Tror moderaterna på det själva?

Statsminister Fredrik Reinfeldt höll ett tal om sin oansvariga politik under Almedalsveckan igår. När vi har en inflation som snart är galopperande vill han sänka skatterna med ytterligare 15 miljarder. Och sedan anklagar han oppositionen för att vara oansvariga ekonomiskt. Jaja.

Men han sade
något som borgare så länge jag har varit politiskt aktiv svängt sig med, vilket får mig att undra över hur de tänker. Så länge jag kan minnas har borgare hävdat detta.

"Vi måste göra det mer lönsamt att arbeta. Mer lönsamt än att inte arbeta."

Då undrar jag om någon enda av dem någonsin har varit arbetslös eller ens om de verkligen har pluggat, något som borgare är snabba att berätta att de minsann har. Eller har de köpt sina examina som Totto Littorin allihop och bara legat och rullat tummarna? För jag har varit arbetslös. Jag gick ut gymnasiet under Bildtregeringen 1991 (eller 92, det börjar bli ett tag sedan) då samma situation rådde. Borgarna kom till dukat bord, gjorde taberas på bordet, hade "otur med världsekonomin" den gången med och störtade landet in i ekonomiskt kaos. Och ja, den förra sosseregeringen gjorde förjobbet den gången med, eftersom de också för en borgerlig ekonomisk politik.

Men det var ett stickspår. Jag hade visserligen timjobb som städare, men det var inte ens nära en halvtid. Jag blev satt i arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Säg den sjuttiotalist som inte minns Datorteket? Jag gick på KAS. Jag fick socbidrag. Jag fick till sist a-kassa. Det fanns helt enkelt inga jobb att få. Och hela tiden var jag fattig som en jävla kapucinermunk! Mitt och sambons stora (och enda) nöje i månaden var att köpa varsin rå lövbiff på grillen och ta hem den, göra eget kryddsmör och äta den hemma med stekt potatis eftersom matbudgeten inte medgav pommes från ICA.

Vi var kort och gott fattiga. Även med a-kassa. Vi hade ett sorts klassystem: lägst var att gå på soc, det var absolut sämst pengar. Sedan fick man KAS. Det var lite bätte, men överklassen bland den generationen i östra Värmlands bergslag var den som fick a- kassa! Det var mest pengar och man slapp förnedra sig för sockärringarna. Vi kände ingen som hade fast jobb!

Sedan flyttade
jag till Göteborg och fick fast jobb som städare. Och fick för första gången i mitt liv känslan av att vara inte rik, men klara mig själv. Jag hade svårt att tro mina ögon när jag såg summorna som trillade in på kontot den sextonde varje månad! Det var som att få mer än två a-kassa på samma gång! Och som jag levde! Tatueringar, festande, nya kläder, resor... Skillnaden mot förut var enorm!! Och då ska i betänka att jag gick in på dryga 74 kronor i timmen!

Det lönade sig med andra ord BIG TIME att jobba jämfört med att vara arbetslös, studera eller vara satt i åtgärd. Det får mig att fundera, om det lönade sig så för mig som gick från i princip näsan över vattnet till 74.60 i timmen, när är då nog nog för borgarna egentligen? Eller kan det vara så att jag har min far som lärde mig att rätta munnen efter matsäcken att tacka för min insikt?

Det lönar sig
att arbeta jämfört med att vara arbetslös. And that´s fucking final!

Kommentarer
Postat av: Ohyra

Ja visst ä'r det fantastiskt med den där självlevande myten att arbetslösa har det så satans fett? Eller min favorit "när jag studerade sparade jag så mycket pengar att jag kunde åka på resa till USA, så att säga att studenter har ont om...". Jag har hört den hur många gånger som helst och alltid i exakt samma tappning - jag börjar tro att det är en modern myt... ELLER



Att personen i fråga tog den enhet pengar man fick i början av varje år - sparade eller köpte från den och fick sen tillstick från sina päron. Nu har jag aldrig pluggat men goda vänner till mig har och dom hade det itne så satans fett alls...



Vem faen har itne gått på soc? Mitt favoritminne var när jag itne fick soc på grund av nåt litet problem - dom hade enligt missinformerat mig om en tid. Tänk att upptäcka den skiten i slutet av månaden...

2008-07-12 @ 11:38:31
URL: http://ohyra.blogspot.com
Postat av: nicklas eriksson

Ja den är helt klart i klass med råttan i pizzan. Nästa gång jag hör någon säga det ska jag på klassiskt 1800-talsmanér förklara att jag tror att personen är en lögnare och att jag inte nöjer mig med mindre än en duell med blanka vapen i gryningen eller något...



Nej, men det vore kul om någon enda person kunde bevisa att det vore så och att de där 20000 kronorna som gammelmoster Astrid gav dig i fjol inte hade ett piss med saken att göra.

2008-07-13 @ 07:16:38
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: livelev

Ja, inte fan har borgarna någon aning om hur det är att leva på marginalen. När jag har jobb i tio dagar får jag lika mycket pengar som socialbidraget för en månad. Hur kan de påstå att det skulle löna sig att gå på soc?



De skulle definitivt behöva gå på soc själva ett tag. Och så undrar dom varför vi vill beslagta deras egendomar....

2008-07-13 @ 08:25:55
URL: http://blogg.passagen.se/livelev
Postat av: nicklas eriksson

Jag antar att deras definition av "att löna sig" är lika med "att bli så rik att man kan köpa Björn Borgfillingar varje dag och spruta champagne på Stureplan", inte att ha så att man kan leva ett normalt liv med lite guldkant på då och då. De lever inte i samma värld som vi andra gör.

2008-07-13 @ 08:54:34
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: RedLib

Den 'roliga' biten är att borgarna faktiskt lyckats snurra upp systemet så att det inte lönar sig att arbeta. OK, får man heltid lönar det sig.



Men med höjd a-kassa och div straffavgifter är timvik ren gambling... får man för få timmar går man back.

2008-07-14 @ 10:11:56
URL: http://redlib.subcult.org/
Postat av: livelev

Alltihop är ju bara en lögn från början.



Inte fan har arbetsförmedlingen förmedlat några arbeten. Och a-kassan har bara betalat ut pengar om du kunnat redovisa varenda timme av ditt liv till dem. Det är ingenting nytt med det. Så har det varit i många år.



Borgarna bedriver kvalificerad propaganda. De upprepar en lögn. Var och en som gått på a-kassa vet att de sannerligen inte betalar ut pengar till någon som inte aktivt försöker få jobb.



Och, som sagt, med en månadslön på 18.150 kronor lönar det sig att arbeta efter tionde arbetsdagen jämfört med att gå på soc.

2008-07-16 @ 11:26:15
URL: http://blogg.passagen.se/livelev
Postat av: nicklas eriksson

Helt rätt, Livelev!



Redlib, det är ju då också en heltid jag menar eftersom jag själv inte arbetat annat de senaste elva åren. Du har helt rätt, och det är ju något de menar ska bort till förmån för livegna "egenföretagare" som ska insupa friheten i att arbeta ihjäl sig för en diffus Rand-inspirerad dröm om rikedom en vacker dag i en dimmig framtid...

2008-07-16 @ 19:39:00
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0