Drängjobbens utveckling

Jag tycker givetvis att det är bra att vanliga drängjobb utvecklas. Men jag tycker inte att det är bra om de utvecklas så mycket att en vanlig dräng inte kan få ett jobb.

Ta min
utbildning nu, KY-fastighetsvärd. Det var aldrig någon som nämnde att matten skulle bli så svår att det var en klar fördel om man har gått tekniskt basår eller teknisk linje på gymnasiet vare sig när jag var där på infoträff eller när jag ansökte.

Jag har hittat mitt drömjobb, inget snack om saken. Att arbeta som fastighetsvärd/skötare är ett arbete som kombinerar de två sidorna av mig, den sociala som älskar att prata med folk och blåbyxan som vill slita, bära, kånka, bryta, få skit under naglarna, köra maskiner och reparera saker.

Och det kommer jag säkert att få också. Problemet blir väl mest om jag kommer att kunna göra mitt exjobb utan att först läsa matte en extra termin eller två på ABF eller komvux innan jag kan sätta igång.

Globaliseringen ställer större och större krav på oss "för att möta konkurrensen". Jag tycker inte det är bra eftersom jag inte tror att målet för människans existens kan vara att öka tillväxt och omsättning för varje liten sekund. Vi är rätt många som inte kan tillgodogöra oss matematikundervisning som i vanliga fall läses på två år på en termin, men som ändå har rätt fallenhet för jobbet vi förväntas göra. Låt teknikerna läsa hög teknik och låt oss värdar koncentrera oss på det goda värdskapet.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Det är trist, att kräva en massa superavancerad matte, när det aldrig kommer att krävas av fsk i det dagliga arbetet. Hellre 100 utbildade fsk utan matte, än majoriteten utan utbildning alls!

2008-03-08 @ 19:10:06
URL: http://www.buskisblog.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja, en viss del matte behöver man ju, men den borde ju yrkesanpassas!

2008-03-08 @ 19:40:59
Postat av: livelev

Återigen huvudet på spiken.

Kan det kanske vara så att det är utbildaren som har ett behov av att få utbildningen att verka mer komplicerad än den måste vara? Eller är det en facklig grej - att alla måste ha en viss nivå av matematiska kunskaper för att det ska höja yrkets status?

Av någon anledning verkar matematik vara en färdighet som anses lite finare än andra kunskaper. Själv ser jag högre matematik som ett sätt att komplicera något ganska enkelt, och eftersom jag är praktiskt lagd så ser jag inte det som kunskap utan som snobberi.

Som fastighetsskötare är väl ändå andra färdigheter än matematik betydligt viktigare. Social kompetens, känsla för färg och form, hantverksskicklighet, integritet etc, såna saker som mycket väl kan jämställas med matematiska kunskaper, men som av någon anledning inte anses lika mycket värda.

Bra att du tar upp det här ämnet. Det är hög tid att lyfta fram andra kunskaper än matematik som värdemätare.

2008-03-09 @ 14:36:08
URL: http://blogg.passagen.se/livelev
Postat av: Calle

Och Livelev visar återigen prov på vänsterns bildningsförakt. Högre matematik är enbart en form av snobberi, och därmed har vänstern tagit ytterligare ett litet steg bakåt.

On topic; självklart är det onödigt att proppa in matematik på utbildningar vars yrken faktiskt inte kräver det.

2008-03-09 @ 17:45:13
Postat av: Nicklas Eriksson

Livelev, social kompetens är det allra viktigaste. Har du inte det kvittar det hur hantverksskicklig du är, så där slog DU huvudet på spiken:)

Facket är ju med som huvudmän på min utbildning, så de applåderar det nog. Men jag tror inte att någon enda fastighetsvärd som jobbat i tio-tjugo år skulle kunna knäcka idiotmatten vi har.

Calle: hellre lite utbildningsförakt än ett trasproletariat som har skapats av för höga krav.

2008-03-09 @ 20:12:34
Postat av: livelev

Calle - Snobberiet består i själva tillkrånglandet, inte i kunskapen i sig. Förstår inte hur du kan få det till bildningsförakt. Om det är något som är föraktfullt, så är det väl att se ner på människor som saknar vissa typer av bildning.

Vad man lär sig har stor betydelse. Problemet med skolan idag är att vi lär ut teoretiska modeller men missar de grundläggande baskunskaperna.

2008-03-09 @ 23:29:47
URL: http://blogg.passagen.se/livelev
Postat av: Calle

Vad inom matematiken menar du är mer krångligt än vad det behöver vara?

2008-03-10 @ 00:22:44
URL: http://www.calleb.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0