Svensk polis ute på mycket farlig mark!


På väg in i krig med facket?



Svensk polis
är nu inne i sin mest antifackliga fas sedan 1930- talet. SAC, Sveriges Arbetares Centralorganisation, blockerade en restaurangbåt som heter Josefina i Stockholm där svinet till ägare (hjälte skulle säkert vissa kalla honom- han är ju företagare, bevars, och de är ju hjältar oavsett vad de gör) utnyttjade papperslös slavarbetskraft. Ja, ofrivilligt arbete utan lön, för det fick de ingen, definieras faktiskt som slaveri.

Men nu är det så att Josefina är de välbesuttnas tummelplats, och ett ställe där de brats och golfspelare som vuxit ur Stureplans hedonism gillar att gnida sig mot varandra. Därför valde polisen att omdefiniera SAC: s fackliga blockad till "icke tillståndsgiven demonstration" och tvingade därför blockadvakterna att stå så långt från båten att aktionen blev meningslös.

Det här är allvarligt, mycket allvarligt. Vi är på väg mot en mycket farlig utveckling. För folk tycker inte om att hunsas, och när de hunsas när de försöker göra något åt det tenderar människor att sluta sig samman. Och jag vet av egen erfarenhet, som före detta resande fotbollssupporter att svensk polis kan vara något av det mest provokativa som finns.

Inget är mer störande än att bli beordrad att göra si och så av en skinntorr skitstövel on a powertrip som man hade kunnat ta i hälarna, vända upp och ner på och spotta i arslet om det inte vore för batongen, pistolen och de ständigt närvarande helgalna schäfrarna. Jag föreslog för en västeråspolis från deras piket en gång att vi skulle ses när han var ledig, bara han och jag utan hans tre back-upvänner. Då blev han i och för sig så galen att han kallade in en av dem, men jag hann undan och han fick inte tag på mig igen. Mitt brott? Jag stod i kö för att komma in på arenan. Jag hade inte gjort mer än så, men det tyckte han var skäl för att gå förbi och stöta till mig med axeln så hårt han orkade.

Jag begriper mycket väl om strejkvakter börjar beväpna sig och slå tillbaka även om det vore katastrof. Och då kommer den första dödsskjutningen av fackliga kämpar i Sverige sedan Ådalen 1931 då svensk polis senast led av fascistofieringen inom kåren som kommer och går men aldrig blir så tydlig som under borgerliga regeringar av någon anledning. Då för tiden var de tvungna att ha hjälp från sina kusiner militärerna, men nu har de ju själva automatvapen och en paramilitär specielstyrka som El Salvador och Contras inte hade skämts för. De kommer garanteras att sättas in när den första konstapeln åkt på stryk.

Nå. Det blir intressant att se vad som händer när LO drabbas av det här. Det förbundet har ju en beklaglig tendens att knipa käft och gnugga händerna i smyg när något skit drabbar SAC. Jag tror att det beror på att LO inte definierar sig själva som en kampförening mer, eftersom kampmomentet är struket från deras agenda (nu säger jag inte att alla medlemmar i LO-förbund anser samma sak som ledningen gör! Det finns massor med goda kamrater och medvetna klasskämpar i LO-kollektivet) utan mer ser det som att en konkurrent "hade lite otur med det nya kontraktet, det va ju synd höhöhö".

De fattar inte hur allvarligt det här är eftersom de inte har någon kontakt med gatan, med de riktigt tunga svinen till arbetsköpare mer än i undantagsfall, och då bara på lokalnivå, som den fullständigt skogstokige ägaren till stenbrottet i Halland eller fruktkakorna till Plymouthbrollor (kapitalister OCH dårkristna också, hur äckligt kan det bli?).

De som sitter högre upp har glömt av hur det var där nere eller också har de aldrig sett de värsta fallen med egna ögon och då hindrar deras bekväma mellanskiktstillvaro som de är alldeles för rädda om dem från att analysera problemet. Och därav följer ju inte någon reaktion. Hade jag suttit kvar som ordförande i min LO-fackliga klubb hade jag gått ut med debattartikel, i radio och gjort mitt bästa för att få tala i TV om saken oavsett hur många örfilar från avdelningen det hade kostat mig.


Men som sagt; det avgörs vad som ska ske när LO drabbas av polisens nya taktik.



Under strecket: Kolla detta, ett annat exempel på polisens övervåld och fundera på om det inte är dags att lägga på den här gamla godingen på turntablet i kväll?

Kommentarer
Postat av: Ohyra

Jag rippade ditt inlägg lite (i mitt försvar så hade jag faktiskt tänkt skriva om det, så det så ;-P)



/Ohyra, trippelamputerad queerdvärg å LUF's vägnar

2008-08-24 @ 13:55:40
Postat av: Nicklas Eriksson

Ha ha, helt okej!



Det där med trippelamputerad kan du få förklara närmare vid ett senare tilfälle..? =)

2008-08-24 @ 19:28:51
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Calle

Var i lagen står det egentligen att fackförbund har rätt att fysiskt spärra av en arbetsplats och hindra människor, såväl anställda som kunder, att gå dit?



Vad menar du är övervåld i bilden du länkade till? Jag ser 2 poliser som bär iväg en kille.

2008-08-24 @ 19:29:22
Postat av: Ohyra

För det första hindrade dom inte tillgången till lokalen, dom stog brevid och ropade. För det andra finns det en samling handlingar som, om dom är välspecifiserade, ofta förvarnade och inom ramarna för fackliga konfliktsregler, inte räknas som andra likartade handlinga4r. På samma sätt som att du inte bara får gripa folk och muddra dom (ens som ett civilt ingripande) så skiljer sig reglerna för fackliga blockader och stridsregler från andra likartade varianter.



Företag å sin tur kan göra en lockout av sina arbetare - det vill säga kringgå lla regler vi har på arbetsmarknaden och förhindra dom från att jobba samt få lön. Som exempel på andra sidans metoder... Sen att företag idag vanligen använder sig av visstidsanställning och brott mot mertidslagen - eller felaktiga löner (OB är så vanligt missbrukat att det mer kan räknas till regel än undantag) - eller för den delen missbruk av vikarier och provanställda och felaktiga avskedningar.



Jag har sagt det förr - folk som gnäller om gangstermetoder har inte sett övertrampen som begås dagligen och troligen av deras egna chefer som borde veta bättre.

2008-08-24 @ 19:41:19
Postat av: Ohyra

Edit:

Nicklas det var en blink åt dyslesbiskgrejen... :)



+ vad jag menade var att dom stog brevid en av ingångarna vilket inte hindrar folk tillträde till lokalen eftersom andra dörrar är fria.

2008-08-24 @ 19:43:07
Postat av: Nicklas Eriksson

Nä okej, erkänner. Ingen får stryk på bilden. Men Calle, ser du inte blickarna på poliserna? Jag antar helt frankt att du aldrig varit utsatt för svensk polis och deras enorma godtycklighet, du får säga till om du har det, men de är för jävliga att ha att göra med och rysk polis skulle bli imponerade av hur snabbt de rycker upp batongen.



Spelar ändå "Fuck da police" med Niggers With Attitude ikväll.



Och som Ohyra skriver, SAC hindrade ingen alls, det får man inte. Det har bara gjorts vid något enstaka tillfälle av SAC, om jag förstått saken rätt av ganska oerfarna aktivister som inte riktigt begripit vad som gällt.

2008-08-24 @ 20:16:57
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Ohyra

... ja man får egentligen vid en lagligt lyst blockad. Det är ett satans vågspel det där ungefär som demonstrationer. Du får demonstrera när du vill, men inte alltid. På samma sätt som att polisen får genomsöka vem dom vill bara dom inte söker igenom allihop som dom vill...

2008-08-24 @ 22:49:10
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja fy fan, man blir ju yr bara av att tänka på skiten. Men det spelar ju ingen som helst roll om blockaden är lagligt utlyst eftersom snuten ändå flyttar på en. De där "dialogpoliserna" ställer ju till med mer skada än nytta.

2008-08-25 @ 07:58:59
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja fy fan, man blir ju yr bara av att tänka på skiten. Men det spelar ju ingen som helst roll om blockaden är lagligt utlyst eftersom snuten ändå flyttar på en. De där "dialogpoliserna" ställer ju till med mer skada än nytta.

2008-08-25 @ 07:59:15
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Anton

Jag var en av de som blev anmälda för egenmäktigt förfarande på blockaden två dagar innan Arn-festen. Vår anmälan mot nazistpolisen Mattilainen fick jag besked om att den är nedlagd idag. Mattilainen bröt på arbetsköparens begäran (jo, faktiskt! det fanns ingen kommunikation när det gällde det beslutet, det var bara att göra som cheferna ville!) blockaden som inte hindrade någon från att ta sig in och som genomfördes på ett sådant sätt som polisen tidigare anvisat. Fy fan för svensk polis...

2008-08-25 @ 17:06:49
URL: http://stockholm.suf.cc
Postat av: Nicklas Eriksson

Han fick la antagligen ett gäng biocheckar och rabatt på popcorn med smör till sina feta ungar bara han flyttade det satans aktivistpacket.



Du har rätt, fy fan för svensk feg polis.

2008-08-25 @ 19:37:47
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Ohyra

Ytterligare ett problem ligger ju i att en anmälan mot snuten oftast hamnar mer eller mindre i snutens bordsgrannes inkorg. Det är udda hur många anmälningar mot poliser som läggs ner om dom itne uppmärksammas i större drag...

2008-08-25 @ 23:15:18
URL: http://ohyra.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja för att få rätt mot en snut/vakt måste det ju i stort sett vara fuult mediaställ från första dagen till sista. Tragik



Tillsätt en polis som bara utreder polisen.

2008-08-26 @ 12:04:29
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Fy och usch

Jag studerar på en folkhögskola där ett par klasskamrater är vidriga fackpampar. En av dom berättar ofta vad de gör på sina möten och det är skrattretande. De sysslar mest med marknadsföring och att sno medlemmar från andra fackförbund. "Buhu, LO tar en av våra målgrupper."



Vidare är det mest prat om karriärsteg inom det egna facket och administrativa frågor. Arbetsplatskamp är inte särskilt intressant. De vill bara ha höga medlemssiffror så att det kommer in mer pengar till deras egna löner.



Pampen i fråga har för övrigt inget klassperspektiv. Det viktigaste är att arbetaren och arbetsgivaren går halva vägen var, så att det blir lugnt och skönt.



Det är sjukt att dessa spyflugor får någon plats.

2008-08-28 @ 15:12:21
Postat av: Nicklas Eriksson

Hmm. Jag känner igen fenomenet. Dock är det ovanligare i alla fall inom mitt förbund (Fastighets) än vad det är i övrigt skulle jag säga, men givetvis finns det där med.



Jag hade med lätthet kunnat göra karriär inom Fastighets, men det passar inte mig att sitta på kontor så jag avsade mig mina uppdrag och gick tillbaks till golvet.



Det är just det du skriver om "att gå halva vägen var" som gör mig sjuk på LO: s idé om fackligt arbete. Att erkänna piskan som viner över en så länge man slipper somna hungrig. De riktigt fula sossarna som Kjell-Olof Feldt och Ingvar Carlsson, och före dem Geijer, upphöjde detta till norm och så har det tyvätt varit sedan dess. Det jag inte kan förlika mig med när det kommer till reformism är oförmågan att se att en lagstiftning som vilar på borgerlig grund inte går att avskaffa med densamma som hjälpmedel.

2008-08-28 @ 15:19:46
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Birgitta Johansson

Vill bara kommentera eftersom du inte kan ha varit på plats.....Josefina är ingen båt och att det är olagligt att demonstrera eller ha en sammankomst med det antalet personer på ägarens mark. Varför går man inte till rättegång istället för att bråka? och låta andra människor lida - var och en här i vårat sammhälle får väl ta ansvar för sin egen ångest och inte belasta andra människor. SACs kamp kostar samhället en massa pengar i form av deras olagliga sammankomster, gå direkt till rättegång och få ett slut på eländet.... vill påpeka att jag är en vanlig löntagare och anser att era ideologier verkar föråldrade, om jag inte missminner så är dom skrivna på 30-talet vilket för övrigt märks på svenskan...

2008-08-31 @ 22:48:06
URL: http://www.yahoo.se
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja du Birgitta, man kan ha lite svårt att se strukturer fast man är en vanlig arbetare.



Vilken ideologi är det du hänvisar till då? Min är marxismen vilken skrevs ner på 1800-talet.



Ditt konstaterande "Varför går man inte till rättegång istället för att bråka? och låta andra människor lida - var och en här i vårat sammhälle får väl ta ansvar för sin egen ångest och inte belasta andra människor." är nog ett av de mest insiktslösa jag har läst.



Man går inte till rättegång av en mängd orsaker: 1) Vi har inte den ordningen i Sverige när det gäller arbetsrättsliga tvister. 2) Sveriges tings- och hovrätter är överlastade redan som de är och mängden med arbetsrättsliga tvister skulle i ännu större grad leda till ett system där de rika kan köpa sig förbi lagen eftersom samhället, som representeras av åklagare, advokater och domare står på deras sida. Särskilt nu när nämndemännen hotas avskaffas. Alternativet, civilmål, har nästan ingen arbetare råd att riskera eftersom du vid förlust blir skyldig att betala din motparts rättegångskostnader. 3) Sveriges tings- och hovrätter kan väldigt lite om arbetsrätt. Den mål som avgörs av domstol har en egen domstol som heter Arbetsdomstolen, som även den de senaste åren tenderat att kantra åt höger.



OK, Josefina är ingen båt. Det måste jag ha fått om bakfoten. Nekar du till att det är överklassens tummelplats? Det är kanske olagligt att demonstrera elelr ha sammankomst på någons mark, det har jag ingen aning om, men det är INTE olagligt att ha en facklig blockad. Och som jag skriver: om svensk polis väljer att tolka en facklig stridsåtgärd som en demonstration är de väldigt farligt ute.



Birgitta, låt mig gissa: du skriver att du är "en vanlig "löntagare". Okej, vad tar du lön för då? Jag gissar på en av följande: 1) du jobbar som kontorist på din mans företag. 2) du jobbar som stadssekreterare åt ett borgerligt parti i en svensk kommun eller landstingssekreterare eller 3) du är en vanlig golvjobbare som jag, men har svalt hela den borgerliga propagandan om att "ensam är stark" eftersom du inte "har haft några problem med arbetsköparen".



Vissa kallar det tur. Jag kallar det kortsynthet och stolthet i höjd med fotknölarna.



Åh, och för att återknyta till hur gammal en ideologi är. Marx formulerade sina teorier i mitten på 1800- talet. Den borgerliga ideologin formulerades när den första jägaren och samlaren slog ner sina pålar i jorden och sade: "Detta är mitt".



Så ska vi leka gissa min ålder???

2008-09-01 @ 13:14:50
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0