Åt den som har skall varda givet!

Jag tycker att den här artikeln från TT säger det mesta om varför borgarpacksregeringen driver en orättvis politik om nu någon händelsevis inte fattat det ännu(det roligaste är att jag snodde den från det liberala organet GP):

"Nästan nio av tio lyxvillor ligger kring huvudstaden. Ägarna tjänar alla minst 45 000 kronor per år när fastighetsskatten slopas.

Färskaste ministern i regeringen, Ewa Björling, gör en förtjänst på 40 000 kronor.

TT har låtit Skatteverket plocka fram var landets dyraste villor ligger. Drygt 85 procent eller 2 300 av 2 700 villor med ett taxeringsvärde på över fem miljoner kronor ligger i Stockholms län. Sedan kommer ingenting, sedan kommer ingenting och sedan kommer Skåne där 200 av landets femmiljonersvillor ligger.

I Norrlandslänen finns endast ett småhus med ett taxeringsvärde på över fem miljoner kronor, ägt av en finansman i Umeå.

Allra flest lyxvillor ligger i Danderyd. Här ligger vart fjärde hus som är taxerat till minst fem miljoner kronor.

I grannkommunen Täby har statsminister Fredrik Reinfeldt och hans familj en villa med ett taxeringsvärde på knappt 3,7 miljoner kronor. Hans hushåll gör en vinst på drygt 30 000 kronor per år. Detta till följd av att hans tidigare fastighetsskatt på en procent av taxeringsvärdet, alltså nästan 37 000 kronor per år i skatt, nu med de nya reglerna blir 6 000 kronor.

Även flera andra ministrar i regeringen tjänar många tusenlappar på förändringen. Störst förtjänst, drygt 40 000 kronor, gör den färskaste ministern, handelsminister Ewa Björling, och hennes hushåll. Även nye folkpartiledaren och skolministern Jan Björklund och EU-minister Cecilia Malmström tjänar över 20 000 kronor på att skatten slopas."

Kommentarer
Postat av: Calle

Vadå orättvist?
Det är väl rätt självklart att ju mer i reda pengar, desto mer i reda pengar får man tillbaka när den skatten sänks? Simpel matematik.
Tycker du att det är orättvist att inkomstskatten blir högre i pengar ju högre lön man har?

2007-09-22 @ 13:47:50
URL: http://www.calleb.blogg.se
Postat av: Nickersson

Nej det är inte ett dugg självklart. Den som har mest pengar ska också betala mest av alla och ska ha minst tillbaka. Den som har minst ska betala minst och ska ha mest tillbaka. Jävligt enkelt.

2007-09-22 @ 15:24:49
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se
Postat av: Calle

Med självklart så menade jag så klart rent matematiskt.
Om vi säger att vi har en fastighetsskatt på 3 % av taxeringsvärdet så blir ju skatten i reda pengar högre ju mer huset är värt. Det är självklart (matematiskt) eller hur? Lika självklart är det ju att om man sänker skatten till 1 % så blir sänkningen i reda pengar störst för de som har hus som är värderade högst.
Själv tycker jag att det är fel att bestraffa framgång, eller diskriminera höginkomsttagare med högre skattesatser. Jag vänder mig starkt emot sådana orättvisor.

2007-09-22 @ 16:49:22
URL: http://www.calleb.blogg.se
Postat av: Nickersson

Ah. Så orättvisa är att få ha sitt ifred och att slippa bry sig om att andra inte har det lika bra?
Sympatisk tolkning.

2007-09-22 @ 18:24:14
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se
Postat av: Mary

Alla hus är inte likadana. Jag tycker att det är helt rättvist att den som betalat mest hittills också blir den som vinner på den här nya fastighetsavgiften.

Postat av: Calle

Vad menar du med "slippa bry sig"?
Att staten tar ens pengar via skatten betyder inte att man bryr sig.
Jag har inte sagt att vi inte ska ha skatter och bidrag, jag har sagt att det är fel att diskriminera människor. Alltså bör alla betala samma skattesats.

2007-09-22 @ 21:27:53
URL: http://www.calleb.blogg.se
Postat av: Erik F

Mickersson, hur tänker du nu?
"Nej det är inte ett dugg självklart. Den som har mest pengar ska också betala mest av alla och ska ha minst tillbaka. Den som har minst ska betala minst och ska ha mest tillbaka. Jävligt enkelt."
Inte enkelt alls. Säg mig, varför är det inte rättvisa att alla betalar x% av, säg sin inkomst. Då betalar ju de som tjänar mycket mer än de som tjänar mindre, låter rättvist i min bok. Att staten i efterhand ska gå in och reglera löneskillnader, liksom för att straffa de som har, av flit, tur eller kontakter, förtjänt eller oförtjänt, skaffat sig hög lön känns helt orimligt.

2007-09-22 @ 22:34:01
Postat av: Nickersson

Därför att platt skatt medför att de som har mest pengar från början också får mest pengar över när skatten är dragen.
Jag tycker inte att det är fel att låta de som har mest betala mest så då tycker jag väl att det är rätt att diskriminera rika då. Tråkigt.

2007-09-23 @ 11:48:17
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se
Postat av: Calle

"Därför att platt skatt medför att de som har mest pengar från början också får mest pengar över när skatten är dragen."
Ja, vad är felet? Vad är vitsen att ha en högre lön om ingen får behålla mer än den som har sämst lön?
"Jag tycker inte att det är fel att låta de som har mest betala mest så då tycker jag väl att det är rätt att diskriminera rika då. Tråkigt."
Ja det är faktiskt tråkigt.

2007-09-23 @ 15:36:13
Postat av: Nickersson

Jaså du Calle? Så du menar att trots att vi har och har haft progressiv skatt rätt länge i Sverige så menar du att höginkomsttagare beskattas så hårt att de inte har kvar mer än jag som tjänar 211000 per år? Intressant, jag måste bli lurad på nåt vis för jag kan svära på att en ville på Örgrytevägen går på mer än min tvåa i Olskroken gör?
Jag hade varit ledsen om du inte tyckt att det var tråkigt!

2007-09-23 @ 18:40:14
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se
Postat av: Calle

Så som jag uppfattade dig förespråkade du en väldigt omfattande inkomstutjämning?

2007-09-24 @ 00:09:25
Postat av: Nickersson

Men svara nu. Är det så att släkten Broström (Göteborgs stora skeppsredasläkt) har så lite kvar efter den progressiva beskattningen att de inte kan bo i Örgryte, Fiskebäck, Askim eller på Näset om de skulle vilja utan måste hålla tillgodo med allmännyttiga lägenheter som jag som är grovstädare?

2007-09-24 @ 05:24:50
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se
Postat av: Calle

Nej, så är det naturligtvis inte. Man jag uppfattade det som att du ville ha det så.

2007-09-24 @ 09:58:34
Postat av: Nickersson

Precis. Jag vill också bo i trettonrumsvilla i Örgryte.

2007-09-24 @ 16:26:42
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se
Postat av: Calle

Då får du väl skaffa dig en högre inkomst då.

2007-10-12 @ 06:50:19
URL: http://www.calleb.blogg.se
Postat av: Nicklas

Icke. Jag väljer bara en efter revolutionen;)

2007-12-21 @ 15:56:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0