Jag blir så trött på idealister...

Nu är det en kristdemokrat som har tänkt igen.

Gunilla Tjernberg (kd) tycker
att ideellt engagemang ska införas som betyg i skolan. Tjena. En sådan tanke kan bara en verklig idealist ha kläckt fram.

Vem tror på allvar att min feta svensklärare på högstadiet, lilamoderat från Örgryte(hur nu han hamnat uppe i Bergslagen fick jag aldrig veta), skulle givit mig bra betyg i det? Jag som sprang omkring med ett EU-märke med ett tipp-exkryss över och moderaternas M med bölder som jag hade spraymålat brunt? Jag var inte ens engagerat röd då, jag visste bara att jag hatade moderater. Eller att min tvärfolkpartistiska engelslärarinna hade gjort det?

Min SO-lärare som hade Lenin som lakansstor affisch bakom sin kökssoffa och ett broderi med texten "All makt åt folket" (rätt ironiskt med tanke på att han var leninist!) i burspråket skulle aldrig ge svensklärarens välkammade tennisspelande MUF-barn bra betyg i det ämnet heller. Min slöjdlärare, sosse ut i fingerspetsarna hade nog känt att han varit riktigt objektiv i sin betygssättning, men inte fasen hade han det.

Det är ingen dum tanke med betyg i ideellt engagemang i sig. Det är bara det att den är så förbannat kort tänkt (nej, inte korttänkt!) på grund av att den är kläckt av en idelaist.

Kommentarer
Postat av: Robin

Håller med dig kamrat. Hur skall en lärare kunna hålla sig objektiv till en elev när arbetet i en Tex. förening i vissa fall kan vara på ideologisk basis.

Att kunna söka jobb på föreningsmeriter är inget nytt. Jag har själv varit med och skrivit ett omdöme om en kompis för några år sedan. Hon var nybakad från omvårdnadsprogrammet och vi var på den tiden aktiva i samma scout kår. Hon frågade om en av de äldre ledarna kunde skriva ett omdöme om henne ( jag hjälpte då till för att jag jobbat med henne i kåren ) som hon kunde lägga till sitt CV.

Att föreningen själv skriver ett omdöme om man ber om det tror jag har större vikt än att en lärare skall bedöma hur man arbetar i en förening som läraren inte har någon insyn i eller kanske avskyr.

En lärare som tex är moderat skall bedöma en elev som är aktiv i Ung Vänster eller SSU.

2008-11-21 @ 17:47:49
Postat av: livelev

Jag tycker inte att lärare ska sätta några betyg alls på sina elever. Det är bättre att en nämnd sätter betygen utifrån centrala prov. Dagens betygsystem är djupt orättvist, då det inte är kunskap, utan lärarens uppfattning av eleven som betygsätts.

2008-11-21 @ 23:10:58
URL: http://blogg.passagen.se/livelev
Postat av: Robin

Livelev. Det hade nog varit mer rättvist än det som är idag, om vi alls skall ha betyg.



Betyg i skolan säger bara en sak. Det säger bara hur mycket information en elev kan ta in under en begränsad tid. Om det inte handlar om betyg utifrån en bedömning (som i slöjden) av ett örngott. Då är det lärarens bedömning av elevens arbete utifrån vad läraren tycker är bra. Och smaken är som vi alla vet som baken, delad.

Största problemet med betygen idag är att det i sin grund är orättvisa. För vi alla går in med olika förutsättningar i skolan. Sociala problem, läs och skrivproblem eller språk problem. Dessa är bara några saker som gör att en elev kommer att få sämre betyg än sina klasskamrater trots samma arbetsinsatts. Det kan till och med vara så att en elev med problem lägger ner mer arbete och utvecklas mer än sina klasskamrater men det betyder ingenting eftersom det är proven som räknas.

2008-11-22 @ 13:09:15
Postat av: Nicklas Eriksson

"Det säger bara hur mycket information en elev kan ta in under en begränsad tid"



Ja, det, och hur bra du kommer ihåg det fram till provet.

2008-11-22 @ 13:52:31
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Robin

Exakt.

2008-11-22 @ 13:59:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0