Dagens tveksamma... med viss underdrift!

Magasinet Resumé har nosat fram denna pärla. Det är mycket bra att man granskar även människor som inte är politker, men likväl har höga poster i samhället och näringslivet. Motsatsen till de här åsikterna som Axel Bringeus för fram blir folk politiskt dödade för. Undrar vad som händer med Bringéus?

"

 

Axel Bringéus har tidigare arbetat på E24 och JKL och lämnade i början av året sin tjänst som planner på Åkestam Holst för att bli assistant brand manager på Procter & Gamble.

Nu driver han bloggen "Bland dambindor och diskmedel" där han ventilerar privata och yrkesmässiga åsikter. Resume.se:s läsare har hört av sig och sagt att de blivit illa berörda av innehållet.

De första inläggen på bloggen handlar om reklambranschen och Axel Bringéus skrev bland annat ett försvarstal för P&G:s reklam, som enligt honom har gett företaget en högre rörelsemarginal än de bolag som traditionellt sett anses vara bra reklamköpare.

Senare blir Bringéus mer provokativ. I ett inlägg som handlar om en strejk på Orlyflygplatsen i Paris skriver han följande:

"Och just nu önskar jag inget annat än att fransk polis, ridande eller ej, ska åka ut till Orlyflygplatsen och slå in skallarna på dessa vidriga franska arbetarkräk som gör så att jag kanske inte kan åka till Frankrike på fredag".
Inlägget är illustrerat med en bild på en polis som sitter på en häst som stegrar sig över en man som hjälplöst ligger på gatan. Bildtexten lyder:

"Jag vill inte ha någon Saltsjöbadsanda, jag vill ha en blodig och våldsam klasskamp."

Han fortsätter blogga om varumärken och diskuterar Aspiros kritiserade reklamfilm. Sedan återvänder han till Frankrike och oredan på flygplatsen.

"Den germanofila frankofoben vaknade i mig, det svartnade för ögonen, marschmusik surrade i mina öron och sådana här vackra bilder spelades upp i mitt inre" skriver han och publicerar en bild på den tyska invasionen av Paris 1940.

Tyskland återkommer i ett senare blogginlägg, om Berlin:
"Jag delade lägenheten med två sydafrikanska apotekare. Det var första gången de var utanför Afrika och de var livrädda för Nazityskland. Sydafrikanerna erbjöd mig att under sommaren betala för all min mat om jag hjälpte dem.
De behövde hjälp med allt, de lyckades exempelvis inte ens handla själva. Enda gången de försökte kom de hem skamsna, tomhänta och misslyckade.
Det var en bra deal, jag slog till och servade dem under hela sommaren."


Den 24 februari skriver han om Ku Klux Klans slogan "Do you hate niggers? Do you hate jews? Do you have ten dollars?" att den är fruktansvärd men att den säkert mycket effektivt gjorde sitt jobb som "rekryteringsclaim".

  "Det är min personliga blogg. Det är privata tankar jag skriver. Ku Klux Klan-inlägget handlar om en del i boken Freakonomics, det är bara en reflektion", säger Axel Bringéus till Resume.se.

Du skriver även om invasionen av Paris.
"Det är humoristiskt. Det är bra att du säger till att folk blir illa berörd, då får jag ändra mig eller ta bort bloggen. Det här är privat.

Ingen har sagt något till mig om bloggen. Jag blir illa berörd av att du kommer att skriva om det här, jag har bara runt tjugo personer som läser bloggen och det känns som en storm i ett vattenglas."

Resume.se har talat med Cecilia Udekwu, presschef på Procter & Gamble i Sverige, om bloggen. Hon har bett att få återkomma i ärendet.

Fotnot: efter att Resume.se har varit i kontakt med Axel Bringéus har han raderat alla inlägg på bloggen."

 

Att han raderat inläggen spelar ingen roll, de finns cachade hos Google och, misstänker jag, kommer att fortsätta existera på diverse bloggar i all evighet.


 

http://www.resume.se/nyheter/2008/03/03/varumarkeschef-pa-pg-sla-i/index.xml


Kommentarer
Postat av: Calle

Det var ju ett humorinlägg.

I övrigt kan man ju undra vad som hände med privatlivet. Sedan när det blev det journalisterns uppgift att rannsaka Internet efter anställda som hyser icke-politiskt korrekta åsikter och kontakta deras arbetsgivare om detta?

Har de inte en statsmakt att granska? Ett samhällsliv att rapportera om?

Bringéus var ju inte ens någon högt uppsatt. En vanlig finanskille som fått något under-/mellanchefsjobb. Måste väl finnas hundratals sådana i Stockholm? Knappast någon som har ett nyhetsvärde.

2008-03-04 @ 22:24:39
URL: http://www.calleb.blogg.se
Postat av: Nicklas Eriksson

Hade du skrivit samma sak om han hade skrivit om att slakta vidriga chefskräk och satt blodig klasskamp i det sammanhanget?

Humor? Pah! Jo då låter det så!

2008-03-05 @ 06:59:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0