Glädjande från Fastighets!

image20


Mitt fackförbund Fastighetsanställdas Förbund (damn, jag önskar att man kunde ändra tillbaka till gamla namnet Fastighetsarbetarförbundet) går från klarhet till klarhet och det känns som om förbundet efter allt för många års tystnad och arbete i det fördolda har något riktigt bra på gång med RITA- projektet.

För ca två veckor sedan gick man ut med att man ställt en motion till LO-kongressen om att man vill tillåta papperslösa arbetare att gå med i LO-förbunden, något som bara SAC syndikalisterna tillåter idag.

Nu publicerar man en kartläggning över hur många som arbetar papperslöst i Sverige i städbranschen och kommit fram till att det är runt 4000 varav 2000 i Stockholm.

Syftet är inte att trissa upp svarta löner utan att öppna upp för kollektivavtal enligt förbundssekreteraren Sten-Erik Johansson.

Självklart ska Fastighets välkomna papperslösa i leden! De om några har en ytterligt svår situation på arbetsmarknaden där de villigt utnyttjas av samvetslösa "entreprenörer" (jag vill kalla dem brottslingar) som vill kunna driva sina små företag med förlust.

Bra jobbat, Hans Öhlund och resten av förbundet! Hoppas LO ställer sig positiva till motionen!

www.fastighets.se

http://www.projektrita.se/

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=742209


Kommentarer
Postat av: Daniel

Jag måste säga att jag som god företagare (det vimlar faktiskt av dom) tycker att det är skit med företag som anställer folk svart. Det snedvrider konkurrensen.

2008-02-12 @ 21:40:57
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja visst gör det. Merparten är schyssta. Synd att de så sällan kommer fram och syns.

2008-02-12 @ 23:26:57
Postat av: Lisa

Jag måste säga att det är ju bra att de gör något rätt, Fastighets.

2008-02-21 @ 10:37:57
URL: http://www.buskisblog.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja absolut.

2008-02-21 @ 16:57:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0