Varför trivs vissa svennar medan andra måste fly(tta)?

Jag har just läst ett inlägg av en av alla dessa missnöjda, arga unga jobbiga män som tyvärr befolkar det här landet, på Björn Söders blogg. Björn Söder är en av dessa, han har låtit sin fruktan för allt han inte känner igen, sin undermåliga klassanalys samt sin egen känsla av underlägsenhet inför kapitalet manifestera sig i ett medlemskap i det småputtrigt rasistiska partiet Sverigedemokraterna.

Den unge mannen som skrev inlägget jag referar till kallar sig "Christian" och hävdar att han har varit tvungen att flytta från Angered för att han blivit så hotad av invandrare att han inte kunnat bo kvar. Samma med ?100%? (jag kan inte låta bli att undra om han skriver 100% för att slippa skriva att det bara är en?) av hans kompisar.

Jag bara undrar varför vissa svennar trivs som fan i förorten medan andra känner sig tvingade att flytta eftersom dessa horder av mordlystna invandrare tvingar dem att fly för sina liv? Jag har sedan jag flyttade till Göteborg för elva år sedan levt i Angered, Lövgärdet och Bergsjön och har aldrig ens sett röken av de här terrorskvadronerna som den politiske flyktingen från förorten Christian målar upp en bild av.

Jag undrar över det här ganska mycket. Rap/ragga/reggaegruppen Svenska Akademien grunnar också över det i en av sina texter som går ut på ungefär att :"Är det något fel på mig som inte är så jävla rädd för allt och alla?".

Jag har sedan sexton års ålder arbetat som städare på olika sysselsättningsnivåer, varav de senaste tio åren på heltid och lärt känna människor från jordens alla möjliga länder och av alla möjliga religioner och kulturer. De har varit högutbildade och lågutbildade, de har varit föräldrar och singlar. De har varit otrevliga och de har blivit fantstiska vänner. Jag läste en grej på helgon.nets forum om en annan fradgetuggande skräckslagen ung man som manifesterade sin livrädsla för islam i ett hetsande inlägg (med samma typ av retorik som Söder kan tilläggas: "Det är kulturerna vi ogillar inte människorna!" Yeah right) . Han hade unversitetspoäng om islam och kunde citera en massa suror och annat, men jag tror inte att han kände en enda muslim. Frågan är om hans ens pratat med någon.

(Fotnot: Eftersom det är jävligt lätt att ta reda på vilka även folk som försöker vara anonyma på Helgon är gjorde jag det och googlade killen. Symptomatiskt nog bodde han på en av de mest exklusiva adresserna i Linnéstan här i Göteborg)


Jag har under mitt arbetsliv här i stan samt under min fackliga och politiska gärning blivit bekant med hundratals etniska svennar som bor i Tynnered, , Biskopsgården, Backa, Frölunda, Hjällbo, Hammarkullen, Bergsjön, Angered, Gårdsten, Rannebergen, Lövgärdet och Kortedala och som älskar sina förorter och tycker att de har funnit sin plats och aldrig vill flytta.

Gemensamt för dessa har varit en sak som killar som den här anonyme Christian, Björn Söder och killen på helgon.nets forum aldrig verkar kunna ha: en djup respekt för andra människor oavsett kulturell bakgrund, en känsla för vad som är rätt, en tydlig insikt i klassproblematik och framför allt ett stort, snällt och modigt hjärta. Ingen av de här människorna har varit tvungna att lämna sina förorter med invandrade mördarpatruller i hälarna. Varför är det så? Kan det vara för att den som respekterar andra, är vänliga, öppna och inte så förbannat rädda får respekt, vänlighet och öppenhet tillbaka???

Om alla slutade vara så små och rädda skulle vi slippa saker som Sverigedemokraterna. Nästa steg skulle vara att göra sig av med saker som "fattiga och kriminellt belastade förorter".

Men det är avskaffandet av en annan sak än rädsla som krävs för det.


(Fotnot: på ön Djerba i Tunisien finns en av världens äldsta judiska kolonier, mitt i ett muslimskt land. De har en av de äldsta synagogorna där, den har stått på ungefär samma plats sedan Nebukadnessar av Babylon anföll Jerusamlem 500 före Kristus och en del judar flydde till Djerba. Sedan islam kom till Tunisien har judar och muslimer levt sida vid sida utan bekymmer. Judarna är också tunisier och har Tunisiens flagga som innehåller islams heliga symbol halvmånen målad på flera ställen på sin synagoga. När en al-quaida inspirerad terrorgrupp 2002 körde en lastbil full av sprängmedel och acetylentuber in i synagogan så att bl a 14 tyska turister dog så förklarade omedelbart Djerbas muslimer att det var någon annan som låg bakom. Judarna kommenterade det med följande: "Det är klart att det inte var ni. Hade ni velat oss illa hade ni väl redan passat på.". Judar och muslimer på Djerba lever sida vid sida och är inte rädda för varandra. Alls. Det går om man vill. Hoppas fega killar som Björn Söder fattar det någon dag.)


Kommentarer
Postat av: Lennart Svensson

Att invandrare vill bo tillsammans är inte konstigare än att svenska vill göra detsamma.

2007-11-05 @ 10:19:58
Postat av: Nicklas Eriksson

Nej, när fan skrev jag det?

2007-11-08 @ 17:55:13
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0