Fest hos mig om 364 dagar!

Det här var en fin idé! Bloggaren Göte Kildén tycker att "vänstern" borde fira 30/11 själva och hylla den okände skytt som ändade Karl XII:s liv och satte punkt för det svenska stormaktsväldet. Det tycker jag med!

30 november nästa år firas hos mig, kamrater! Vi kan ha minicirklar om Peter Englunds böcker, iscensätta slaget vid Poltava baklänges samt lobba för en dokusåpa där lag Vasaätten tävlar mot lag Bernadotterna om vilka som har de legitima anspråken på den svenska tronen som en plan i att undergräva monarkin!

Ärligt talat låter det som mer produktivt, och roligare, än att springa och jaga halvdebila fattigdomshyllare.

Kommentarer
Postat av: Jimmy Windeskog

Bra idé tycker jag, den antidemokratiska vänstern har ju en fin historia av att hylla politiska mord!

2008-12-01 @ 09:27:01
Postat av: nicklas eriksson

Jepp, Windy, du har ju fattat detta.



Den "demokratiska högern" har ju lyckats totalt med att glömma de hundratusentals som fick sätta livet till under militärdiktatorns härjningar och som bidrog till att tömma landet på arbetskraft.



Politiska mord, var det ämnet för dagen, eller vad sa du?

2008-12-01 @ 09:52:39
Postat av: Jimmy Windeskog

Kamrat Niklas:

Du känner bevisligen inte till själva logiken att hylla en man som Karl XII. Svagt, det är ju inte så att det fattas litteratur på ämnet att ta till sig om man har ett intresse direkt. Vi säger väl att din okunskap antingen är lögner eller lathet och inte ren dumhet va?



Ren dumhet är det i alla fall att kalla mig "höger", då saknar man ju helt politiskt insikt kring min ringa person.

2008-12-01 @ 10:44:57
Postat av: Hampus Eckerman

Jimmy, du tycks inte heller känna till logiken eftersom du inte kan nämna ett enda skäl? Jag antar att det är den antidemokratiska förvirringen hos dig som gjort att du ändå vill framföra dumhetens hyllningar.

2008-12-01 @ 15:05:34
URL: http://motbilder.se
Postat av: Nicklas Eriksson

Nej, jag begriper faktiskt inte logiken om jag ska vara ärlig.



Det har kanske att göra med att jag inte är nationalistiskt lagd alls. Landet Sveriges historia är fylld av mord på arbetare och bönder som slet för att betala herrskapens fester och krig, precis som jag gör i denna dag. Varför ska jag hylla en 1700-talskung som bara ökade på landets fattigdom som vi ännu i mitten på artonhundratalet inte hämtat oss ifrån riktigt utan mottog u-landshjälp från Argentina.



Hampus: jag skulle tro det jag också.

2008-12-01 @ 15:50:59
Postat av: Nicklas Eriksson

Åh, och BTW, Windy: om det är fel att kalla dig höger så är det fel att kalla mig vänster.



Jag är socialist och ingen jävla "vänster".



2008-12-01 @ 15:52:34
Postat av: Robin

Har alltid undrat varför dessa natzionalister envisas med att hylla Kalle Dussin. Har vid flera tillfällen även frågat olika natzionalister varför de firar Kalle Dussin. Har alltid fått samma svar, Han var en hjälte. Men aldrig fått svar på vilket sätt han var en hjälte.

Vad lyckades han med igentligen?

För det ända han gjorde var det som monarkin gjorde då i detta land. Han förde krig (förlorade väll mest), och inte fan vad det adeln som fick sätta livet till i första leden. Utan det var bönder, arbetare och drängar. Det vanliga folket skulle dö för gud, kung och fosterland.

Men det är väll så att vi socialister inte förstår denna hjälte och den insatts som kungen gjorde för sitt folk när han skickade ut dem i krig för att dö.

Men Jimmy kanske kan upplysa oss varför Kalle Dussin är en hjälte som måste firas.

Ses på festen 30 novemder näst år kamrat.

2008-12-01 @ 20:00:02
Postat av: Nicklas Eriksson

Han utarmade Sverige och Finland på arbetare och bönder i flera generationsled, det lyckades han med.



Kom igen nu Jimmy! Bevisbördan ligger på dig. Varför var Kalle Dussin en hjälte egentligen?

2008-12-01 @ 22:57:36
Postat av: Stephen Graye

ja det finns inte mycket att hylla Karl XII med, om man inte gillar expansiv krigspolitik. Men att hylla en mördare är det nog mest socialister som finner klädsamt. Men det är ju deras historia, väpnad kamp emot en inbillad fiende och med ett inbillat mandat ifrån folket som sedan sätts i misär.

Jag tycker absolut ni ska börja med det, jag föreslår ett tåg med facklor och flaskor. En fin högtidsdress kunde ju vara balaclava och palestinasjal...men vänta, var det inte precis det vi såg? 100 nazister fredligt tågande i sitt egna idiotiska men demokratiskt försvarbara led och 1000 socialister som apade sig! Så ni har firat redan Nicklas, varje år firar ni på ert eget lilla destruktiva, fanatiska och odemokratiska sätt.

2008-12-02 @ 12:23:15
Postat av: Stephen Graye

ja det finns inte mycket att hylla Karl XII med, om man inte gillar expansiv krigspolitik. Men att hylla en mördare är det nog mest socialister som finner klädsamt. Men det är ju deras historia, väpnad kamp emot en inbillad fiende och med ett inbillat mandat ifrån folket som sedan sätts i misär.

Jag tycker absolut ni ska börja med det, jag föreslår ett tåg med facklor och flaskor. En fin högtidsdress kunde ju vara balaclava och palestinasjal...men vänta, var det inte precis det vi såg? 100 nazister fredligt tågande i sitt egna idiotiska men demokratiskt försvarbara led och 1000 socialister som apade sig! Så ni har firat redan Nicklas, varje år firar ni på ert eget lilla destruktiva, fanatiska och odemokratiska sätt.

2008-12-02 @ 12:26:03
Postat av: Jimmy Windeskog

Nu ser jag väl socialism som en vänsterideologi, men då höger- västerskalan är så begränsad så kan jag gärna jag gärna släppa den. Iofs är det väl mer kränkande att kalla någon för socialist än vänster....



Karl XII står som en stor symbol för uppoffring, osjälviskhet och altruism. Hans vuxna liv präglades av en oerhört stark pliktkänsla och han valde att försvara andra när han hur lätt som helst istället kunde valt ett lyxliv i Karlbergs Slott. Själva markeringen att klä sig i en enkel soldat i en uniform utan officersgrader blir symbolen för att alla i försvaret han ladet och folket är lika mycket värda, vilket också visade sig hur man kunde får officersgrader i hans armé utan en adlig bakgrund. När andra kungar i Europa målades av i peruk och extremt dyra kläder visade han en osminkad bild av sig själv i en enkel uniform och med hans begynnande skallighet. Det är lätt att se hur tänkare som Voltaire och Frans G. Bengtsson fascinerades så mycket av denna inställning och osjälviska tänkandet.



Till saken hör också att Karl XII (eller hans syster) inte startade ett enda krig (unikt bland svenska regenter fram till 1800-talet) och det finns vad jag vet ingen svensk regent som slutit så många freder som honom. Hela hans liv var ett osjälviskt försvar av sitt folk, Sverige skulle inte växa utan försvaras och bevaras in i det sista. Det var hans liv och blev hans död, omsorgen!

2008-12-02 @ 13:12:30
Postat av: Jimmy Windeskog

Nu ser jag väl socialism som en vänsterideologi, men då höger- västerskalan är så begränsad så kan jag gärna jag gärna släppa den. Iofs är det väl mer kränkande att kalla någon för socialist än vänster....



Karl XII står som en stor symbol för uppoffring, osjälviskhet och altruism. Hans vuxna liv präglades av en oerhört stark pliktkänsla och han valde att försvara andra när han hur lätt som helst istället kunde valt ett lyxliv i Karlbergs Slott. Själva markeringen att klä sig i en enkel soldat i en uniform utan officersgrader blir symbolen för att alla i försvaret han ladet och folket är lika mycket värda, vilket också visade sig hur man kunde får officersgrader i hans armé utan en adlig bakgrund. När andra kungar i Europa målades av i peruk och extremt dyra kläder visade han en osminkad bild av sig själv i en enkel uniform och med hans begynnande skallighet. Det är lätt att se hur tänkare som Voltaire och Frans G. Bengtsson fascinerades så mycket av denna inställning och osjälviska tänkandet.



Till saken hör också att Karl XII (eller hans syster) inte startade ett enda krig (unikt bland svenska regenter fram till 1800-talet) och det finns vad jag vet ingen svensk regent som slutit så många freder som honom. Hela hans liv var ett osjälviskt försvar av sitt folk, Sverige skulle inte växa utan försvaras och bevaras in i det sista. Det var hans liv och blev hans död, omsorgen!

2008-12-02 @ 13:15:07
Postat av: Nicklas Eriksson

"Hans vuxna liv präglades av en oerhört stark pliktkänsla och han valde att försvara andra när han hur lätt som helst istället kunde valt ett lyxliv i Karlbergs Slott."



Jaha. Hur mycket valde de som dog under hans fänikor då? De som helst av allt skulle gått hemma på åkertegen, odlat sina rovor, gift sig, fått sina barn och dött tyngda av inget annat än sina krämpor som de fått av ett i och för sig inte så långt arbetsliv? Hurdant var deras val? De som hade skitit blankt i vem som satt på Karlberg? Han valde åt dem. Sedan kom hans kedjehundar och gjorde bondpojkar till soldater som förväntades slåss "för sitt land"... Mycket bra.



"Det var hans liv och blev hans död, omsorgen!"



Jösses, Windy! Du borde söka två saker: det första är jobb som manusförfattare. Det andra är bidrag till en blindhund och en vit käpp.

2008-12-02 @ 16:18:20
Postat av: Nicklas Eriksson

Stephen: så du menar att du tog det på allvar? Det är inte ens bevisat att det verkligen var någon som var ute efter att fimpa den lilla pysslingen. Och var det det så är han oåterkalleligen okänd.



Det är nog snarare så att vi kommer att fira frånfället.

2008-12-02 @ 16:21:28
Postat av: Robin

Jan Myrdal hade nog skrivit samma sak om Mao som Jimmy skriver om Kalle Dussin.

2008-12-02 @ 18:17:58
Postat av: Nicklas Eriksson

Robin: med största sannolikhet hade han det... Jan Myrdal är inte klok i huvudet, vad är Jimmys ursäkt?

2008-12-02 @ 20:07:04
Postat av: Per

Låt oss fira den 5 april istället. Då den störste svenske kungens födelsedag. Han hade kanske inte rätt i allt, men han var en god administratör och reduktion är ju bara för vackert.



Jimmy

Har inte eran Krohman samma politiska bakgrund som Myrdal?

2008-12-02 @ 20:37:13
Postat av: Niklas

Att visa sitt missnöje med monarki genom att hylla kungamördare kan ge fruktansvärt fel signaler i samhället. Att aktiva politiska socialister bedriver sådan propaganda sänker dem ända ner till den nivå de själva påstår Sverigedemokraterna finns sig på. Skärpning!

2008-12-03 @ 03:33:06
Postat av: Gustav

Niklas, jag håller med om att det kan ge konstiga signaler att hylla kungamördare. Men ger det då inte också konstiga signaler att fira kungar, som effektivt sett var massmördare och diktatorer? Gustav II Adolf är ett praktexempel, han var en vämjelig krigsförbrytare med dagens mått mätt. Samma sak med Kalle Dussin eller Gustav Vasa...



Man måste komma ihåg att om något är moraliskt oförsvarligt, då är det ju faktiskt det oavsett börd och titel.

2008-12-03 @ 10:58:09
Postat av: Jimmy Windeskog

Givetvis så var det i gruden inte frivilligt att vara med i försvaret av Sverige. Det är precis samma sak med dagens skattesystem, man kan inte slippa med den enda motiveringen att man är Egoist! Karl XII var en ivrig och energisk fredskrävare, hans motståndare var det inte.



Sedan vet jag faktiskt inget om Krohmans politiska bakgrund, jag har aldrig träffat honom. Mycket möjligt att han lyssnat på Gunnar Myrdahl dock, precis som jag gjort. Jag har dock blivit med förtjust i Per-Albin Hanssin och Ernst Wiggfors.

2008-12-03 @ 13:14:24
Postat av: Nicklas Eriksson

Niklas: Skärpning på dig själv du. Var är jag aktiv någonstans? Och har jag någonsin, ever, påstått att (sd) skulle hänge sig åt politiska mord? Hittar du det är du inte dålig.



Jimmy: måste faktiskt tacka dig för ditt kanske första riktigt sakliga inlägg på den här bloggen.

Sen att jag inte håller med dig någonstans är en annan femma. Hur kommer det sig att du har blivit förtjust i Wigforss och Hansson? Du gillar Meijer och Möller då med eller?



Gustav, det var ju för fan snart 300 år sedan pysslingkungen blev cappad! Vem kan ens säga om det var ett överlagt mord eller en krigshandling eller bara ett vådaskott av någon full legosoldat som tappade sitt gevär? Om det var med avsikt, visste skytten vem han/hon sköt? Inte ens Peter Englund kan ju svara på den saken.



Om en kung är den yttersta ledaren för en ockupationsmakt, och ockupationen av ditt land faller med hans frånfälle, vem skulle ärligt inte ta tillfället i akt?

2008-12-03 @ 17:53:17
Postat av: andreas

herregud.. hylla mördaren av en av våra största kungar genom tiderna? .. fan ni e ju patetiska

2009-03-21 @ 22:01:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0