Det stänker dynga på Nya Moderaterna!

image12

Jo jo, mycket kul
man får reda på i dessa dagar.

Jag läser i LO-tidningen
som damp ner på min hallmatta i förmiddags att Nya Moderaterna är medlemmar i den politiska internationalen International Democrat Union. Ett ironiskt namn med tanke på att deras broderpartier i den här skaran bland andra inrymmer fina gamla partier som chilenska Union Democrática Independiente och Renovación Nationál. Båda är starka fans av Pinochets diktatur och hyllar ofta den gamle massmördaren.

Vidare i
medlemsmatrikeln hittar vi klimpar av brunt guld som Acción Democratica Nacionalista från Bolivia. Jajemen, det är den gamle militärdiktatorn Hugo Banzers parti! Visst serru. Vi finner också upphovet till Paraguays plågor, Colorados. Men det är inte slut där. När El Salvador var en diktatur under militärens stövelklack skickade partiet Arena ut dödsskvadroner för att döda motståndsmän och kvinnor, både verkliga och inbillade i sina hem. Jodå, Arena är ett broderparti till Nya Moderaterna.

I Latin - och Sydamerika blåser en stark vänstervind över hela kontinenten. Majoriteten av länderna styrs av demokratiskt valda vänster eller mitten-vänsterregeringar. Sveriges biståndsminister Gunilla Carlsson tänker strypa biståndet till ett av planetens fattigaste länder, Nicaragua. En tydlig politisk markering mot ett allt mer vänstervridet latinamerika för att istället belöna stater med högerregeringar i andra delar av världen.

Det jag frågar mig nu är hur stor kontakt Nya Moderaterna har med de här fascistpartierna? De är medlemmar i samma international, och vad jag vet av arbete inom min fackföreningsinternation UNI har man rätt täta kontakter och träffas minst en gång om året.

Usch, jag ryser. De Nya Moderaterna kanske är nya, men deras vänner är sannerligen gamla bruna spöken från det förgångna. Hoppas de stannar där bara...

Kommentarer
Postat av: Vladi

UDI i chile sörjer fortfarande sin general. Fast jag var i Chile nu i sommar och nästan alla, åtminstone offentligt, inför en kamera, försöker ta avstånd från deras forne idol. Renovacion nacional har med Piñera försökt avlägsna sig från arvet från diktaturen. Har du kikat på UDI:s hemsida? jag besökte den förut och då hade då skrivet varför de stödde pinochetregimen, idag är det borttaget, jag lyckades inte hitta det.

2007-11-03 @ 11:34:03
Postat av: Nicklas Eriksson

Vladi, tror jag det att de tar avstånd framför kamerorna! De har väl insett att stöd till generalen inte fyller magen lika väl som förut. Åsikterna finns nog kvar dock, en gång fascist alltid fascist.

2007-11-08 @ 04:41:54
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0