Åt de som har skall varda givet!

Nu basunerar Aftonbladet ut att a-kasseavgiften ska sänkas för "90%".

Men för mig som är medlem i Fastighets går den upp med 31 kronor!

För medlemmar i HRF:s a-kassa går den upp med 36 kronor!

För arbetarna i de två sämst betalda branscherna i landet, städ och hotell och restaurang, med mängder av oseriösa arbetsköpare och konstiga anställningar går alltså a-kasseavgiften upp. Dessa kategorier är också de som behöver överlägset mest facklig hjälp samtidigt som det är två små förbund med dålig ekonomi. Igår kväll ringde en kollega och kamrat som varit med i facket i 30 år och som nu funderar på om det är värt det mer.

Konstigt bara att Handels fick sänkt med ett par kronor, jag hade väntat mig att de med skulle åka på en höjning.

Låt mig gissa att detta kommer att föranleda ännu fler avhopp ur såväl fack som a-kassa. Låt mig gissa att ännu större höjningar kommer snart. Låt mig gissa att vi snart kommer att stå utan skydd alldeles.

Kommentarer
Postat av: Mattias

Borgarna är smarta. Att a-kasseavgiften blir dyrare = försvagar facket allmänt.
Att a-kasseavgiften blir dyrast i de branscher där facket behövs mest = öppnar för ökad desperation och sänkt lönenivå särskilt i dessa branscher.

Komplettera med lite pigavdrag - et voilá:
tjänstehjon åt "alla"!

Uppenbart vart det hela är på väg.
Frågan är hur få folk att haja hur medvetet det faktiskt är tänkt, och vad man sedan gör åt det.

(Är ju fortfarande många som tror att avgiftshöjningarna beror på fackets beslut... suck!)

2008-05-25 @ 13:55:04
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja, det är ingen lätt match med insändare som den i GT igår från "Kocken" som anklagar facket för att ligga bakom låga löner. Med arbetare som han behövs inga borgare.

Tjänstehjon åt alla utom tjänstehjonen!

2008-05-25 @ 15:16:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0