Släpp ingen Amos över tröskeln!

image24

Svenska Kyrkan
har uppenbarligen ångest över att ha blivit skilda från staten, eller också har de bara svårt att fatta för de tror tydligen att deras informationsskrift "Amos" räknas som samhällsinformation. Det gör den inte, det är inte mindre religiös propaganda för att de förklär den till något som påminner om en blandning av ICA-kuriren och LO-tidningen än om "Inre Kazakhstans väpnade Jihadister" eller något i den stilen skulle kasta flygblad i brevinkastet och be om lite bidrag till vad de nu höll på med.


Jag lämnade
Svenska Kyrkan för fyra- fem år sedan. Dels för att det tog såpass lång tid att få tummen ur röven och äntligen göra slag i saken, men även av en övertygelse om att jag inte ville vara medlem i Svenska Kyrkan. Speciellt sedan homomotståndet ökade, kvinnoprästmotståndet likaså. Min sambo togs ur Svenska Kyrkan av sina förnuftiga föräldrar när hon var liten. Jag stannade ändå såpass länge eftersom jag tyckte att Svenska Kyrkan i Hammarkullen gjorde en mycket fin insats bland de unga i området och den verksamheten kunde jag tänka mig att stödja. Men sedan blev det för mycket med synoden och allt.


Men ändå
, ingen av de som är skrivna på vår adress är med andra ord medlemmar i Svenska Kyrkan, och vi har satt upp en lapp på dörren där vi betackar oss för reklam, men gör ett undantag för samhällsinformation och IKEA-katalogen. Det är vad vi vill ha. Den religiösa tidsskriften "Amos" är vare sig samhällsinformation eller IKEA-katalog. Det är reklam för en klubb för folk som är rädda för att dö.


Svenska Kyrkan
är lite smarta ändå, för de delar ut Amos på fredagar. Förra gången jag kom hem och hittade eländet på hallmattan slängde jag mig på datorn för att hitta numret till kyrkan och ringa och fråga dem varför de inte tror sig omfattas av vårt ställningstagande till reklam, men då hade de såklart stängt för helgen, jag slängde Amos i bingen utan att ha öppnat den och på måndagen hade jag ju glömt det igen.


Nu har jag varit ute och satt upp ett förtydligande på dörren där det står att det även gäller "Amos". Kommer fanskapet i sommar igen (för den verkar ha kvartalsutgivning) ska jag gå hundra meter upp till den kvinnoförtryckande synod-medlemmen St Paulikyrkan med hammar e och ett par tretum (den och Haga församling är Sveriges värsta kvinnoprästmotståndare) och likt en modern Martin Luther spika fast deras tidning på kyrkporten!

Kommentarer
Postat av: Johan

Jag skulle gissa att anledningen till att du får tidningen beror på att brevbäraren inte har förmåga att skilja den från samhällsinformationen. Kanske inte något man ska lasta kyrkan för. Möjligen då posten.

Alternativet till att spika upp tidningen på kyrkporten vore det betydligt mindre arbetsintensiva jobbet att slänga den i pappersåtervinningen eller i soptunnan. :-)

2008-03-14 @ 14:42:08
URL: http://www.poetiskrattvisa.blogspot.com
Postat av: Anders Gardebring

"Det är reklam för en klubb för folk som är rädda för att dö."

Hoho. Fan vad bra skrivet :)

Jag och min flickvän har byggt ihop en site för den som vill gå ur svenska kyrkan:
http://www.uturkyrkan.se/

2008-03-14 @ 15:59:23
URL: http://gardebring.com/
Postat av: Nicklas Eriksson

Nej det kan man inte lasta posten för, eftersom den inte är direktadresserad och således något som kyrkan antingen tassar runt och delar ut själva eller betalar någon firma för att dela ut.

Posten och Citymail respekterar oftast ett "nej till reklam".

Anders, sajten är en mycket bra idé.

2008-03-14 @ 16:13:49
Postat av: Lisa

Det är Gud som delar ut den.

Skämt å sido, jag blir alltid förbannad när den kommer. Hade faktiskt tänkt ringa och klaga, men det är tveksamt om det blir av. Och jag vill inte besudla vår snygga "Ingenreklamtack"-lapp som har Kapten Stofil på sig, med en massa tillägg. Tror inte heller att det hjälper att säga att man inte vill ha den, det skiter väl utdelaren i.

2008-03-14 @ 16:48:47
Postat av: Nicklas Eriksson

Men de är skyldiga enligt lag att inte stoppa i brevlådor med "nej till reklam" på dörren.

Jaja, läser du i tidningen om "satanistattack mot St: Paulikyrkan" så vet du var du läste det först:)

2008-03-14 @ 18:48:39
Postat av: Joakim

Om du öppnat första sidan i tidningen och läst första stycket högst uppe till vänster så hade du läst om just kvinnliga präster. Leta upp den och läs, vettja!

"Rädd för att dö"? Varför ska man då vara rädd att dö? Kristna tror ju på ett evigt liv i paradiset efter detta. Det är något att se fram emot, det! :-)

2008-03-16 @ 21:45:10
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja, det är det jag menar med att de är rädda för att dö. De måste visualisera sig ett "paradis" efter döden eftersom de är för tafatta för att skapa ett på jorden där vi har våra enda garanterade liv.

Jag har redan slängt den utan att läsa skiten.

2008-03-16 @ 22:11:30
Postat av: Galaxa

Nicklas: Är du rädd för den där tidningen? Eftersom du inte vågade läsa den? ;)

Anders Gardebring: Folk som är så dumma att de inte kan gå ur kyrkan utan den där stegvisa instruktionen borde stanna kvar i kyrkan, så kanske det är någon som tar hand om dem i alla fall! (T-shirten var ovanligt ful, förresten). Det pedagogiska initiativet var utmärkt, men... varför gör ni det? Jag menar - vad får du och din flickvän ut av att andra går ur kyrkan? Är det bara för att ni är serviceminded? Jag förnimmer mycket rädsla här...

2008-04-08 @ 13:17:55
Postat av: Nicklas Eriksson

Galaxa, givetvis inte, men jag blir förbannad när en fristående organisation försöker gå runt mitt rättmätiga nej till reklam genom att maskera sin reklam som samhällsinformation.

Varför tror du att Gardebring och hans tjej är "rädda"? Rädda för vad? Jag( och Gardebring också) tror att världen blir lite bättre för varje människa som lämnar en kyrka och börjar tänka lite med sin egen hjärna istället för att få det sagt till sig av en präst som försvarar någons jordiska intressen.

2008-04-09 @ 07:16:29
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se
Postat av: L Eliasson

Våra förfäder (åtminstone mina) kämpade och dog på europas slagfält för att jag skulle få vara lutheran.
Det skulle således vara fullkomligt omöjligt för mig att gå ur kyrkan.

2008-05-21 @ 10:05:42
Postat av: Nicklas Eriksson

Jaha du. Mina kämpade och dog i Bergslagens gruvor för att få mat på bordet, lurade att de skulle få paj i himlen när de dog så att de skulle vara riktigt fogliga.

Så jag har inga sådana lojaliteter.

F.ö. var nog dina förfäder lika lurade som mina om de trodde att krigen de dog i verkligen handlade om religion. Så gå du ur med gott samvete.

2008-05-21 @ 15:12:26
Postat av: Annika

Har precis bloggat om varför riksdagen går på gudstjänst vid riksdagens högtidliga öppnande när stat o kyrka inte hänger ihop längre

http://joann.se/annika/?p=6443

2010-10-05 @ 19:08:19
URL: http://joann.se/annika

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0