fack som inte gör det är inte värt att vara medlem i.



Jävla svartfot.



LO gör inga löneförhandlingar, det är det förbunden som gör. De tre senaste avtalsperiodernas som mitt förbund gjort för oss har varit väldigt bra. Nu kan man inte bara på gränsen överleva på en städarlön utan även leva lite också. Även om det inte är mer heller.



"Även moderater tycker facket är bra"



Sicket otroligt jävla skitsnack, ni kan stå för ert löjliga "ensam är stark" och "personlig frihet"- snack som ni gör i goda tider!

2008-10-11 @ 10:05:14
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Stefan S

Jag skrev politiskt obundet, dvs inte sponsra (s) med pengar som man gör idag, inte opolitisk. Läs vad jag skriver.

Jag är med i facket idag, ett fack som inte är politiskt bundet med ca90% anslutning bland medlemmarna som överlag röstar borgerligt. Jag var även med i facket innan jag jobbade i gruvan. Så du kallar mig hycklare när jag står för mina principer, det kändes lite skevt. Hycklare brukar ju säga en sak och göra en annan, vad jag vet iallafall.



Jag som moderat tycker facket är bra, det skapar något sorts lugn på marknaden. Om du tror att jag ljuger är det ju svårt för mig att övertyga dig om annat, men det ger ju mer ett ljus av att du har fördomar om hur folk ska tycka när man resonerar på ett viss sätt.



Däremot!

Man ska inte mer än överleva på en städarlön.

Vill man ha mer betalt så får man skaffa ett bättre jobb. Det är borgerlig politik och "personlig frihet", du väljer själv vad du vill bli och du själv får se till att förverkliga det.

Det känns konstigt att man har en hög lön för ett jobb som en dammsugarrobot skulle klara nästan lika bra.

2008-10-11 @ 11:31:02
Postat av: SACare

Klart du skulle kunna passa in inom SAC. Det är ett väl fungerande kampverktyg att använda sig av. Att SAC är öppet för att testa nya stategier och öppna nya allianser gör det inte mindre attraktivt.



Du är varmt välkommen till SAC och du slipper definitivt klassamverkan.

2008-10-11 @ 11:35:02
URL: http://www.sac.se
Postat av: Nicklas Eriksson

Jag skiter i vad folk tycker, jag dömer folk efter hur de agerar, och ditt handlande som du beskriver verkar minst sagt hycklande.



Att du sedan säger att facket är bra för att det skapar lugn på marknaden visar ju just på att du inte är moderat utan sosse.



"Man ska inte mer än överleva på en städarlön. "



Dra åt helvete.

2008-10-11 @ 13:40:48
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Nicklas Eriksson

SACare: jag har tänkt och jag kommer fortsätta tänka på saken.

2008-10-11 @ 13:42:08
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Stefan S

När argumenten tryter kommer svordomarna...

Diskussion avslutad.

2008-10-11 @ 14:22:35
Postat av: Nicklas Eriksson

Lika bra Stefan, du hade bara lögner för dig själv att komma med från början.



Att jag ber dig dra åt helvete när du kommer med den ytterst intelligensbefriade åsikten att man ska vara fattig som heltidsarbetare tycker jag motiverar mer än ett enkelt "dra åt helvete", men det är svårt att slå någon på käften över nätet, vilket jag hade gjort om du framfört den åsikten till mig face to face.

2008-10-11 @ 15:04:48
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Rommedahl

Vadå gått bra? Kallar du dagens a-kassa egenfinansierad? 80% är det väl som är skattefinansierat.

2008-10-11 @ 15:35:44
Postat av: Nicklas Eriksson

Det hade gått bra de senaste fem sex åren med högkunjunktur och lågt utnyttjande av a-kassan menade jag. Ledsen om det var otydligt. Då hade det gått utmärkt. I lågkonjunktur är det ju omöjligt med dagens globaliserade ekonomi.



Men din regering vill ju göra den obligatorisk, och det tycker jag är lustigt. Ska ni inte stå för föreningsfrihet?

2008-10-12 @ 16:20:00
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Rommedahl



Jag ser inte varför en globaliserad ekonomi skulle vara till hinder för en egenfinansierad a-kassa.



Min regering? Min röst föll på dem pga. avsaknaden av för mig mer passande alternativ =)

2008-10-12 @ 16:55:59
Postat av: Nicklas Eriksson

Det gör jag. Den gör så att så många jobb som "average Joe", däribland jag själv, flyttar utomlands utan problem eller konsekvenser för att söka lägsta möjliga tillverkningskostnad. Eftersom "average Joe" är betydligt fler än "special Steven" som kan få betydligt mer kvalificerade arbeten blir det betydligt dyrare att Joe går arbetslös. Det gör att a-kassan inte kan bära sin egna kostnader.



Var det så svårt att se?



Ja DIN regering. Du röstade på dem, sen vad du hade för beveklsegrund för det anser jag knappast hör hit. Jag röstade inte ens på de fähundarna, men måste ändå dras med konsekvenserna av deras politik.

2008-10-12 @ 17:19:12
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Malin

Är bästa sättet att påverka att gå ur/byta förbund?



Vad jag minns gick du väl inte in i kommunpolitiken för att du var helt nöjd med s?

2008-10-13 @ 15:01:12
Postat av: Nicklas Eriksson

Nej, precis därför Malin. Och just för att jag insåg att det inte är möjligt att påverka i den riktning jag vill, och som en stor del av LO-kollektivet verkar vilja, hoppade jag av.



Facket är inte riktigt lika svårt att påverka. Jag blir nog kvar i sossefacket.

2008-10-13 @ 17:02:01
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Delac

En tanke bara. Det måste ju finnas en anledning till att LO har blivit så mesiga. Jag tror problemet är att alla hundratals (?) ordföranden i förbunden, LEVER på sitt fackliga arbete. Klart man tappar fästet med arbetsplatserna då. Svenska arbetare strejkar ju minst i europa. I Grekland t.ex., är det inga inom facket som lever på det, vilket medför ett mycket mer stridbart fack.

2008-10-13 @ 21:31:27
Postat av: Nicklas Eriksson

Anledningen till den låga stridsfrekvensen är ju fredsplikten som binder oss under avtalets giltighetstid.



Det finns femton ordföranden i förbunden, sedan har du ett antal (tror det ligger på 20 nånting) LO-distrikt med anställd personal, i alla fall som minst en tre- fyra stycken, LO-fack i kommunerna där i alla fall de större har någon anställd (de riktigt stora mellan fem och femton säkert) och sen har du förbundens avdelningar. De stora klubbarna har också egen personal till viss del, öven om den största delen av arbetet i klubbarna sker på §7 MBL.



Nej, i Grekland ser man kanske inte facket som ett jävla försäkringsbolag heller? Jag känner inte till grekisk facktradition.

2008-10-13 @ 21:47:02
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Delac

Okej, tack för infon.

2008-10-14 @ 22:31:47
Postat av: Krastavac

Wanja-gulingpanna är dumihuvet. En majoritet av oss LO-anslutna arbetare vill inte ha ett framtida regeringssamarbete mellan SAP och mp. Hellre då SAP och Vp. Men näääää det struntar högersossen Anja i, precis som högersossen Mona. Jag blir så trött!

2008-10-15 @ 10:56:44
URL: http://www.vardagspussel.wordpress.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja det är fan tragiskt... på alla sätt.

2008-10-15 @ 22:25:20
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0